Kuolema korjaa mainostoimistot

Julkaistu:

Kolumni
Syvä Kurkku lukee madonluvut puolelle toimistoista.
Rakas lukija,

tässä sitä nyt sitten ollaan.

Olen toistuvasti yrittänyt vakuuttaa suomalaisille kollegoille että heidän tulisi toimia kuten kansainväliset markkinoijat toimivat, lisätä panostuksia ja voittaa markkinaosuutta edullisesti laskusuhdanteen aikana sen sijaan että leikkaavat markkinointikuluja.

Menetettyä markkinaosuutta kun on vaikea ja kallis voittaa takaisin sitten kun nousu taas alkaa. Hyllyt ovat täynnä kilpailijan tuotteita ja kuluttajakin on jo tottunut olemassa olevaan tarjontaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Valitettavasti taidan saarnata pääasiassa kuuroille korville.

Niinpä markkinointibudjetteja leikataan, lama tulee ja tappaa. Ainakin tukun mainostoimistoja, jollei muuta.

Kuuluisan 1990-luvun Suuren Laman aikaan en ollut vielä edes työelämässä, mutta perimätieto kertoo että silloin kaatui toimistoja kuin heinää syysmyrskyssä ja joukko maan tunnetuimpia mainostoimistoja sai ikuisen levon pk-yritysten hautuumaalla.

Tiedä häntä, ihan tarpeeksi noita tuntuu olevan vielä jäljelläkin.

Päätin heittää lusikkani syvälle tämänkertaiseen soppaan ja esittää oman aukottoman arvioni siitä, mitkä tämän hetken kärkitoimistoista ovat siinä kuosissa että saattavat selvitä lamasta ja keillä puolestaan on edessä kohtalonhetket. Uskolliset lukijat varmaan muistavat että olen aiemmin osoittautunut aika tarkaksi ennustajaksi.

Pidemmittä puheitta ja ronskilla kädellä. Tämä teksti ei sitten taatusti miellytä kaikkia.

Maan suurin mainostoimisto on ollut iät ja ajat SEK. Terävin luovuus toimistosta katosi jo ajat sitten, mutta isot asiakkaat ovat olleet kumman uskollisia tälle jätille – vaikka toimiston johto on vaihtunut kuin se kuuluisa romaanin ratsu. Uskollisuutta on riittänyt ihan viime aikoihin asti, nyt näyttää aika pahalta. Viimeksi lähti R-kioski, jonka mainonta onkin aina ollut aikamoista puppua. Ennustan SEKille vähintään kovia aikoja ja väen vähentämistä – eiköhän kohta taas saada lukea alkavista yt-neuvotteluista Annakadun kivilinnassa.

PHS/TBWA on mennä porskuttanut viime vuosina kuin lintukoira kaislikossa. Mainonnan kauneuskilpailuissa menestys on ollut omaa luokkaansa ja myös uusasiakashankinta on puksuttanut hyvää tahtia. Kääntöpuolena on konsernin paisuminen useiden erillisten yritysten ja satojen ihmisten mammutiksi. Moni nimekäs suunnittelija on lähtenyt, kun ei ole enää tuntenut oloaan kotoisaksi. Kyllä meillä varmaan on jatkossakin TBWA-ryhmä, mutta mainostalouden notkahdus laittaa taatusti Petteri "Kestohymy" Kilpisen johtajantaidot koville. Viisas lopettaa kun on vielä voitolla?

Hasan & Partnersille moni luki madonluvut jo nousukauden aikana, mutta vielä ei ole kuolema korjannut. Pursimiehenkadulla on haettu vauhtia viime aikoina Timo "Aavikon sheikki" Everin johtajuudesta, jalosta osuuskunta-aattesta, Eka "The Creative Director" Ruolan paluusta ja Idea-päivien pissis-flyereistä. Aika pienistä jutuista se toimiston kiinnostavuus kääntyy nousuun, veikkaukseni on että Hasan & Partnersilla on pahimmat ajat takanapäin. Ainakin toimisto elää niin kuin opettaa ja markkinoi itseään.

Taivaan alamäestä ja talousvaikeuksista saatiin lukea viime viikon Mömmöstä. Huhhuh ja vielä kerran huh. Karua tekstiä. On tainnut taivaanvuohille käydä ohraisesti, luullaan että osataan kaikki ja sitten unohdetaan tehdä yksinkertaiset perusasiat. Ennen luulin että Taivas roikkui vain kahden ison asiakkaan – Elisan ja Osuuspankin – varassa, mutta nyt tiedän että ison asiakas onkin ollut ikioma Igglo. Saatavia on kertynyt yli neljä miljoonaa euroa – sillä laskutuksella saisi meidänkin mainontaa tehdä aika helkutin monta vuotta ja firmamme liikevaihto on sentään monikymmenkertainen yhteen Iggloon verrattuna. Peukku alaspäin, sorry.

Bob Helsinki oli vielä pari vuotta sitten kaikkien huulilla, jotain ihka uutta ja ihmeellistä. Aika äkkiä mainosalalla siirrytään tavallisten kuolevaisten joukkoon. Oireellista on, että Bob Helsingin omakin käytös ja retoriikka on muuttunut alun uhosta nykyisin aika defensiiviseksi. Ja palkintolistoilta toimisto on lähes kadonnut. Mutta laskusuhdanteessa asiakkaat hakevat luovempaa viestiä, kyllä Bob Helsingille asiakkaita riittää.

Surullista suomalaisessa mainostoimistokentässä näin asiakkaan kannalta on, että siinä se kärki sitten olikin. Ohut kuin paperi. Arvioni on että neljästä kärkitoimistosta kolme selviää syvimmän laman yli.

Näiden takana tulee ensin suuri joukko harmaata massaa – Dynamot, Skandaalit, Familyt, Kingit – joita kuvannee parhaiten luonnehdinta "aika perinteinen mainostoimisto". Tässä ryhmässä tulevaisuus on jo astetta synkempi, puolet selviää, toinen puoli näivettyy.

Seuraavassa ryhmässä tulevat kansainvälisten ketjujen lähes näkymättömät etäispesäkkeet. Pyytääkö joku tosissaan oleva mainostaja vielä näkemyksiä vaikkapa Young & Rubicamista, JWTltä, McCannilta tai Red Cell Batesilta? Nippu mainostoimistoja, joilla on konttori Helsingissä, muttei mainetta koko mainosmaassa. Murheellista katsottavaa. Eivät koskaan nousseet viime laman ahdingosta ja tämä uusi vie niistä loputkin mehut.

Ja sitten on vielä nämä "erilaiset mainostoimistot". Niinhän uudet toimistot on tapana lanseerata – kunnes sitten ryhtyvät tekemään ihan samaa mainontaa kuin muutkin. Kutakuinkin kaikilta on etsikkoaika umpeutunut aikapäiviä, mutta merkittävät näytöt ovat jääneet vähäisiksi. Valitettavasti en jaksa uskoa että sieltä löytyisi apua mainoslaman harmauteen.

Me mainostajan haluamme kahta asiaa: luovuutta ja varmuutta. Nämä saattavat ensi alkuun tuntua keskenään ristiriitaisilta, mutta ei se niin mene. Hyvä on aina hyvää ja kyllä sen tunnistaa kun tarpeeksi pitkään seuraa.

Kiukkuiset protestoinnit tätä kirjoitusta vastaan saa osoittaa kolumnistille itselleen, ihanalle päätoimittajalle, joka antaa minun kertoa mitä mieltä olen tai Julkisen Sanan Neuvostolle.

Suukkoja ja haleja kaikille vielä elossa oleville,

Syvä Kurkku
syv.kurkku@gmail.com

PS. Liuta lukijoita on mailitse vahvistanut klikkaavansa tunnollisesti kaikki kolumnini linkit läpi. Kiitos teille, kehotan muitakin tekemään samoin. Ette kadu.

PS2. Kysymys: How many copywriters do you need to change a lightbulb? Vastaus: NOBODY changes ANYTHING.

Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen. 

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Käteinen raha loppumassa Ilomantsissa – pitäjän ainoassa pankki­automaatissa aivan käsittämätön tukos

    2. 2

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    3. 3

      Verkkokauppa.com antoi tulosvaroituksen – yhtenä syynä hintakilpailun kiristyminen

    4. 4

      Asiantuntijoilta arvio synkästä väestöennusteesta: Näin paljon eläkemaksut nousevat

    5. 5

      Kiistelty yhdysvaltalaisfirma myy ikäihmisille nuorta verta suoneen – väittää nuoruudenlähteeksi

    6. 6

      KKV:ltä ehdollinen hyväksyntä Postin ja Transvalin kaupalle

    7. 7

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    8. 8

      Kaivosteollisuus uskoo kaivosveron tulevan – ”Olisi hyvä, että olisi ensin jotain verotettavaa”

    9. 9

      Tutkijan mukaan hyvinvointivaltio jarruttaa naisia – Perheen ja uran yhdistävä Annica hämmästyi: ”Tämä on todella hyvä diili”

    10. 10

      Kotipizza-kauppa toteutumassa: Orkla sai kasaan vaaditut osakkeet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    2. 2

      Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”

    3. 3

      Käteinen raha loppumassa Ilomantsissa – pitäjän ainoassa pankki­automaatissa aivan käsittämätön tukos

    4. 4

      Asiantuntijoilta arvio synkästä väestöennusteesta: Näin paljon eläkemaksut nousevat

    5. 5

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    6. 6

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    7. 7

      Miksi naiset eivät etene uralla? Tutkija pitää hyvinvointivaltiota suurimpana ongelmana

    8. 8

      Konkurssiin menneet BR-lelut ja Toys R’Us aloittavat tyhjennysmyynnin Suomessa – nämä myymälät ovat vielä auki

    9. 9

      Tutkijan mukaan hyvinvointivaltio jarruttaa naisia – Perheen ja uran yhdistävä Annica hämmästyi: ”Tämä on todella hyvä diili”

    10. 10

      Kansainväliseltä valuuttarahastolta tyly arvio: Suomen vienti onnahtelee, luotonanto kiristyy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    2. 2

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      ”Järkkykorkeat” vuokrat saivat yrittäjän sulkemaan liikkeen – Katso, tästä kuinka kallis Helsinki on kauppiaalle

    5. 5

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Myös OP alkaa periä maksuja ahkerilta käteisnostajilta

    10. 10

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    11. Näytä lisää