Venäläiset joutuvat palauttamaan tontin

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalainen konttikuljettaja Containerships saa Kronstadtin satamasta takaisin maa-alueet, jotka venäläinen rakennusliike kaappasi vuosi sitten.
Tappelu Kronstadtin konttisataman varastoalueesta on saamassa Containershipsin kannalta onnellisen lopun.

Venäläinen rakennusliike Rosstroi luopuu suomalaisyrittäjältä vuosi sitten kaappaamastaan maa-alueesta. Rakennusliike on saanut patotyöt Kronstadtissa valmiiksi eikä tarvitse enää aluetta.

Rakennusliike aloittaa aluepalautukset sunnuntaina. Rahtikonttien kuljettaja Containerships saa aluksi takaisin kolmasosan venäläisten ottamasta alueesta. Loput maa-alueet konttiyrittäjä saa itselleen ennen vuodenvaihdetta.

Riita Kronstadtin satama-alueesta roihahti vuosi sitten, kun venäläinen rakennusliike otti väkivalloin Containershipsin hankkiman konttikentän. Rosstroi sulki tieyhteyden ja esti yrittäjältä pääsyn omalle tontilleen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Rakennusliike ei piitannut laillisista sopimuksista. Containerships oli tehnyt maa-alueesta investointisopimuksen ja maksanut tontista kynnysrahaa.

Venäläinen rakennusliike otti alueen omaan käyttöönsä. Se on käyttänyt maata rakennustarvikkeiden varastointiin ja hitsaukseen.

Tavaratilaukset
menivät ohi suun


Kiistelty konttikenttä on ollut yli vuoden suljettuna suomalaisilta. Containerships on joutunut operoimaan kahdella ahtaalla konttikentällä.

– Jupakka leikkasi meidän kasvumme. Emme ole pystyneet ottamaan kaikkia tilauksia vastaan, Multi-Link Terminalsin toimitusjohtaja Dirk van Assendelft kertoo kiistan vaikutuksista.

Helsingin, Kotkan ja Kronstadtin satamissa operoiva Multi-Link kuuluu samaan konserniin Containershipsin kanssa.

Van Assendelft ei elättele suuria toiveita siitä, että Rosstroi maksaisi jonkinlaista korvausta luvattomasta maankäytöstä.

Konttiyrittäjä hankki
vahvan kumppanin


Aluepalautuksen jälkeen Containerships voi ryhtyä kasvattamaan markkinaosuuttaan Pietarin tavarakuljetuksissa. Nykyisin se hallitsee 12 prosenttia kaupungin konttikuljetuksista.

Suomalaisesta perheyrityksestä on tullut entistä vahvempi tekijä Venäjän ja Euroopan välisessä tavaraliikenteessä.

Containerships hankki viime syksynä vahvan paikallisen kumppanin. Se perusti venäläisen kuljetusoperaattori N-Transin kanssa partnerisopimuksen.

Yritykset omistavat tasaosuuksin Kronstadtin konttisataman. Moby Dik -konttisataman lisäksi yhteisyritys rakentaa Pietarin kehätien varteen Janinon logistiikkakeskusta.

Logistiikkakeskus avautuu loppuvuonna. Se on erikoistunut rautatie- ja maantiekuljetuksiin sekä tavaran varastointiin. Janinon logistiikkakeskukseen on valmistunut muun muassa oma rautatieyhteys.

Merikuljetuksissa yritys käyttää Kronstadtin satamaa Pietarin porttina. Kronstadtissa yrityksellä on 50 hehtaarin satama-alue. Yrityksen suunnitelmissa on tuplata parin vuoden aikana maa-alue ja konttimäärä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kova pakkanen iski autoihin: hinauksia kolminkertainen määrä – Hinausautokeskuksen tj kertoo maagisesta pakkasrajasta, sen jälkeen ”akut alkavat hyytyä”

    2. 2

      Pakkanen tulee kalliiksi – 12 vinkkiä, joilla voi säästää jopa yli tonnin vuodessa

    3. 3

      Uusien asuntojen kauppaa uhkaa sukellus  –  ”Nyt on tapahtunut paluu arkeen”

    4. 4

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    5. 5

      Fiva: Suomessakin merkkejä kurssien manipuloinnista – riski jäädä kiinni suurempi kuin Ruotsissa

    6. 6

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    7. 7

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    8. 8

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    9. 9

      Kommentti: Veikkaus valitsee hyväntekeväisyyden sijaan rahan

    10. 10

      Sähkön kulutus nousi tänä aamuna talven ennätykseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    2. 2

      Kova pakkanen iski autoihin: hinauksia kolminkertainen määrä – Hinausautokeskuksen tj kertoo maagisesta pakkasrajasta, sen jälkeen ”akut alkavat hyytyä”

    3. 3

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    4. 4

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    5. 5

      Pakkanen tulee kalliiksi – 12 vinkkiä, joilla voi säästää jopa yli tonnin vuodessa

    6. 6

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    7. 7

      Uusien asuntojen kauppaa uhkaa sukellus  –  ”Nyt on tapahtunut paluu arkeen”

    8. 8

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    9. 9

      Kiinteistönvälittäjät: Uusista osakeasunnoista on jo ylitarjontaa

    10. 10

      Kiinteistön­välittäjät: asunto­kaupoilla näkyy tänä vuonna voimakkaasti vanheneminen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    8. 8

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    11. Näytä lisää