Katainen: Dieselveroon ei tule alennusta

Julkaistu: , Päivitetty:

Valtiovarainministeri tyrmää sekä kuljetusyrittäjien dieselveroalen ja yleisen polttoaineveroalennuksen. Katainen kehottaa kansaa sopeutumaan kalliiseen polttoaineeseen. Bensa-ale menisi hänen mukaansa öljysheikeille.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen sanoo, ettei ministeriö ole keksinyt minkäänlaisia keinoja tuoda nopeaa helpotusta kuljetusyrittäjien ahdinkoon.

Julkisessa keskustelussa esitetty käyttövoimaveron poisto olisi vastoin EU-säännöksiä. Muut verohelpotukset vaatisivat lakimuutoksia ja veisivät vuosia.

Katainen tietää pienten kuljetusyritysten tuskan. Dieselin kallistuminen on ajanut pienet kuljetusyritykset pahaan kassakriisiin. Kuljetusyritykset eivät olleet sopimuksissaan ennakoineet polttoaineen kallistumista eikä sopimuksessa ole pykälää force majeur -tilanteiden varalta. Yrittäjien varat eivät riitä lomarahojen maksuihin.

Katainen ennakoi kuljetusalalle konkurssiaaltoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Valitettavasti emme ole löytäneet mitään veropoliittista keinoa tuoda taloudellista nopeaa keinoa auttaa pieniä kuljetusyrityksiä.

Bensa-ale menisi
öljysheikeille


Yleinen polttoaineveron lasku ei Kataisen mukaan tule kysymykseen. Asiasta ovat sopineet EU-maiden rahaministerit keskenään.

– Laskisimme rahaa öljysheikkien taskuun, Katainen sanoo.
Jos yksi EU-maa lähtisi alentamaan polttoaineveroa, muut seuraisivat perässä. Tämän jälkeen öljyntuottajamaat nostaisivat polttoaineiden hintoja.

Katainen sanoo, että suomalaisten pitää sopeutua ajatukseen, että öljyn hinta pysyy pitkään kalliina. Kallis polttoaine lisää kuljetusten hintoja. Kalliit kuljetuskulut vaikuttavat myös ruuan hinnan nousuun.

Lakimuutokset
vievät vuosia


Julkisessa keskustelussa on esitetty kuljetusliikkeiden ongelmien ratkaisuksi dieselveron laskua ja käyttövoimaveron poistoa kuljetusyrityksiltä. Nämä eivät Kataisen mukaan tuo nopeaa ratkaisua.
EU on määritellyt dieselöljylle vähimmäistason. Suomessa vero on hieman EU:n minimitasoa korkeampi. Kuljetusyrityksille voitaisiin teoriassa palauttaa vero minimitason ylittävältä osalta.

Katainen sanoo, etteivät veronpalautukset ratkaise akuuttia kassakriisiä.
Asiaan liittyvä lainsäädäntötyö kestäisi puolitoista vuotta. Taloudellinen vaikutus olisi vähäinen. Kuljetusyrittäjälle palautukset merkitsisivät 1 300 euroa vuodessa.

Käyttövoimaveron poisto raskaalta kalustolta ei myöskään toisi nopeaa apua. Veromuutoksen ja tietojen siirtäminen ajoneuvohallintokeskukseen rekisteriin kestää pari vuotta. Autoilijalle käyttövoimaveron poisto merkitsisi 2 000 euron säästöä vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    2. 2

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    3. 3

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    4. 4

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    5. 5

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    6. 6

      Asiantuntija-arvion mukaan Suomen talouspolitiikka jopa suhdanteita kärjistävää –  Orpo ei niele kritiikkiä

    7. 7

      Orionin talousjohtaja: Diagnosticaa ei ole pakko myydä

    8. 8

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    9. 9

      Oriolassa tapahtui inhimillinen virhe – väärennetyksi epäiltyä syöpälääkettä jaettiin sairaaloihin

    10. 10

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    2. 2

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    3. 3

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    4. 4

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    5. 5

      Nordean pankkineuvoja käski asiakasta painumaan kotimaahansa – pankki ei perkaa virkailijan aiempia lainakeskusteluja

    6. 6

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    9. 9

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    10. 10

      Ruotsissa asuntojen hinnat pudonneet jopa 1 000 euroa per neliö – ”Suomessa varoitellaan ihan turhaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    6. 6

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    7. 7

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    8. 8

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    9. 9

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    10. 10

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    11. Näytä lisää