Viestintäkonserni Sanoman tulos nousi loppuvuonna voitolliseksi. Loka–joulukuun tulos ennen veroja kasvoi 22 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin vastaavaan aikaan oli 50 miljoonaa euroa miinuksella.
Sanoman toimitusjohtaja Hannu Syrjänen näkee yhtiön toimintaympäristössä joitakin myönteisiä merkkejä, mutta ei odota nopeaa elpymistä. Viime vuoden tehostamistoimien vaikutus alkoi hänen mukaansa näkyä viimeisellä vuosineljänneksellä.
Analyytikot olivat uutistoimisto Bloombergin ennusteessa odottaneet 38 miljoonan euron tulosta. Kyseessä on ennusteiden mediaani eli keskimmäinen arvo. Ennusteet vaihtelivat 35–62 miljoonan euron haarukassa, joten tulos ei yltänyt edes alimpaan ennusteeseen.
Sanoman liikevaihto laski 734 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 799 miljoonasta. Liikevoitto ilman kertaeriä parani hieman eli 49,3 miljoonaan euroon 49,0 miljoonasta eurosta.
Osakekohtainen tulos nousi 0,04 euroa plussalle vertailujakson 0,39 euron tappion jälkeen.
Sanoman koko vuoden liikevaihto pieneni lähes yhdeksän prosenttia 2,8 miljardiin euroon. Tulos ennen veroja painui 161,4 miljoonaan euroon 190,3 miljoonasta eurosta.
– Vaikea markkinatilanne huomioon ottaen Sanoman viime vuoden tulos oli vakaa. Markkinoiden laskun alkaessa vuoden 2008 lopussa reagoimme nopeasti ja keskityimme toimintamme tehostamiseen, Syrjänen sanoo yhtiön tulostiedotteessa.
Syrjäsen mukaan liiketoiminnan kulut ilman kertaluonteisia eriä laskivat vuoden aikana 7,9 prosenttia ja henkilöstökuluissa säästettiin 4,5 prosenttia.
– Toiminnan tehostuminen näkyi selvästi neljännellä neljänneksellä tuloksessamme, joka parani vertailukaudesta, ja monien vuoden aikana tehtyjen rakennemuutosten vaikutukset näkyvät vasta vuoden 2010 luvuissa, Syrjänen sanoo Sanoman tilinpäätöstiedotteessa.
Mainonnan kehityksessämyönteisiä merkkejä
Syrjänen arvioi, että mainonnan kehityksessä on nähty joitakin myönteisiä merkkejä Sanoman päämarkkina-alueilla, mutta nopeaa elpymistä ei vielä ole näkyvissä. Tänä vuonna yhtiössä keskitytään hänen mukaansa edelleen toiminnan tehostamiseen.
– Verkkoliiketoiminnan, joka on yksi painopistealueistamme, odotetaan kasvavan lähivuosina merkittävästi. Verkkopalveluja, pelialustoja ja tiettyihin teemoihin keskittyviä palvelukokonaisuuksia eli niin sanottuja vertikaaleja kehitetään sekä omien innovaatioidemme että yritysostojen avulla, Syrjänen sanoo.
Sanoman hallitus esittää, että osinkoa jaetaan viime vuodelta 0,80 euroa osakkeelta, kun osinko edellisvuodelta oli 0,90 euroa. Yhtiö ennustaa liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan paranevan hieman. Viime vuonna liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 230 miljoonaa euroa.
Ilta-Sanomat käänsimarkkinaosuuskehityksen
Sanoma-konserniin kuuluvan sanomalehdenkustantaja Sanoma Newsin tulos oli loppuvuonna kasvussa. Viime vuodelta kerättiin yhteensä yli 30 miljoonan euron säästöt. Loka–joulukuun liikevoitto ilman kertaeriä parani 14,5 prosenttia edellisvuodesta 10,8 miljoonaan euroon. Liikevoittoprosentti nousi 7,9 prosentista 9,6 prosenttiin. Koko vuoden liiketulos laski sen sijaan 29 prosenttia 40,6 miljoonaan euroon.
Ilta-Sanomat onnistui kääntämään markkinaosuuskehityksensä viime vuonna ja yksikön tulos parani. Koko vuonna markkinaosuus pysyi edellisvuoden tasolla eli 57,1 prosentissa.
Mainostuotot kasvoivat verkkopalveluissa, samoin kävijämäärät. Ilta-Sanomien levikin lasku on hidastunut merkittävästi ja loka-joulukuu oli lähes edellisvuoden tasoa.
Myös Taloussanomien kävijämäärät kasvoivat vuoden aikana.
Helsingin Sanomien lukijamäärä nousi tiedotteen mukaan suuremmaksi kuin koskaan, mikä koskee sekä painettua että verkkolehteä. Lehden ilmoitustuotot laskivat kuitenkin viime vuonna selvästi, mikä näkyi myös Sanoma Newsin liikevaihdossa.
Kokonaisuudessaan Suomen mainosmarkkinat olivat viime vuonna selvästi edellisvuotta pienemmät, vaikka vuoden viimeisinä kuukausina oli joitakin myönteisiä merkkejä.
Sanoma News odottaa liikevaihtonsa pysyvän tänä vuonna viime vuoden tasolla. Liikevoiton ilman kertaeriä odotetaan paranevan edellisvuodesta hieman.