Sponsorieuroilla autetaan nyt yhteiskuntaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainostajien liiton mukaan yrityksiä kiinnostavat sponsorikohteista ehdottomasti eniten ympäristö- ja yhteiskunnalliset kohteet, joihin laitettavia rahamääriä ollaan myös valmiita nostamaan eniten.
Yritysten kiinnostus suunnata sponsorirahansa yleishyödyllisiin kohteisiin on kasvussa. Perinteiselle sponsorointisuosikille, urheilulle, ne eivät kuitenkaan vielä pärjää. Urheilu vie edelleen kaksi kolmasosaa suomalaisyritysten sponsorirahoista.

Yhteiskuntavastuullisuuteen kiinnitetään yrityksissä kuitenkin yhä enemmän huomiota. Se on huomattu myös kehitysyhteistyöjärjestö Planissa. Yritysrahoituksen osuus järjestön kokonaistuotoista kasvoi viime tilikaudella prosentista yhteentoista prosenttiin.

Kaikkiaan yritykset lahjoittivat järjestölle 1,8 miljoonaa euroa. Viestintäpäällikkö Marja-Leena Suvannon mukaan yritystyön määrä on selvästi kasvanut ja yhteistyöstä kiinnostuneita yrityksiä on aiempaa enemmän.

Yritys tavoittelee
parempaa imagoa


Suvanto uskoo, että sponsoroinnin taustalla on pääasiassa kaksi syytä: halu auttaa ja nostaa imagoa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Ihmiset ovat nykyään valveutuneempia siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Maapallo on enemmän yhteinen asia. Kyllä minä uskon, että yritysjohtajillakin on omatunto, Suvanto vitsailee.

Toisaalta taustalla on myös itsekkyyttä. Kilpailu on kovaa, ja yhteistyö järjestöjen kanssa heijastelee hyviä eettisiä arvoja yrityksen toiminnasta ja on siis on hyvää mainosta.

– Yhteistyö tulee varmasti muutenkin kuin hyvänä mielenä takaisin. Ainakin sellaisten kuluttajien käyttäytymisessä, jotka seuraavat myös maailmaa, Suvanto arvelee.

Mainostajien liiton kyselyn mukaan yrityksiä innostaa sponsoroimaan ennen kaikkea tahto parantaa mainetta ja lisätä näkyvyyttä.

– Hyöty riippuu paljolti siitä, mikä yrityksen tavoite on. Voi olla, että yritys haluaa vain tehdä hyväntekeväisyyttä. Saatetaan myös haluta nostaa imagoa ja kasvattaa mainetta. Osalla voi olla tavoitteena myynnin kasvattaminen, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Hänen mukaansa mainostajat ovat kuitenkin tietoisia siitä, etteivät sponsorointiin pistetyt rahat ole yhtä tuottavia kuin muuhun markkinointiviestintään laitetut. Hän uskookin, että taustalla on aina myös halu tehdä hyväntekeväisyyttä.

Ei kerralla
hyvää omatuntoa


Yhteiskuntavastuusta vastaava asiantuntija Maija-Leena Uimonen työ- ja elinkeinoministeriöstä kertoo, että yritykset haluavat tukemiltaan hankkeilta yhä enemmän pitkäjänteisyyttä.

– Ei ole enää niin, että halutaan kertasummalla ostaa hyvä omatunto. Vaan hankkeessa halutaan olla itse mukana vaikuttamassa.

Se on Uimosen mukaan koko EU:n laajuinen ilmiö. Hänen mielestään yritysten kannattaisikin puhtaan hyväntekeväisyyden sijasta panostaa liiketoimintaan liittyviin vastuullisiin hankkeisiin. Uimosen mukaan hyväntekeväisyyshankkeilla pystytään auttamaan usein vain hetkellisesti, syyt jäävät hoitamatta.

– Pidemmän tähtäimen liiketoimintastrategialla on enemmän yhteiskunnallisia vaikutuksia, ja se voi jopa parantaa ongelman syitäkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomalainen Ville osti kahden miljoonan taalan aterian – ja antaa sen pois

    2. 2

      Eläinlääkärissä käynti on kallistunut selvästi 10 vuodessa – ketjuuntuminen uhkaa nostaa hintoja lisää

    3. 3

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    4. 4

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    5. 5

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    6. 6

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    7. 7

      Tokmanni: Kesko yrittää estää Mika Rautiaisen siirtyminen Tokmannin johtoon

    8. 8

      Matkahuollossa ”kiusallinen” häiriö – syyksi epäillään Black Fridayn ruuhkaa

    9. 9

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    10. 10

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    2. 2

      Arvaisitko, minne Suomesta viedään lonkeroa tai tillivotkaa? ”Suomi on jälkijättöinen maa”

    3. 3

      Orjatöitä vai rentoa meininkiä yli tonnin palkalla? Näin lukijat ajattelevat työkokeiluista

    4. 4

      Matkahuollon vika nyppii yrittäjää Black Fridayna – pieni verkkokauppa teki ”radikaalin ratkaisun”

    5. 5

      Viro korotti alkoholi­veroa ja viinaralli siirtyi Latviaan – Tulli: Kyllä sitä jouset pohjassa tuodaan

    6. 6

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    7. 7

      Rakennuslehti: Uudisasunnon hinta pomppasi 55 000 euroa – ”kasinopeli” nostaa nyt asuntojen hintoja

    8. 8

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    9. 9

      Onko lompakkosi sisältö kuin saksalaisella vai lähempänä portugalilaista?

    10. 10

      Työkokeilu: Riitta, 53, teki raskasta työtä ”aidossa kaupan ympäristössä” – 9 euroa per päivä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    3. 3

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    4. 4

      Verkkokauppa.com julkaisi palautetuimpien tuotteiden Top 25 -listan

    5. 5

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    6. 6

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    7. 7

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    8. 8

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    9. 9

      Luvattomat poissaolot ovat työ­paikkojen vakio­riidanaiheita –”selkeä irtisanomis­peruste”

    10. 10

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    11. Näytä lisää