Kesko aloittaa laajan yhteistyön Itellan kanssa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Musta Pörssi ja Intersport valmistautuvat nettikauppaan

Vanhat kumppanit Kesko ja Itella sopivat laajasta yhteistyöstä sähköisen liiketoiminnan kehittämiseksi. Sopimusta tullaan Keskossa ensimmäisenä hyödyntämään kodintekniikka- ja urheilukaupassa.

Urheiluvälinetarjontaa Intersportissa.­

19.9.2008 14:42 | Päivitetty 19.9.2008 14:43

Käytännössä tämä tarkoittaa, että sekä Mustalla Pörssillä että Intersportilla on suunnitelmansa verkkokaupan aloittamisesta, mutta tarkka aikataulu selviää myöhemmin. Keskon kerrottiin jo aiemmin syyskuussa kaavailevan syksylle kodintekniikan haastajaa Verkkokauppa.comille.

– Tässä tilanteessa mitään palveluja ei olla vielä avaamassa, projektijohtaja Petteri Piipponen K-Plus Oy:stä toteaa.

Verkkokauppa nopeammin pystyyn

Sopimuksen tavoitteena on helpottaa Keskon eri toimialojen verkkokauppahankkeiden käynnistämistä Itellan tarjoamien valmiiden palvelukokonaisuuksien avulla.

– Uuden yhteistyösopimuksen avulla pystymme tehostamaan ja nopeuttamaan verkkokauppojen perustamista ja luomaan sitä kautta kustannusetuja ja myynnin kasvua molemmille yhtiöille, johtaja Niina Ryynänen Keskosta odottaa.

Itellassa sovittua verkkokauppayhteistyötä pidetään uutena avauksena koko alankin kannalta Suomessa. Verkko-ostaminen on kasvussa, ja kuluttajien hyötyinä mainitaan luotettavuus, nopeus ja asioinnin helppous.

Vaan kuinka käy luotettavuuden ja nopeuden, kun massat oikeasti lähtevät verkkoon shoppailemaan? Keskolla on tästä jo kokemusta NetAnttilan kautta, jossa vierailee kuukausittain noin 450 000 suomalaista.

– Toisaalta täytyy muistaa, että eri toimialueilla ja erilaisten tavaroiden kohdalla logistiset prosessit ovat hyvin erilaisia eri paikoissa, Petteri Piipponen korostaa.

Myymäläketjut säilyvät

Verkkokaupan ikuisuuskysymys, eli ruokamyynti, ei ole Keskon tämänhetkisissä suunnitelmissa.

– Mutta kyllä verkkokauppa nykyisin on esillä puhuttaessa mistä tahansa vähittäiskaupan alasta niin meillä kuin muuallakin, Piipponen muotoilee.

Entä enteileekö verkkokaupan kasvattaminen fyysisten myymälöiden vähentämistä jatkossa?

– Ei enteile. Puhumme mieluummin monikanavaisesta kaupasta kuin erillisestä verkkokaupasta, Piipponen vastaa ja huomauttaa, että moni asiakas etsii verkosta kyllä tietoa tuotteista, mutta tekee varsinaiset ostokset mieluummin oikeassa liikkeessä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?