Sukset ristiin ministerin kanssa – VR:n johto erosi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sukset ristiin ministerin kanssa – VR:n johto erosi

VR-konsernin pääjohtaja Henri Kuitunen on irtisanoutunut. Myös yhtiön hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos eroaa tehtävästään, ja moittii avoimesti yhtiön hallintotapoja. Liikenneministeri Anu Vehviläisen mukaan eron taustalla on kiista vaunukaluston uusimisesta.

Antti Lagerroos ja Henri Kuitunen.­

21.10.2008 14:37 | Päivitetty 22.10.2008 14:29

Liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) mukaan pääjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan eron takana on kiista vaunukaluston uusimisesta. Ministeriö on patistanut VR:ää uusimaan vanhinta kalustoaan.

Vehviläisen mielestä kiistan ydin on kaluston uusimisen aikataulu. Hänen mukaansa VR:n kanta on, että kalustoa ei tarvitse uudistaa vielä nyt vaan vasta ensi vuosikymmenen puolivälissä. 

Liikenneministeriö halusi aikaistaa Helsingin Sanomien mukaan ostoliikenteessä käytettävien sinisten vaunujen uusimista, mutta VR ei tätä halunnut. 

Häkämies:ValitettavaaYhtiötä valvova ministeri Jyri Häkämies (kok). pitää johtajien eropäätöstä valitettavana. Häkämiehen mukaan molemmat tekivät hyvää työtä ja heillä oli valtio-omistajan täysi luottamus.

Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa on ollut esillä, että VR aikaistaisi kalustohankintojaan Transtechin tilanteen helpottamiseksi. Tilauspulasta kärsivän tehtaan vaikeudet ovat uusi isku Kainuulle, joka kärsii jo Kajaanin paperitehtaan lopettamisesta. Kiskokalustotehdas Transtech toimii Otanmäellä lähellä Kajaania. 

Julkisuudessa ehdittiin jo esittää, että pääjohtaja Henri Kuitunen ja hallituksen puheenjohtaja Antti Lagerroos olisivat saaneet potkut. Kuitunen kuitenkin kiisti asian illansuussa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Kuitunen sanoi MTV:n uutisissa, että hän teki täysin omasta tahdostaan henkilökohtaisen ratkaisun.  

12 vuottapääjohtajana

Kuitunen ehti toimia VR-konsernin pääjohtajana 12 vuotta. Rautateillä hän on työskennellyt vuodesta 1982 asti.

Kuitusen mukaan hänen lähtönsä päättää yhtiössä yhden vaiheen, ja VR:n kalustohankinnat ja talous ovat kunnossa. Mitään olennaisia syitä ratkaisuilleen hän ei kertonut asiasta kertoneessa tiedotteessa.

VR:n johtajistoa on arvosteltu kuluneen vuoden aikana ankarasti muun muassa ratahallinnon tietokonevikojen ja korjauksien aiheuttamista liikennehäiriöistä. VR-konserni on yrittänyt hillitä moitetulvaa korostamalla, etteivät radanpidon ongelmat ole sen syytä.

Henri Kuitunen lupaa pysyä yhtiön palveluksessa ensi huhtikuuhun asti, helpottaakseen seuraajansa tuloa ja siirtymävaihetta.

Merenkulkuneuvosmoittii rautateiden tapoja

Eroava hallituksen puheenjohtaja, merenkulkuneuvos Antti Lagerroos oli tehtävässään vain keväästä 2008 asti. Hän suomii tiukasti yhtiön päätöksenteon ongelmia.

– Konsernin hallituksella on liian vähäiset vaikutusmahdollisuudet yhtiön kannalta keskeisiin päätöksiin, Lagerroos sanoo tiedotteessaan.

Sen sijaan molempien mielestä suhteet VR:n hallintoneuvostoon ja hallitukseen sekä  Häkämieheen ovat toimineet hyvin.

Hallintoneuvostollekin täysiyllätys VR-konsernin hallintoneuvosto yllätttyi puheenjohtajansa Matti Ahteen (sd.) mukaan eropäätöksistä täysin.

– Olen tyrmistynyt. Tämä on valitettava ratkaisu. Molemmat johtajat ovat mielestäni onnistuneet työssään erittäin hyvin, Ahde sanoo Taloussanomille.

Julkisuudessa on arveltu, että johtajien irtisanoutumisen taustalla olisivat muun muassa erimielisyydet VR:n uusista vaunuhankinnoista.

VR ei enää tilaakaan Otanmäessä toimivalta Transtechilta niin paljon kalustoa kuin vaunutehdas odotti. Transtech joutuikin lokakuun alussa ilmoittamaan isoista joukkolomautuksista.

Matti Ahde ei halua arvailla, oliko tämä äkkilähdön takana. – En usko, että heillä on päätöksiinsä yhtä ainoaa syytä, vaan kyseessä on monen tekijän summa, Ahde sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?