Vihreän porhon sininen Mersu - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Vihreän porhon sininen Mersu

Mercedes-Benzin näkemys luontoa säästävästä autosta on 65000 euroa maksava E-sarjan Bluetec. Tämä ekotankki kulkee kevyesti kuin kettutytön ajatus.

Mersu kehuu, että Bluetec-tekniikalla osa dieselinkärystä muuttuu typeksi ja vedeksi.­

7.6.2008 16:21 | Päivitetty 11.6.2008 10:22

Yli 1700 kiloa painava panzerwagen, joka kuluttaa naftaa alle 9 litraa satasella, ja silti kiihtyy nollasta sataan vajaassa 8 sekunnissa?

Mercedeksen mielestä ekoauton voi tehdä tälläkin tavalla. Niille ostajille, joille hinta ei ole kynnyskysymys, 300 E Bluetec on varmasti hyvä vaihtoehto esimerkiksi perheen viherhenkisen teininuorison lepyttelemiseen.

Tosin se taitaa jäädä aika turhaksi yritykseksi. Kannattaa nimittäin muistaa sellainenkin filosofinen seikka, että nuo ekomersuun menevät 65000 euroa voisi panna johonkin aidosti ympäristöä hyödyttävään asiaan, ja liikkua vaikka julkisilla ja polkupyörällä.

Takaistuimeen integroitu lasten turvakoroke on erittäin käytännöllinen lisävaruste.­

Pakokaasutkin kierrätykseen

Bluetec-E:ssä on kymmenen kilowattia vähemmän tehoa kuin vastaavassa E320 CDI:ssä. Vääntö on kuitenkin yhtä hirmuinen 540 Nm. Näillä ekomersu liikkuu vakuuttavan voimallisesti.

Automaattilaatikko vaihtaa äänettömästi, ja tehoa tuntuu riittävän suomalaisiin moottoritienopeuksiin joka tilanteessa.

Joku autolehti ehti jo julistaa, että moni mersunostaja arvostaa tuota 10 kW tehoeroa niin paljon, että valitsee mieluummin saastuttavamman E320-mallin. Onhan se peräti 500 euroa halvempikin.

Se on kyllä harvinaisen pöljä porho, joka niin tekee. Jos on pakko liikkua kolmilitraisella E-sarjan mersulla, Bluetec nyt kuitenkin on siihen touhuun vähiten ympäristöä kuormittava malli.

Pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä puhdistaa käryjä niin hyvin, että Bluetecin typenoksidipäästöt ovat 50 prosenttia pienemmät kuin E320-dieselissä.

Typpiloukkukatalysaattorin ja jälkiruiskutuksen avulla auto muuttaa osan käryistään typeksi ja vedeksi. Nokihiukkasistakin valtaosa saadaan jäämään ja palamaan ekomersun suodatinkoneistossa.

Pieniä kauneusvirheitätai ominaisuuksia

Koska auton tekniikka ja ajotunnelma hipovat muuten täydellistä, ajajan huomio kiinnittyy epäolennaisiin asioihin.

Ilmastoinnin puhallin pitää joissain säätöasennoissa astmaattiselta kuulostavaa vikinää. Ääni ei tyyliltään sovi autoon lainkaan: vaikutelma on sama kuin ensi kertaa David Beckhamin puhetta kuullessa.

Ohjauspyörän monitoimiviiksi on monipuolisen huono. Käyttömukavuus on olematonta, kun samasta hanikasta pitää vääntää päälle muun muassa pyyhkimet ja vilkut. Mutta tämän säätimen muoto ja sijainti lienee muodostunut valmistajalle jo kunnia- tai itsepäisyyskysymykseksi. Mitä enemmän viikseä haukutaan, sitä varmemmin Mersu pitää siitä kiinni.

Takamatkustajien jalkatilaa pienentää iso kardaanitunneli. Sen takia keskipaikka on E-mersussa ihan yhtä epämukava kuin monessa edullisemmassakin autossa.

Matalaprofiilirenkaat vetelevät maantien urissa.

Viherpesua isolla rahalla

Ekomersun ostaja kuuluu autoverouudistuksen voittajiin. Vähäpäästöisyyden ansiosta mallin hinta putosi vuodenvaihteessa yli kymppitonnilla.

Kunhan ohjaamon isoa nappirivistöä oppii käyttämään, Bluetec-mallin ajaminen on äärettömän helppoa. Juuri tällainen ison edustusauton pitää ollakin.

Ekologinen ajattelu on tähän asti ollut loistoautojen valmistajille vieras käsite. On positiivista, että Mercedes-Benz ainakin yrittää, vaikkei Bluetec-tekniikka kalleutensa takia ikinä ratkaisekaan maailman autoilun saasteongelmia.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?