Venäläiset tekevät Suomen brändit

Julkaistu:

Kolumni
Vietin isukin kanssa viikonlopun mökillä. Puolukoiden poimimisen lisäksi keskusteltiin muun muassa siitä, kuinka paljon paremmin kaikki oli ennen ja lopputulemana totesimme että suomalaiset markkinoijat eivät tunnu ymmärtävän tuotteen ja brändin välistä eroa. Ai kuinka niin muka?


Tuotteella on tietyn mittainen elinkaari, brändin elinkaari taas on ainakin teoriassa ikuinen. Selvimmin tämä näky vaikkapa autobusineksessa. Volkswagen on yhä edelleen Volkswagen, vaikka saman brändin alla auton malli – siis tuote – uusiutuu jollei peräti vaihdu kerran vuodessa.

Suomalaiset eivät ole vielä saaneet aikaiseksi yhtäkään autobrändiä, autoksi kutsuttavia tuotteita kyllä pulpahtaa ilmoille aina silloin tällöin. Ensimmäinen jo niinkin varhain kuin vuonna 1913. Ja kyllähän Suomessa yhä edelleen autoja osataan valmistaa, vaan omaa brändiä ei saada syntymään.

Sen sijaan monilla muilla teollisuuden aloilla on kautta aikain saatu aikaiseksi hienoja ja kestäviä brändejä, jotka sitten ovat nyykähtäneet siihen ettei brändin alla olevaa tuotetta ole osattu uudistaa markkinoiden vaatimusten mukaisesti.

Otetaan nyt vaikka Heteka, jota ainakaan myytiin vieteripohjaisena terässänkynä ja vain vieteripohjaisena terässänkynä pari miljoonaa kappaletta. Hieno ja suosittu sänkybrändi, jonka haltijoilta jäi huommaamatta, että maailma ympärillä muuttui. Kuluttajat halusivat mukavampia vuoteita. Niinpä Heteka-sänkyjen myynti loppui kuin kanan lento. Samaan aikaan naapurissa umpikierot ruotsalaiset markkinamiehet muuttivat jatkuvalla syötöllä jo vuonna 1852 perustetun Hästens-sängyn rakennetta niin että se yhä tänäkin päivänä on yksi markkinoiden kalleimpia sänkyjä ja arvostetuimpia brändejä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Olisipa meillä ollut ymmärrystä samaan.

Ja jos olisi, niin kenties punainen Vespa ei olisi jokaisen teinitytön unelma, vaan pissikset voisivat sen sijaan haaveilla maailmankuulusta Tunturi-skootterista. Tai viiskymppiset yritysjohtajat  kaikkialla maailmassa pukeutua vapaa-ajallaan haiseviin mustiin nahkavaatteisiin ja linttaan astuttuihin cowboy-buutseihin ja hypätä vapauden symbolina tunnetun 1200-kuutioisen Solifer-moottoripyörän selkään ja päristää kohtia auringonlaskua. Wroooom!

Jos olisimme – tai siis äitimme olisivat - osanneet tuoreuttaa tuotevalikoiman alunperin ihan mainion Hyvon-brändin alla niin kenties Lontoon ulkomainostauluista meitä tuijottaisi Eva Herzigova pitsisissä push-up-Hyvoneissaan. Ja kauppa kävisi kuin siimaa ympäri maailman.

Samanlaisia unohtuneita, kuolleita ja melkein kuopattuja brändejä on isänmaan lyhyt markkinointihistoria kukkuroillaan.

Osa on vielä henkitoreissaan ja anelee kunniakasta lopettamista tai loistokasta uudistamista. Paavo Nurmenkin juoksukenkä, Karhu on vanhempi kuin Nike tai Adidas ja voisi olla niitä tunnetumpi – muustakin kuin oikeusssaliriidoistaan.

Friitala voisi olla yhtä kuuluisa kuin Fendi. HM-baari voisi löytyä maailman jokaisesta kaupungista, jos siellä olisi tarjolla erikoiskahvia parilla sadalla eri tavalla valmistettuna – onhan Starbucksillakin yli 16 000 kahvilaa. Ja niin edelleen.

Ja toisinpäin, jos Levi's olisi onnettomuudekseen syntynyt suomalaiseksi brändiksi, se olisi kuollut jo ennen vuotta 1900, kun olisimme kieltäytyneet valmistamasta muita kuin ylisuuria työhousuja. 

Eikä menestyksekkäitä tuote-evoluutioita tarvitse Pohjoismaita kauempaa hakea. Hästens tulikin jo mainittua. Muita yhtä hyviä ovat ainakin Helly Hansen, Tretorn, Gant tai Resteröds – josta et varmaan ole kuullutkaan. Ja samaan aikaan pirulaiset vielä lanseeraavat hienoja uusiakin brändejä: Cheap Monday, J.Lindeberg, Filippa K, Acne jne. Kateeksi käy.

Ja sitten vielä se karmein uutinen. Kun emme itse osaa pitää brändeistämme huolta, niin kyllä suuri ja mahtava äiti-Venäjä osaa.

Finn Flaren omistaa tätänykyä charmikas venakko naisyrittäjä, joka on kasvattanut sen jo kolmensadan muotiliikkeen ketjuksi. Finn Flaren mainoskasvona Venäjällä on muuten maan tunnetuin suomalainen, Ville Haapasalo – kelpais meille suomalaisillekin tytöille. Onneksi saamme nyt edes oman Finn Flare -liikkeen.

Nyt kun ulkoministeri Stubb on värvännyt Jorma Ollilan ja lauman kavereitaan miettimään armaan isänmaamme brändiä, niin voisihan työ- ja elinkeinoministeriökin asettaa maan terävimmät markkinointiaivot miettimään mitkä tuotteet sopisivat vanhojen brändien alle ja markkinoimaan ne maailmalle. Edes muutamalla onnistumisella saataisiin ihmeitä aikaan ja puoli kansaa työllistettyä ja vaurastettua. Onnistuihan hyvän Nokia-brändin tuotetuoreutus aikoinaan kumisaappaista taskutietokoneisiin ja sitä kautta maailmalle.

Ja tämä ei ole vitsi.


Rakkain terveisin,
Syvä Kurkku
syv.kurkku@gmail.com


PS. Viime viikolla Seiska kertoi että "Jennin ökyklubi" Bläk lopettaa. Vielä samana päivänä kerrottiin että ei se lopetakaan vaan sinne tulee gourmet-keittiö. Nyt siis nautitaan kolan ja shamppiksen lisäksi hummeria sekä hanhenmaksapalleroita.
Kivaa!

Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    2. 2

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    3. 3

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    4. 4

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    5. 5

      Lennonjohtajien työehdoista on väännetty jo 1,5 vuotta – näin ikuisuuskiistan osapuolet syyttelevät toisiaan

    6. 6

      Financial Times listasi 5 syytä asua Helsingissä – kulttuuria, saunoja ja startup-firmoja

    7. 7

      Von Koskull tankkasi Nordeaa 1,8 miljoonalla eurolla

    8. 8

      Asuntovelan määrä on kasvanut hurjasti: Katso, onko sinulla enemmän velkaa kuin kaltaisillasi suomalaisilla

    9. 9

      Nitro Games aloittaa yt-neuvottelut – aikoo vähentää jopa yli puolet henkilöstöstään

    10. 10

      Vaatteiden myynnin lasku kiihtyi loppuvuonna kauppakeskuksissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    2. 2

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    3. 3

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    4. 4

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    5. 5

      Sairaanhoitaja Eveliina, 40, vaihtoi kuljetusalalle – ”Siinä ei ole mitään palkitsevaa, kun ei ehdi tehdä työtään kunnolla”

    6. 6

      Von Koskull tankkasi Nordeaa 1,8 miljoonalla eurolla

    7. 7

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    8. 8

      ÅF:llä 99 prosenttia Pöyrystä – aikoo jatkaa ostoja jälkikäteisellä tarjousajalla

    9. 9

      Lennonjohtajien työehdoista on väännetty jo 1,5 vuotta – näin ikuisuuskiistan osapuolet syyttelevät toisiaan

    10. 10

      Paltalta uusi ilmoitus lennonjohdossa toteutettavasta työsulusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suuren omakotitalon Helsingistä ostanut pariskunta hämmästyi: minne katosi 140 neliötä?

    2. 2

      Töölöläinen taloyhtiö päätti muuttaa ullakon asunnoiksi – hyvä diili muuttuikin painajaiseksi

    3. 3

      Verottaja jätti Suomen suurimpiin kuuluvasta tapahtumajärjestäjästä konkurssihakemuksen

    4. 4

      Joronjälkeä myyvä Auvo, 63, tekee hotellissaan kaiken yksin – ”Heittelen yläpystyyn mummoja, jotka haluavat tanssia”

    5. 5

      ”Rappioveli” sai osansa perinnöstä – Hovioikeus: Äidin 137 000 euron siirrot suosikkipojalleen olivat törkeä kavallus

    6. 6

      Lidlin jauhelihassa taas salmonellaepäily – keskeyttää yhteistyön lihatalon kanssa

    7. 7

      Huoltomies nukkui pommiin, kieltäytyi töistä, törmäsi liikenteenjakajaan ja aiheutti vesivahingon – miten kävi potkujen?

    8. 8

      Jethro Rostedt avaa oman ravintolan – tältä yökerhossa näytti neljä tuntia ennen avaamista

    9. 9

      Lento myöhästyi 3 tuntia, eikä Ulla, 53, ehtinyt pitkälle jatkolennolleen – OP tai Finnair eivät korvaa yli 700 euron lisäkuluja

    10. 10

      Kohutun hoivayhtiö Attendon osake syöksyy – tulos alitti alhaisimmatkin ennusteet

    11. Näytä lisää