Autotehtaat kauhistelevat bensankulutuksen vähentämistavoitteita

Julkaistu:

Maailman suurimmat autotehtaat valittivat tiistaina, etteivät ne pysty tehokkuustavoitteisiin, jotka Yhdysvaltain hallitus on asettanut ensi vuosikymmenen puolivälille.


Maailman johtava valmistaja Toyota sekä General Motors, Ford, Chrysler ja muut valmistajat valittavat, että 4,5 prosentin vuosittainen tehostus vuosina 2011–2015 on mahdoton toteuttaa.

– Tämä ylittää sen mikä on teknisesti ja taloudellisesti mahdollista, autovalmistajien liitto Alliance of Automobile Manufacturers sanoi.

Yritysten mukaan ne joutuisivat kuluttamaan kohtuuttoman paljon resursseja, ottaen huomioon, että autoteollisuus kärsii jo nyt taloudellisia paineita.

Uusi laki Yhdysvalloissa määrää parantamaan autojen energiatehokkuutta 40 prosentilla vuoteen 2020 mennessä, mikä merkitsee keskimäärin 6,7 litran kulutusta sadalla kilometrillä. Yhdysvaltain liikenneturva NHTSA suunnittelee, että polttoainetehokkuuden parantamiselle annettaisiin vuotuiset tavoitteet, jotta uutta lakia olisi helpompi noudattaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Liian nopea
aikataulu


Bushin hallitus on kiirehtinyt tavoitteiden toteutumista.

Autotehtaiden mukaan tehokkuustavoitteiden painottaminen ensimmäisiin vuosiin rokottaisi erityisesti urheilu-, lava- ja pakettiautoja, koska niiden valmistus on kalliimpaa kuin tavallisten autojen.

Autonvalmistajien mukaan "tärkein ongelma" on se, että sääntöjen luojat aliarvioivat polttoainetta säästävän teknologian kustannukset ja yliarvioivat sen hyödyt.

Uusien autojen olisi vuosina 2011–2015 saavutettava 6,6 litran kulutus sadalla kilometrillä. Kevyiden kuorma-autojen, joihin myös urheilumaasturit luetaan, sekä lava- ja pakettiautojen kulutus pitäisi saada 8,2 litraan sadalla kilometrillä.

Hallitus arvioi, että valmistajien lasku autoista olisi 16 miljardia dollaria ja kevytkuormureista 31 miljardia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    7. 7

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    10. 10

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    6. 6

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää