Audi sai Paha yhtiö -palkinnon - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Audi sai Paha yhtiö -palkinnon

Audin harhaanjohtava mainonta ympäristöystävällisenä autona on tuonut sille vuoden Paha yhtiö -palkinnon viherpesusta. Audi jakaa palkinnon EasyJetin, Microsoftin ja öljy-yhtiö BP:n kanssa.

8.12.2009 10:56 | Päivitetty 8.12.2009 10:57

Audin mainoksessa A3 TDI -mallia kehutaan yhtä ympäristöystävälliseksi kuin pyöräilyä tai bussimatkustamista, jos auto käy biodieselillä.

Biodieselin haitat muun muassa metisen monimuotoisuudelle ovat kuitenkin jo tiedossa. A3 TDI on myös kaukana kokoluokkansa vähäruokaisimmista dieselautoista.

Kuluttajajärjestö Consumers International kritisoi tämän vuoden palkinnollaan yrityksiä, jotka mainostavat tuotteitaan ympäristöystävällisiksi, vaikka ne eivät sitä todellisuudessa ole. Paha yhtiö -palkinnolla järjestö pyrkii herättelemään kuluttajia mainoskritiikkiin.

Ruotsin kuluttajien pääsihteeri Jan Bertoft on todennut di.se -sivustolla, että mainonta käy yhä härskimmäksi.

– Ihmisistä tulee yhä ympäristötietoisempia ja he haluavat ostaa ympäristöystävällisiä tuotteita. Yritykset iskevät tähän ja heittelevät mainoksiin sanoja kuten ”vihreä”, ”hiilineutraali” ja ”ympäristöystävällinen” saadakseen tuotteitaan kaupaksi paremmin.

”Hiilidioksidi on hyväksi planeetalle”Consumer International suomii myös EasyJet -lentoyhtiötä vähäpäästöisyydellä ratsastamisesta. Lentoyhtiö on mainoksessaan väittänyt, että sen koneet ovat ympäristöystävällisempiä kuin hybridiauto.

Öljy-yhtiö BP on mainostanut yhtiötään poikkeuksellisen vihreänä uusiutumattomia luonnonvaroja käyttäväksi yritykseksi. Se on väittänyt sijoittaneensa uusiutuviin energiamuotoihin ja puunistutusprojekteihin, vaikka samaan aikaan sen ympäristönsuojeluun käyttämiä rahoja on tuntuvasti supistettu.

Neljäs palkinnonsaaja on tietokonejätti Microsoft. Se on mainostanut Windows 7 -tuotettaan vihreänä, vaikka se samaan aikaan kannustaa ihmisiä ostamaan uusia tietokoneita uudella käyttöjärjestelmällä.

Erikoispalkinto annettiin Yhdysvaltalaisten fossiilisten polttoaineiden teollisuuden tukemalle CO2 is Green -järjestölle. Vaikka tuore järjestö ei olekaan yritys, se ansaitsisi viherpesun Oscar-palkinnon huijatessaan ihmisiä uskomaan, että CO2 on pelkästään hyväksi planeetalle, Consumers International kirjoittaa tiedotteessaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?