Kenttäjohtaja Mikko Laisi kertoo Aamulehdessä, että vain hyvin pieni osa asiakkaista on harmitellut uudistusta. Siwojen tavoitteena on, että poistotuotteita ei tarjota lainkaan.
Laisi tyrmää ajatuksen, että ruokaa menisi nyt entistä enemmän biojätteeseen. Päin vastoin, jätteen määrää on tarkoitus vähentää. Tuotteiden viimeinen myynti- tai käyttöpäivä ei saa enää kolkuttaa ovelle.
Siwat aikovat tehostaa logistiikkaansa, eli kuormia tulee kauppohin useammin.
– Jos samasta tuotteesta on tarjolla kaksi eri päiväystä, valtaosa asiakkaista valitsee sen tuoreemman. Pyrimme siihen, että ihmisten ei tarvitse tarkistella päiväyksiä, vaan tuotteet ovat aina tuoreita, Laisi sanoo Aamulehdessä.
Lehden tekemän selvityksen mukaan muut kaupparyhmät aikovat pitää kiinni aleruoasta. S-ryhmässä alennustuotteista ei aiota luopua. Keskon sääntö kauppiaille suosittelee vanhentuvien tuotteiden lahjoittamista hyväntekeväisyysjärjestöille tai niiden myymistä alennuksella.