Kepposeen osallistuneet vapaaehtoiset jakoivat ilmaiseksi aidolle vaikuttavaa The New York Timesia varhain keskiviikkoaamuna ainakin New Yorkissa, Los Angelesissa, San Franciscossa, Chicagossa, Philadephiassa ja Washingtonissa.
Kaduilla jaetun paperilehden lisäksi keppostelijat pystyttivät myös verkkosivuston, joka muistuttaa suuresti lehden oikeaa sivustoa.
Erojakin löytyy. Valesivustolla komeilevaa De Beers -timanttien mainosta klikkaava kävijä päätyy reilua kauppaa käsittelevälle sivulle.
Liberaalienjekku
Tempauksen taustalla olivat sadat itsenäiset toimittajat, taiteilijat ja aktivistit. Heidän mukaansa puoli vuotta kestäneessä projektissa tehtiin 1,2 miljoonaa kopiota lehden "erikoispainosta".
Kepposen taustalla on ihmisiä, jotka vaikuttavat esimerkiksi The Yes Men- ja Anti-Advertising Agency -aktivistiryhmissä.
Yksi projektin organisoijista, Steve Lambert, sanoo keppostelijoiden halunneen kokeilla, miltä lehti näyttäisi, jos se kirjoittaisi uutisia, joita he haluavat kuulla.
Vale-New York Timesissa on vahvasti liberaali ote.
– Annoimme Obamalle mandaatin, mutta hän tarvitsee mandaatin toisensa perään tehdääksen ne asiat, joiden vuoksi äänestimme hänet Valkoiseen taloon. Hän tarvitsee paljon tukea – ja myös paljon painostusta, tempauksen organisoija Andy Bichlbaum sanoo.
NYT tutkii asiaa
Kepposen kohteeksi joutunut lehti on kommentoinut tempausta verkkosivujensa blogissa.
– Tämä on selkeä valenumero lehdestä. Olemme parhaillaan tutkimassa asiaa, lehden edustaja Catherine J. Mathis sanoo.
Lehden entinen toimittaja, nykyinen Joan Shorenstein -lehdistöinstituutin johtaja Alex S. Jones pitää kepposta lähinnä kunnianosoituksena.
– Lehdestä tulee todennäköisesti keräilykappale. Olen vain iloinen siitä, että jonkun mielestä The New York Timesin paperiversio ansaitsee huolellisen väärennöksen.