Markkinointiviestinnän näkymät kirkastuneet – kasvuennuste 5,6 prosenttia tänä vuonna - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Markkinointipomoilla kovat odotukset

Markkinointiviestintäalan tulevaisuudenodotukset ovat parantuneet. Ne ovat jo selvästi optimistisemmat kuin teollisuuden ja palvelujen odotukset, kertoo tuore tutkimus.

13.4.2010 12:40 | Päivitetty 13.4.2010 12:42

Markkinointiviestinnän toimistojen liiton MTL-barometrin mukaan 57 prosenttia alan yritysten toimitusjohtajista uskoo suhdannenäkymien paranevan.

Näkymien ennallaan pysyvän odottaa 42 prosenttia ja vain yksi prosentti uskoo suhdannenäkymien heikkenevän seuraavan puolen vuoden aikana, MTL kertoo tiedotteessaan.

Koko vuoden kasvuennuste on nyt 5,6 prosenttia, kun vastaava arvio viime vuoden viimeisellä neljänneksellä oli 2,9 prosenttia tälle vuodelle.

MTL huomauttaa, että markkinointiviestintäalan tulevaisuudenodotukset ovat selvästi optimistisemmat kuin teollisuuden ja palvelujen odotukset Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) helmikuisessa barometrissa, jonka mukaan teollisuuden suhdannekuvan kirkastumista ennusti tammikuussa 17 prosenttia vastaajista, kun taas 8 prosenttia arvioi suhdannelaskun jatkuvan.

Markkinointiviestinnän asiakastoimialoista selviä piristymisen merkkejä odotetaan yritysten välisessä kaupankäynnissä ja palveluissa. Kasvun vetureina nähdään edelleen kuluttajakauppa ja -palvelut.

– Näyttää siltä, että markkinointiviestinnän asiantuntijapalveluyritykset ovat nousemassa viime vuoden suhdannekuopasta loivaan kasvuun. Suhdannekuva on kohentunut merkittävästi viime vuodesta, MTL:n toimitusjohtaja Anne Mehtäläinen sanoo tiedotteessa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?