Tästä kaikesta voit vaatia korvausta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tästä kaikesta voit vaatia korvausta

Työmatkalaiselle junien, bussien, lentojen, laivojen ja jopa taksien myöhästymiset voivat käydä kalliiksi ja aiheuttaa jopa peruuttamatonta vahinkoa. Kaikkea ei tarvitse niellä. Lue mistä kaikesta voit hakea korvausta.

16.2.2010 6:01 | Päivitetty 17.2.2010 8:16

Odottavan aika on pitkä niin rautatieasemalla, bussipysäkillä, laivaterminaalissa tai tilattua taksia odottaessakin – varsinkin jos päälle painaa tärkeä työpalaveri. Liian pitkästä odotuksesta voi kuitenkin hakea korvauksia.   

Mistä ja miten paljon hyvitystä voi saada, riippuu välineestä ja monesta muusta asiasta.

Eri liikennevälineiden viivästymisestä voi saada eri tavalla korvausta. Yksinkertaisin on junien käytäntö. Tuoreen EU-asetuksen mukaan matkustajalle hyvitetään neljännes matkalipun hinnasta, jos juna myöhästyy yli tunnin. Jos juna on yli kaksi tuntia myöhässä, lipusta hyvitetään puolet ja matkustajille tarjotaan virvokkeita ja ateria.

Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola kertoo, että matkan pituus ei vaikuta korvaukseen. Sen saa, oli sitten menossa Helsingistä Riihimäelle tai Rovaniemelle. Paikallisjunissa sääntö ei päde.

– Jos menee pendolinolla tai ic-junalla Riihimäelle, ja juna myöhästyy tunnin, korvauksen saa. Jos matkustaa paikallisjunalla, sitä ei saa, sanoo Kaakkola.

Vakiokorvaus pitää maksaa, oli myöhästymisen syy mikä tahansa. Jos matkustaja myöhästyy lisäksi vaikkapa lentokoneesta, hän voi saada myös vahingonkorvausta.

Sitä ei kuitenkaan tarvitse maksaa, jos junayhtiö pystyy osoittamaan, että se ei pystynyt saamaan junaa ajoissa perille, vaikka on noudattanut kaikkea huolellisuutta. Ehto voi konkretisoitua, jos vaikkapa autot törmäävät toisiinsa tasoristeyksen kohdalla, eikä juna pääse sen takia jatkamaan matkaansa.

Vahingot korvataan,ei harmia

Asetus linja-auto- ja laivaliikenteen korvauksista on EU:ssa vasta tekeillä. Toistaiseksi matkustaja voi vaatia yhtiöiltä korvausta näiden välineiden myöhästymisistä, jos hän pystyy osoittamaan, että myöhästyminen on aiheuttanut hänelle todellista vahinkoa.

– Pelkkää ajanhukkaa, harmia ja mielipahaa ei tarvitse korvata, huomauttaa Kaakkola.

Jos vaikkapa laiva ei pääse ajoissa perille, yhtiöt usein tarjoavat asiakkailleen virvokkeita ja ruokaa ja saattavat antaa uuden matkalipun. Tämän ne tekevät kuitenkin muiden syiden kuin määräysten vuoksi.

Moni haluaa varmistaa taksin tulon ajoissa esimerkiksi matkalle lähtiessään tilaamalla auton etukäteen. Jos taksi silti tulee myöhässä esimerkiksi tilauskeskuksen virheen takia, ja siitä aiheutuu konkreettista vahinkoa, kuluttaja voi Kaakkolan mukaan lähteä vaatimaan korvauksia. Niiden saamisesta ei ole yksioikoisia sääntöjä.

Kaakkola myöntää, että hyvitysten penääminen voi olla vaivalloista, ja se vaatii aktiivisuutta. Kuluttajaviranomaiset neuvovat näissä asioissa. Jos vastapuoli on vastahakoinen, matkustaja voi viedä asian kuluttajariitalautakuntaan.

1) Myöhästymisestä ja vahingoista saa korvausta:Juna– Tunnin myöhästymisestä hyvitetään neljännes ja kolmen tunnin myöhästymisestä puolet lipun hinnasta. Lisäksi matkustajille tarjotaan virvokkeita ja ateria.– Vahingonkorvausta muista kuluista tapauksen mukaan.– Lisätietoja: junavuorojen viivästyminen, www.vr.fi, www.kuluttajavirasto.fi

2) Vain vahingoista voi saada korvausta:Linja-auto, laiva ja taksi–  Ei vakiokorvausta.–  Vahingonkorvausta voi hakea liikenneyhtiöltä.–  Lisätietoja: yhtiöt ja niiden verkkosivut, www.kuluttajavirasto.fi

3) Myöhästymisestä ja vahingoista saattaa saada korvausta:Lentokone– Aterioita, virvokkeita ja viestintävälineiden käyttöä, jos alle 1 500 kilometrin lento on kaksi tuntia myöhässä. 1 500–3 500 kilometrin lennolla hän saa näitä kolmen tunnin myöhästymisen jälkeen, ja tätä pidemmällä lennolla neljän tunnin myöhästymisen jälkeen. Lentoyhtiö korvaa mahdollisesta yöpymisestä koituvat kulut.– Tapauskohtainen 250–600 euron vakiokorvaus. Sen suuruus on kiinni matkan pituudesta ja lentoyhtiön toimista.– Yli 5 tunnin myöhästyminen voi tuoda oikeuden olla lähtemättä lennolle.– Lisätietoja: lentomatkustajan oikeudet, www.kuluttajavirasto.fi, www.ecc.fi, lentoyhtiöiden verkkosivut ja palvelupisteet lentokentillä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?