Ravintolaruoassa enemmän kaloreita kuin mainostetaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ravintolaruoassa enemmän kaloreita kuin mainostetaan

Monissa suosituissa pikaruokaketjuissa markkinoidaan ruokalistoja väärillä kaloreilla. Myös kauppojen myymissä eineksissä on ilmoitettu virheellisiä ravintoarvoja. Liian suurista kalorimääristä narahti muun muassa McDonald's.

10.1.2010 17:42 | Päivitetty 10.1.2010 17:14

Ironista on, että laihdutustuotteita myyvät elintarvikebrändit ovat sortuneet kaloreiden vääristelemiseen.

Yhdysvalloissa tehty tutkimus osoittaa, että Painonvartijat ja South Beach Living -tuotemerkeillä myydyissä pakasteissa on keskimäärin kahdeksan prosenttia enemmän kaloreita kuin niiden etiketit antavat ymmärtää.

Tutkijat ja asiantuntijat eivät syytä ravintoloita ja elintarvikealan yrityksiä asiakkaiden harhauttamisyrityksistä. Heidän mukaansa kalorieroja voidaan selittää aineosien, annoksien koon ja testausmenetelmien perusteella. Esimerkiksi pikaruokalaketjun nuori työntekijä saattaa laittaa helposti liikaa majoneesia ateriaan, kirjoittaa kanadalainen CBC News -kanava.

McDonald’sin kanahampurilaisessa sanotaan olevan 360 kaloria, mutta tutkimus paljasti siinä kolmen prosenttia todellisuutta enemmän kaloreita.

Pohjois-Amerikassa suosittu ravintolaketju Wendy’s sen sijaan ylitti kalorinsa reilusti; sen kanaruoassa oli tutkimusten mukaan energiaa yhdeksän prosenttia ilmoitettua enemmän. Yhtiön tiedottaja perusteli eroja medialle muun muassa sinapin ja ketsupin määrällä.

Yhdysvaltain viranomaiset sallivat 20 prosentin heitot ilmoitetuissa aineosissa. Alun perin American Dietetic Association -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että monien ruokien kalorimäärät eivät pysyneet tuossa virhemarginaalissa.

Tutkitussa 29 ravintola-ateriassa ja -tuotteessa energian määrä oli keskimäärin jopa 18 prosenttia korkeampi kuin etiketissä mainittu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?