Yksityisleasing on yhä kallista autoilua - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yksityisleasing on yhä kallista autoilua

Ensiautoilijalle tai pariksi vuodeksi kakkosautoa tarvitsevalle yksityisleasing on helppo vaihtoehto. Mutta järkyttävän kallista se on, Suomen Rahatiedon laskelmat kertovat.

Rahanmenolla ei ole kattoa, ajoipa omalla tai liisatulla autolla.­

20.9.2008 7:19 | Päivitetty 22.9.2008 8:47

Autoliikkeet alkoivat markkinoida yksityisleasingia tosissaan viime kesänä, kun perinteinen automyynti alkoi yskähdellä.

Liisauksessa autoilija tekee liikkeen kanssa 2–5 vuoden vuokraussopimuksen, ja saa auton käyttöönsä kuukausimaksua vastaan.

Autolla saa koko liisausaikana ajaa vain ennalta sovitun kilometrimäärän verran, ylimenevästä osasta menee iso lisämaksu. Kuukausimaksu kattaa auton huollot ja renkaiden vaihdot, mutta ei kolhujen paikkaamista.

Ajaja joutuu maksamaan itse polttoaineet, mahdollisen käyttövoimaveron sekä vakuutukset.

Jos sopimuksen katkaisee kesken kauden, liike perii siitä isot korvaukset. Jotkut liikkeet vaativat tavallisen vuokraisännän tavoin liisausasiakkaalta takuusumman, tai tavallista suuremman ensimmäisen kuukausierän, ennen kuin auto heltiää.

Autoliikkeet tarjoavat usein liisausautoihin omia vakuutuspakettejaan tavallista halvemmalla. Tosin samanlaisia tarjouksia saa osamaksusopimuksiinkin.

Suuria hintaerojasamanlaisiinkin autoihin

Suomen Rahatieto vertaili tavanomaisella autolainalla tai autoliikkeen osamaksurahoituksella hankitun uuden auton vuosikuluja 48 kuukautta / 40000 ajokilometriä kestävään yksityisleasing-sopimukseen.

Klikkaa graafi suuremmaksi.­

Vertailukohteena oli hieman yli 15000 euroa maksava pikkuauto. Samanlaistenkin autojen liisaustarjouksissa on suuria hintaeroja, siksi esimerkkilaskelmassa on kahden eri leasingsopimuksen hinta. 

Vuokra-autoilu muistuttaa vuokralla asumista. Neljän vuoden liisausajan jälkeen autosta ei ole tallella kuin muistoja, ja sijoitukseen käytetyt rahat ovat haihtuneet autoliikkeen kassaan.

Uuden auton ostaneella on neljän vuoden jälkeen todennäköisesti kotterossaan vielä jäännösvelasta huolimatta jälleenmyyntiarvoakin.

Ensiautoilijalle hiemanvähemmän kallista 

Oheisista taulukoista näkyy, miten ensiauton hankkijalle (jolle ei ole kertynyt vakuutusbonuksia) liisausautoilu maksaa vuodessa halvimmilla sopimuksilla 100–700 euroa vähemmän kuin oman ostaminen.

Klikkaa graafi suuremmaksi.­

Minkäänlainen uuden auton hankinta ei ole taloudellisesti kannattavaa. Silti omistusauton jälleenmyyntiarvo tekee sijoituksesta vähemmän tappiollista kuin liisaus. 

Täysiin vakuutusbonuksiin yltäneelle autoilijalle kuluero on vielä selvempi: ostoauton käyttökin tulee halvemmaksi.

Autoliikkeet neuvovat mielellään liisausasiakkaita, että autonhankinnasta säästyneet pääomat voi panna vaikka pankkiin.

Pankkitalletusten tuotolla ei saa katettua neljän vuoden liisauskuluja. Pörssissäkin siihen päästäkseen saa tehdä aktiivista kauppaa, ja pelkästään onnistuneita riskisijoituksia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?