Mainostajan lamaannus höpöpuhetta

Julkaistu: , Päivitetty:

Talouden heikentyminen ei ole vaikuttanut yritysten arvioihin ensi vuoden mainonnastaan. Vastoin yleistä taloustilannetta yritykset aikovat jopa kasvattaa mainosbudjettejaan.
Mainostajien liiton keskiviikkona julkaiseman barometrin mukaan peräti 43 prosenttia yrityksistä suunnittelee mainonnan lisäämistä ja vain kymmenen prosenttia vähentämistä.

– Taantumapuheet eivät näytä vaikuttaneen mainostajien aikeisiin, liitto arvioi.

Kasvua ennakoidaan kaikilla toimialoilla. Voimakkaimmin mainostamista aikovat lisätä palvelualan yritykset. Myös kauppa, teollisuus ja monialayritykset näkevät mahdollisuutensa myönteisinä.

Mainosvälineissä on sen sijaan tapahtumassa selvä muutos. Sähköiset viestimet ovat barometrin mukaan lisäämässä osuuttaan selvästi. Sen sijaan sanomalehdille sekä kaupunki- ja noutolehdille tilanne on synkistymässä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Digitaalinen mainonta kaikissa eri muodoissaan on kasvun kärjessä, mutta näkymät ovat hyvät myös televisiomainonnassa. Digitaaliseen mainontaan kuuluvat verkko-, matkapuhelin- ja sähköpostimainonta. Verkkomainonnan saldoluku barometrissä on peräti +72.

Sanomalehdissä saldoluku on -19. Saldoluvut eivät kuitenkaan kerro euromääräisistä summista vaan pelkästään muutoksen suunnasta, joten barometrista ei saa selville, kuinka paljon sanomalehtiin käytetty mainospotti pienenee.

Sanomalehti on mainosvälineenä edelleen ylivoimaisesti suurin. Digitaaliseen mainontaan käytetyt summat jäänevät kovasta kasvusta huolimatta minimaalisen pieniksi verrattuna suurempiin mainosvälineisiin.

Rahaa liikkuu
enemmän


Mainostamistaan kasvattavat yritykset ennakoivat keskimäärin 12 prosentin kasvua ensi vuoden markkinointibudjetteihinsa. Vähentämistä suunnittelevat leikkaavat budjettejaan keskimäärin 19 prosenttia.

Rahaa mainonnassa liikkuu siten tätä vuotta enemmän, elleivät yritykset lyö jarruja kiinni taloustilanteen muuttuessa. Mainosbarometri on tehty elokuussa ennen finanssikriisin kärjistymistä.

Barometrissa kysyttiin myös arvioita kuluvasta syyskaudesta. Kolme neljännestä yrityksistä kertoo alkuperäisen mainosbudjettinsa pitävän. 15 prosenttia pistää likoon suunniteltua enemmän euroja. 11 prosenttia vähentää mainontaansa aiotusta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Donald Trump peruu delegaationsa osallistumisen Maailman talousfoorumiin

    2. 2

      WSJ: Yhdysvallat harkitsee kiinalais­tuotteiden tuonti­tullien höllentämistä

    3. 3

      Kiistelty yhdysvaltalaisfirma myy ikäihmisille nuorta verta suoneen – väittää nuoruudenlähteeksi

    4. 4

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    5. 5

      Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”

    6. 6

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    7. 7

      Verkkokauppa.com antoi tulosvaroituksen – yhtenä syynä hintakilpailun kiristyminen

    8. 8

      Asiantuntijoilta arvio synkästä väestöennusteesta: Näin paljon eläkemaksut nousevat

    9. 9

      Deutsche Bank varoittaa: Yhdysvallat uhkaa vajota taantumaan jo tänä vuonna

    10. 10

      Kaivosteollisuus uskoo kaivosveron tulevan – ”Olisi hyvä, että olisi ensin jotain verotettavaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Käteinen raha loppumassa Ilomantsissa – pitäjän ainoassa pankki­automaatissa aivan käsittämätön tukos

    2. 2

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    3. 3

      Taas tyly arvio kolmekymppisten tulevaisuudesta: ”Mitään jättiperintöjä ei ole tulossa”

    4. 4

      Asiantuntijoilta arvio synkästä väestöennusteesta: Näin paljon eläkemaksut nousevat

    5. 5

      HS-mielipide: Pikavipit syöksivät nuoren miehen syvemmälle huumehelvettiin – isä syyttää firmoja moraalittomasta rahanjaosta

    6. 6

      Verkkokauppa.com antoi tulosvaroituksen – yhtenä syynä hintakilpailun kiristyminen

    7. 7

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    8. 8

      Tutkijan mukaan hyvinvointivaltio jarruttaa naisia – Perheen ja uran yhdistävä Annica hämmästyi: ”Tämä on todella hyvä diili”

    9. 9

      Deutsche Bank varoittaa: Yhdysvallat uhkaa vajota taantumaan jo tänä vuonna

    10. 10

      Kiistelty yhdysvaltalaisfirma myy ikäihmisille nuorta verta suoneen – väittää nuoruudenlähteeksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Katso kuulutko häviäjien ikäryhmään – karu havainto kolmekymppisten tienaamisesta

    2. 2

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    6. 6

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    7. 7

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    8. 8

      Kaj, 66, nostaa täyttä eläkettä – ja tekee bisnestä liki puoli miljoonaa vuodessa

    9. 9

      7 000 euron palkkaa nauttinut mies menetti työnsä ja turvautui pikavippeihin – kohta niskassa oli lähes 200 000 euron velka

    10. 10

      Nyt puhuvat köyhtyvät kolmekymppiset: ”Olen oppinut pelkäämään silloinkin kun kaikki vaikuttaa menevän hyvin”

    11. Näytä lisää