Huijauksen uhri vaihtaa pankkia kärkkäästi

Erilaisten taloushuijausten, kuten luottokortti- tai tilivedätysten uhrit ovat muita kuluttajia säikympiä turvallisuutensa suhteen.

4.3.2009 18:32 | Päivitetty 4.3.2009 18:32

Markkinatutkimusyhtiö Gartnerin selvityksen mukaan sähköisessä asioinnissa tai pankkitilien käytössä huijatuksi tulleet olivat lähes viisi kertaa muita herkempiä vaihtamaan pankkiaan turvallisuushuolien takia.

– Huijausten uhrit olivat myös varovaisempia sen suhteen, missä kaupoissa he asioivat ja miten he maksavat ostamansa tuotteet, varajohtaja ja analyytikko Avivah Litan Gartnerilta toteaa tiedotteessa.

Noin 7,5 prosenttia aikuisista yhdysvaltalaisista joutui jonkin sortin taloushuijauksen uhriksi vuonna 2008.

Viime vuonna huijareiden suosiossa olivat erityisesti pankki-, luotto- ja maksuaikakortteihin liittyvät huijaukset. Niiden uhreja oli 36 prosenttia enemmän kuin muiden huijaustyyppien uhreja.

Gartnerin mukaan suuri osa huijauksista johtui tietomurroista. Pankki- ja maksujärjestelmien sähköistyessä niistä on tullut kiinnostavia kohteita tietomurtautujille.

Ne houkuttavat rikollisia myös pienen kiinnijäämisriskin takia. Gartnerin mukaan alle kolmannes huijauksen uhreista raportoi rikoksesta lainvalvojille.

Markkinatutkimusyhtiö haastatteli tutkimusta varten lähes viittä tuhatta aikuista Yhdysvalloissa syyskuussa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?