Sitä saa mitä tilaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolumni
Syy poukkoilevaan mainonnan linjaan ei ihan aina olekaan mainostoimistossa.
Kollegoiden kanssa tulee aina harmiteltua, kun omasta mainostoimistotiimistä joku tärkeä suunnittelija lähtee toiseen toimistoon.

Sehän tietää meille asiakkaille lisää vaivaa, ja pahimmillaan koko mainonnan linjan uusimista, kun suunnittelija vaihtuu ja uusi esittää vakuuttavat perustelut näkemyksilleen.

Itse olen huomannut että meillä täällä asiakaspuolella vaihtuvuus ja urakierto ovat vähintään yhtä vilkkaita kuin mainostoimistoissa.

Omastakin organisaatiosta on tänä vuonna jo kaksi markkinointivastaavaa siirtynyt toisiin hommiin, ja heidät on korvattu uusilla innokkailla. Sekin usein johtaa siihen, että mainonnan linja vaihtuu.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kun itse aikoinaan sain ensimmäistä kertaa kunnon markkinointivastuun, niin ihan ekaksi käytin minulle annettua rajatonta valtaa, vaihdoin mainostoimiston ja teetin siellä uuden strategian markkinointiviestinnälle sekä uuden, entistä ehomman asemoinnin ja mainonnan linjan.

Hyvä tuli tietysti, mutta eihän siitä enää nykyisen markkinointivastaavan aikana ole mitään jäljellä.
Meistä markkinoijista kun uuden tekeminen on aina kivempaa kuin vanhan jatkaminen.

Saa sillä enemmän mainettakin, ja urakierto nopeutuu.

Tällaisia uutta hakevia markkinoijia tuntuu olevan lähes kaksitoista tusinassa, vaikkapa päivittäistavarakaupan nimettömät ja isojen teleoperaattorien tiuhaan vaihtuvat markkinointipomot. Niinpä näiden brändeistä on kuluttajille tullut EVVK – ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vahvimmat markkinointimiehet
ovatkin naisia


Päinvastaisista pitkän ja kestävän linjan puurtajista voisin mainita Valion Annikka Hurmeen ja Hesarin Caroline Liliuksen, eikä muuten varmaan ole sattumaa sekään, että molemmat ovat naisia.

Ihmisellä pitää toki olla oikeus nousujohteiseen urakehitykseen ja etenemiseen, mutta uuden markkinointivastaavan omat halut ja mieltymykset ovat heikkoja syitä brändin, asemoinnin ja markkinointistrategian vaihtamiseen.

Markkinoilla vallitseva kilpailutilanne ja kohderyhmän arvostukset olisivat paljon parempia syitä.

Minulle tämä huoli on ajankohtainen. Olen alkanut katsella uutta työpaikkaa ja kannan kasvavaa huolta siitä, että joku tollo pilaa täällä huolella rakentamani brändin.

Olin aiemmin kansainvälisessä merkkitavarayrityksessä. Siellä brändin asemointi ja arvot oli kirjattu manuaaliin, eikä niiden muuttamiseen riittänyt mainostoimiston plannerin tai edes firman maajohtajan natsat. Luovia ratkaisuja annetun kokoisessa hiekkalaatikossa sai sitten kyllä heitellä ihan vapaasti.

Tarkka tavoite
vie nörtinkin perille


Yksi kesäheilani oli sen verran nörtti, että harrasti muun muassa suunnistusta. No, eihän sellainen suhde kauaa kestänyt, mutta sen verran ehdin suunnistuksesta oppia ,että jos määrittää tavoitteen kunnolla ja etenee sitten määrätietoisesti kohti valittua rastia, niin saa parempia tuloksia aikaan ja pääsee joskus perillekin.

Matka voi kyllä olla hauska, jos koko ajan vaihtaa suuntaa ja tavoitetta, mutta tulosta sillä ei saa syntymään. Ihan hyviä oppeja brändinrakentajallekin - vaikka kivempi tietysti olisi tehdä itsensä näköistä brändiä.

Siksi kai Cokis yhä edelleen virkistää, ja iPod on synonyymi omalle musiikille ja minäkin olen yhä L'Orealin arvoinen.

Näiden brändien mainoksista voidaan olla mitä mieltä tahansa ja varmaan ollaankin, mutta määrätietoisella työllä näyttää syntyvän tulosta, vaikka mainos olisi välillä kökömpikin.
Jos tällaisen kestävän ajatukseen onnistuu brändilleen luomaan, niin ei tarvitse huolissaan olla vaikka joskus vaihtuisi markkinointijohtaja, copywriter tai koko mainostoimisto.
Niin käy aika ajoin kuitenkin.

Kollegiaalisin terveisin markkinointisiskoille ja -veljille,

Syvä Kurkku

PS.
Viimeviikkoisen kolumnini jälkeen aika moni entinen ja nykyinen PHS/TBWA:lainen lähestyi ja epäili, että sormien lukumäärästä päätellen olen joutunut sirkkelionnettomuuteen. Väitin nimittäin että luovia johtajia on PHS:llä vaivaiset neljä, kun oikea lukumäärä juuri tällä hetkellä on viisi. Eipä luulisi talenttipulan vaivaavan.
Ja se viimeviikkoinen lentopusu meni muuten Tero Kekille, joka ainokaisena osasi oikein sen torvelaisen työpaikan ja tittelin.

XXX

Syvän Kurkun edelliset kolumnit:

Mikä mättää mainonnassa

Totuus Suomen talousmedioista


Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Radiojuontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    3. 3

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    4. 4

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    5. 5

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    6. 6

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    7. 7

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    8. 8

      Haluatko parhaimman tuoton osakkeillesi? Tutkimus: Analyytikkojen kuunteleminen ei kannata

    9. 9

      Professori HS:ssa: ”Yhteiskunnan tehtävä ei ole tarjota koulutusta vastaavaa työtä”

    10. 10

      Marja-Leenan, 59, verkkopankista löytyivät ventovieraan lainatiedot – Nordea: ”Erittäin valitettava tilanne”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Radiojuontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    3. 3

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    4. 4

      Professori HS:ssa: ”Yhteiskunnan tehtävä ei ole tarjota koulutusta vastaavaa työtä”

    5. 5

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    6. 6

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    7. 7

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    8. 8

      Haluatko parhaimman tuoton osakkeillesi? Tutkimus: Analyytikkojen kuunteleminen ei kannata

    9. 9

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    10. 10

      Suomalaiset pörssiyhtiöt maksavat tänä vuonna reippaat osingot – sukanvarteen jää silti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Radiojuontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    3. 3

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    7. 7

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    11. Näytä lisää