Näin Suomi tuhoaa pullonkierrätyksen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Näin Suomi tuhoaa pullonkierrätyksen

Suomen kehuttu pullojen kierrätysjärjestelmä on nyt uhattuna. Muovipulloissa kierrätys on jo vaihtunut pullojen murskaamiseen, ja sama uhkaa nyt lasipulloja. Kauppa uskoo siirtyvänsä jo vuoden kuluttua kertakäyttöisiin lasipulloihin. Tämä voi nostaa juomien hintoja, sillä kertapullot ovat moninkertaisesti kierrätyspulloja kalliimpia.

8.12.2009 6:02 | Päivitetty 9.12.2009 8:06

Kauppa voi siirtyä jo vuoden kuluttua pantillisiin mutta kertakäyttöisiin lasipulloihin, jotka voitaisiin murskata yhden käyttökerran jälkeen, uskoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine.

– Ensin tölkki, sitten pet-muovi. Seuraava looginen askel on lasi, Laine perustelee.

Kynnys ottaa askel madaltuu, kun Suomen Palautuspakkaus Palpa Oy ja Alko suunnittelevat omien kierrätysjärjestelmiensä yhdistämistä.

Kaupan ja panimoiden yhdessä omistama Palpa on suurin muovipullojen ja tölkkien kierrättäjä Suomessa. Alko on puolestaan kierrättänyt kertakäyttöisiä lasipulloja jo vuodesta 1990.

Kaupan ketjuista Alkon lisäksi vain Lidl on tähän mennessä kierrättänyt lasipulloja uusiomateriaaliksi.

Alkon keräysjärjestelmävoitaisiin ajaa alas

Palpan toimitusjohtajan Pasi Nurmisen mukaan kahden järjestelmän yhdistäminen toteutuisi mahdollisesti ajamalla alas Alkon talteenottojärjestelmä, jossa on 350 pistettä ja tuomalla tilalle Palpan järjestelmä, jossa on 14 000 vastaanottopistettä.

Alko on jo Palpan osakas ja markettien yhteydessä Alkoilla on yhteiset pullonpalautuspisteet päivittäistavarakauppojen kanssa.

Nurmisen mukaan selvitykset ovat vasta alkuvaiheessa. Täyttä varmuutta ei ole edes siitä, onko hanke toteutettavissa valtakunnallisesti ja onko se silloin taloudellisesti kannattava.

– Tekniikka on olemassa, mutta ratkaisematta on muun se missä lasipullot murskataan. Lasin rahtikustannukset ovat suuret. Jos pullot murskataan liikkeissä, meteli-, pöly- ynnä muut työsuojelukysymykset pitää hoitaa.

Lidl haluaa hallitakoko prosessin

Muovi- ja lasipullot uusiomateriaaliksi kierrättävän Lidlin toimitusjohtaja Antti Tiitola muistuttaa, että Suomessa ei ole ”virallista” pullojen kierrätysjärjestelmää vaan neljä suurta ja muutama muu pienempi viranomaisten hyväksymä palautusjärjestelmä.

– Meille oman järjestelmän perustaminen oli kilpailukyvyn kannalta ratkaiseva. Näin hallitsemme koko prosessin.

Tiitolan mukaan Lidlillä ei myöskään ole ollut vaikeuksia myydä eteenpäin murskattua lasi- ja muoviainesta.

Lidlillä on sekä omat muovi- että lasipullot. Lisäksi se on Palpan asiakas, kun se myy muun muassa kotimaisten panimoiden oluita.

Helsingin Pasilassa Lidl hoitaa käytännössä kaikkien mahdollisten pantillisten pullojen ja tölkkien vastaanoton, sillä Alkon yhteydessä toimiva myymälä ottaa vastaan omat, Palpan, Alkon ja A-Pullon pullot eli uudelleen täytettävät viini- ja viinapullot.

Kertapullo nostaajuomien hintoja

Pienpanimoliiton puheenjohtaja Pekka Kääriäinen tervehtii ilolla Palpan ja Alkon järjestelmän mahdollista yhdistämistä, koska silloin pienet valmistajat voivat profiloitua paremmin omilla muotoilluilla pulloillaan ilman että ne joutuvat maksamaan 51 sentin suuruista valmisteveron lisäveroa.

Toisaalta Kääriäinen uskoo, että perinteiselle 0,33 litran kiertopullolle on kysyntää vielä jatkossakin.

Kertapullon hinta hirvittää Olvin brändi- ja viestintäjohtajaa Olli Heikkilää.

– Kauppa on asiakkaamme. Jos se haluaa kertapullon, pyrimme toteuttamaan sen toiveet, mutta on tässä kuluttajaakin kuultava.

Heikkilän mukaan kertapullon hankinta tulee kaksikymmentä kertaa kalliimmaksi kuin uudelleentäyttö, sillä yhden pullon pesu ei maksa edes yhtä senttiä vaan sentin osia, tarkalleen 0,1 senttiä.

Lisäksi Heikkilä muistuttaa, että investoinnin maksavat – myös disinvestoinnit. Panimoilla säilyy näet tuottajavastuu, joka velvoittaa ottamaan vastaan kaikki vanhat pullot jopa menneiltä vuosikymmeniltä.

Pelkkä vanhan pullokannan alaskirjaus maksaa Heikkilän mukaan joitakin miljoonia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?