Dragsterikisa käy yhä kaupaksi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Dragsterikisa käy yhä kaupaksi

Alastarossa loppuviikolla järjestettävistä kiihdytysajojen EM-osakilpailusta odotetaan jälleen yleisömenestystä. Moottoriurheilun kyseenalainen ympäristöimago ei ole karkottanut yrityksiä eikä katsojia.

1.7.2008 15:08 | Päivitetty 1.7.2008 15:11

Alastaron moottoriradalla ajetaan torstaista sunnuntaihin kiihdytysajon euroopanmestaruus-osakilpailut, ja paikalle odotetaan tuhansia katsojia.

– Kisassa on nyt ulkomaalaisten keskellä poikkeuksellisen paljon suomalaisia osanottajia, yhteensä 20. Jopa kuninkuussarjan Top Fuelin 12 kilpailijasta neljä on suomalaisia. Se on tähänastinen ennätys, kertoo järjestäjäliiton, Finnish Hot Rod Associationin puheenjohtaja Tapio Väljä.

Kilpatallit esittelivät kisajärjestelyitään tänään tiistaina Helsingin Mäntymäen kentällä.

Liiton mukaan viime vuonna kiihdytysajo nousi maan suosituimmaksi autourheilulajiksi: jokaista kisaa kävi seuraamassa keskimäärin 6900 ihmistä.

– Laji tuntuu jakavan ihmisiä voimakkaasti: siitä joko pidetään tai sitä inhotaan. Fanit käyvät sitten uskollisesti katsomassa jokaisen mahdollisen kisan, kertoo Väljä.

Ympäristötietoisuusei vielä haittaa kisaamista

Kiristyvät ympäristösäädökset ja siviililautoille suunnitellut päästörajat eivät ole aiheuttaneet kisojen järjestäjille tai kilpailijatalleille paineita.

– Näiden autojen päästöt ovat vain murto-osa kaikista liikenteen aiheuttamista päästöistä, eikä polttoaineen nouseva hintakaan ole 400 metriä ajaville kilpailijoille ratkaiseva tekijä. Todennäköisesti näin pystytään ajamaan vielä aika monta vuotta, Väljä uskoo.

Sponsoreidenkin määrä on kasvanut parin viime vuoden aikana, kiitos maastohiihtäjien töpeksinnän. Yritykset ovat siirtäneet tuki- ja mainosrahojaan pois hiihtolajeista, ja niitä on riittänyt Väljän mukaan kiihdytysajoihinkin yllättävän hyvin.

– Yhteistyökumppaneiden löytäminen ja pitäminen ei ole erityisesti helpottunut, Silti jotain tästä yritysten kiinnostuksesta kertoo, että lajiin on pystynyt tulemaan lisää yhä kovatasoisempia suomalaisia kuljettajia, Välja kertoo.

Yksi iso ympäristöriski Alastaron kisoja kuitenkin uhkaa.

– Sade on järjestäjien pahin vihollinen: märällä radalla ei pysty ajamaan ja kilpailu on pakko perua. Harvoin käy niin että kesän jokainen kisa onnistuu taloudellisesti, mutta sitä ei pysty ennakoimaan, Tapio Väljä sanoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?