Autokaupan ale loppuu nyt

Julkaistu: , Päivitetty:

Autovalmistajien ei enää tarvitse tukea uusien henkilöautojen myyntiä tuhansien eurojen lisävarustekampanjoilla. Tehtaiden ylituotanto on saatu purettua, ja aletarjoukset päättyvät minä hetkenä hyvänsä, sanoo alan keskusliitto. Sen mukaan tämä tarkoittaa myös loppua katumaasturibuumille.


Autoalan Keskusliiton mukaan eurooppalaiset ja aasialaiset autonvalmistajat saavat tänä syksynä purettua viimetalvisen ylituotantonsa.

Vielä alkukeväällä lama päihitti nopeudessa autoteollisuuden tuotantosuunnitelmat. Tehtailta valmistui uusia autoja nopeammin kuin niitä ehdittiin myydä.

– Tehtaita on nyt suljettu ja tuotantolinjoja sopeutettu tähän kysyntään. Valmistajilla ei ole enää valtavia myymättömien uusien autojen eriä, kertoo AKL:n puheenjohtaja Pekka Helander Taloussanomille.

Valmistajat ovat purkaneet sumaa tarjoamalla uusista autoista kautta Euroopan jälleenmyyjien välityksellä tuhansien eurojen alennuksia, tarvikepaketteja ja lisävaruste-etuja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tätä rahan jakamista ei enää tarvitse talveen asti jatkaa. Valmistajan markkinointituki on usein ollut autoa kohti suurempi kuin jälleenmyyjän autosta saama bruttopalkkio, Helander myöntää.

Suomessakin syyskuun myyntilukujen perusteella autokaupan hiljaiselo on vähän helpottamassa, joten rahallisia markkinointikikkoja ei enää tarvita niin kipeästi kuin keväällä.

– Uusia tilaussopimuksia on alkanut pikkuhiljaa kesän jälkeen tulla. Uutta autoa tarvitsevat ihmiset ovat ehkä kyllästyneet odottamaan, jos vaihtoautovalikoimista ei ole löytynyt sopivaa, Helander arvioi.

Myynnin lasku taittuu
ensi vuonna


AKL onkin hiukan nostanut arviotaan tämän vuoden kauppamääristä. Alkuvuonna uusia autoja on mennyt runsaat 65 000, joten koko vuoden menekki voi päätyä 82 000–85 000 uuteen henkilöautoon.

Edellisvuodesta pudotusta kertyisi silti 40 prosenttia.

– Kaikki kuluttajatutkimuksista saamamme merkit viittaavat siihen, että ensi vuonna myytäisiin 93 000 uutta henkilöautoa, sanoo Pekka Helander.

Keskusliitto perustelee optimismiaan korkotason mataluudella. Myös kuluttajat ovat kertoneet autonostoaikeidensa vahvistuneen.

Katumaasturien
aika on lopullisesti ohi


Yhdelle autotyypille Pekka Helander ennustaa silti taantuman jatkumista.

– Katumaasturibuumi ei enää palaa. Tänä vuonna niitä on vielä mennyt dieselmalleina kohtalaisesti, koska viimeiset valmistajat saivat mallistonsa markkinoille vasta nyt. Nyt tämä muoti menee ohi, Helander sanoo.

Kysyntää ei suinkaan vähennä kuluttajien ekotietoisuus, vaan maasturien yksinkertaisesti liian ylös karkaavat hinnat.

– Monessa painavassa kaupunkimaasturissa on dieselinäkin normaalia henkilöautoa suurempi kulutus. Se nostaa CO2-määriä. Nykyisen päästöpohjaisen verotuksen aikana ostajan on entistä helpompi nähdä, paljonko tästä tulee lisähintaa, Helander muistuttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    6. 6

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    7. 7

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Pohjois-Karjalan mahtimiehiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää