Cargotec: 700 työpaikkaa vaarassa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Cargotec: 700 työpaikkaa vaarassa

Kuorma-autonosturien kysynnän romahtaminen johti Cargotecin tulosvaroitukseen. Yhtiö kertoo aloittavansa saneerauksen, joka vaikuttaa 700 työntekijään.

18.9.2008 10:28 | Päivitetty 18.9.2008 11:13

Torstaipäivän toiseksi tulosvaroittajaksi ennätti Cargotec. Yhtiön mukaan sen liikevoittomarginaali jää edellisvuotta kehnommaksi.

– Sanoimme kesällä, että marginaali nousee 7,3–8 prosentin välille. Nyt näyttää, että se ei yllä tuohon alarajaaan. Pudotuksen määrää emme vielä tiedä, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Mikael Mäkinen.

Varsinkin konsernin ajoneuvokuormaustekniikkaaa tekevällä Hiab-yksiköllä menee heikosti. Rakentamisen väheneminen sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa on vähentänyt yksikön tilauksia ratkaisevasti.

– Kuorma-autoihin asennettavien nosturien kysyntä on nyt pysähtynyt lähes kokonaan. Kun ei rakenneta, ei myöskään autoilla siirretä lasteja, sanoo Mäkinen.

Lisäksi Hiabilta on palanut yllättävän paljon rahaa Virossa Narvan komponenttitehtaansa laajentamiseen. Hanke on edennyt liian hitaasti ja kalliisti, yhtiö myöntää. 

Laivat ja satamat tuovat rahaa

Laivakontti- ja lastauslaitteita tekevillä MacGREGOR:illla ja Kalmarilla tilanne on parempi, ja niiden liikevoittomarginaali nousee edellisvuodesta selvästi.

– Tätä menekkiä on yhä pitkälle ensi vuoteen, koska tilaajillamme on vielä paljon laivoja rakenteilla. Niiden laitteet toimitetaan yleensä vasta 6–12 kuukauden sisällä siitä kun alus alkaa valmistua, Mäkinen selittää.

Loppuvuonna tulevat satama- ja laivatekniikan tilausmaksut piristävät konsernin tulosta, mutta kokonaisvaikutus pystytään Mäkisen mukaan laskemaan vasta myöhemmin.

Saneeraus keskittyy länteen 

Cargotec käynnistää nyt saneerauksen, jossa henkilöstön sopeuttamistarve on 700 ihmistä. Eniten väki vähentynee Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Hiab sopeutetaan kysyntätilanteeseen ja Kalmarin kannattavuutta parannetaan.

– Kerromme lokakuun loppuun mennessä, miten ja mihin vähennykset kohdistuvat. Meillä on töissä 12000 ihmistä, enkä halua että heidän kaikkien pitäisi murehtia työpaikkansa puolesta, sanoo Mäkinen.

Aasian ja Venäjän markkinat nimittäin vetävät lastaustekniikkaa yhä kohtalaisesti.

– Toivoa on nyt idässä, Mäkinen uskoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?