Kuljetusfirmat pelkäävät konkursseja

Julkaistu: , Päivitetty:

Metsäteollisuuden hiipuminen, kallis polttoaine ja ylikapasiteetti rassaavat kuljetusalaa.
Kustannukset nousevat ja bisnes hiipuu. Siinä raamit kuljetusalan näkymille, jotka eivät ole ruusuiset.

– Ainakin kemikaalikuljetusbisnes voi erittäin huonosti. Tässä segmentissä tulee yrityksiä kaatumaan, sanoo ADR-Haanpää Oy:n toimitusjohtaja Vesa Itkonen.

Etenkin metsäteollisuudelle paljon töitä tehnyt kuljetusala kaipaisi ripeää tervehdyttämistä, mutta moniongelmaisen toimialan kuntoon saaminen on vaikea rasti. Kysynnän heikkenemiselle ja kustannusten karkaamiselle ala itse ei voi paljoa tehdä.

Sen sijaan ylikapasiteetti on alan ongelmista se, jota yritykset voisivat itse hoitaa. Itkonen arvioi, että kemikaalikuljetuksissa jopa joka viides auto on liikaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Etenkin pienten yritysten omistajat ovatkin yrittäneet innokkaasti kaupitella yrityksiään isommille. Ostajakandit eivät kuitenkaan ole innostuneita, koska yrityskaupat eivät vähentäisi ylikapasiteettia.

– Olemme kieltäytyneet kohteliaasti ostoista, koska emme tarvitse kapasiteettia. En ole varma, että ostajia löytyisi muualtakaan, pohtii Itkonen.

Venäjä on suuri
kasvumahdollisuus


ADR-Haanpää on siirtänyt jonkin verran kalustoa Venäjälle, missä yhtiö näkee paljon kasvutilaa. Venäjällekin voi tosin siirtää vain pienen osan kotimaisesta ylikapasiteetista, sillä suomalainen perävaunukalusto on suuren kokonsa takia laitonta itänaapurissa. Siksi maahan voi viedä lähinnä vetoautoja.

Venäjä on siitä huolimatta paikka, josta suomalaiset voivat etsiä kasvavia markkinoita. Esimerkiksi ADR-Haanpää aikoo lähes kaksinkertaistaa vuodessa nykyisen noin 30 auton kalustonsa Venäjällä. Pieni osa tuosta määrästä on yhteistyökumppaneiden autoja.

Kustannukset ovat
vapaassa nousussa


Kotimaan ongelmia Venäjä ei kuitenkaan poista. Kustannukset ovat nousseet alalla lähes hallitsemattomasti. Tilastokeskuksen mukaan kuljetusalan kustannukset nousivat maaliskuuhun mennessä 12 kuukaudessa 11,6 prosenttia.

– Kun kustannukset nousevat melkein prosentin kuukaudessa ja kysyntä vähenee, syntyy kovia paineita, sanoo Ulkomaan- ja sopimusliikenteen Kuljetusyrittäjien puheenjohtaja Simo Räihä.

Kysynnän heikkeneminen johtuu pitkälti nimenomaan metsäteollisuuden vaikeuksista. Vienti on vähentynyt ja tehtaita on lopetettu. Kuljetusyritysten onneksi elektroniikka ja konepajatuotteet vetävät edelleen maailmalle.

Muut toimialat eivät kuitenkaan paikkaa kuljetusalalle metsäteollisuudesta syntynyttä aukkoa, sillä vuonna 2005 pelkästään puu, paperi ja huonekalut toivat lähes kolmanneksen kuljetetuista tonneista. Lisäksi iso osa muun muassa kemikaalikuljetuksista liittyy metsäteollisuuteen.

Vientimäärien väheneminen johtaa siihen, että Suomeen täytenä tulevat kontit lähtevät tyhjinä takaisin.

– Siksi tuontiyritysten maksujen pitäisi nousta. Hintaneuvotteluita käydään koko ajan, sanoo huolintayhtiö Nordic Cargo Servicesin toimitusjohtaja Timo Hagman.

Kuljetusalan on kuitenkin vaikea nostaa tuontiasiakkaiden maksamia hintoja aikana, jolloin ylikapasiteetti riivaa alaa.

Takaiskuja paljon
myös ulkomailla


Suomalaisten kuljetusyritysten elämää vaikeuttavat myös kilpailijat uusista EU-maista. Vielä pari vuotta sitten Saksassa oli noin 600 suomalaista autoa hoitamassa etupäässä suomalaisten yritysten kuljetuksia muualle Eurooppaan.

– Nyt suomalaisautoja on parisataa vähemmän, sillä uusien EU-maiden yrittäjät ovat voittaneet noita kuljetuksia jopa Baltia-maiden firmoilta, sanoo johtaja Antti Seppälä kuljetus- ja logistiikka-alaa edustavasta SKAL:sta.

Itäisestä Euroopasta on odotettavissa lisää kilpailua myös Suomen liikenteeseen, sillä ulkomaiset kuljetusyritykset ovat saaneet toukokuun alusta alkaen ottaa välikuormia Suomessa.

Tappiolta on
vaikea ponnistaa


Kustannusten nopea nousu ja kilpailun koveneminen tietävät huonoa, sillä kuljetusalan kannattavuus on heikentynyt hyvinäkin vuosina.

Tilastokeskuksen kokoama 9000 yrityksen tilinpäätösaineisto kertoo, että kuljetusalan liikevaihto on kasvanut, mutta kannattavuus heikentynyt koko 2000-luvun. Alan yritysten oikaistu käyttökate on heikentynyt tällä vuosikymmenellä noin 40 prosenttia.

Alan keskivertoyritys oli tappiollinen jo vuonna 2006, jolloin olosuhteet eivät olleet läheskään yhtä vaikeat kuin nyt. Siksi alalla voidaan odottaa lisää huonoja uutisia etenkin, jos suhdanteet vielä heikkenevät.

Osa yrityksistä on jo aloittanut pakollisen saneerauksen. Esimerkiksi ADR-Haanpäältä vähenee yt-neuvottelujen seurauksena lähes sata työpaikkaa, joista noin puolet lähtee Suomesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    2. 2

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    3. 3

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    4. 4

      Sunnuntaisovittelu ei tuonut ratkaisua rahoitusalan viikonloppukiistaan

    5. 5

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    6. 6

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    7. 7

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    8. 8

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    9. 9

      Yle: Helsingin telakka saamassa uuden omistajan Kroatiasta

    10. 10

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    2. 2

      Turkissa talvehtivat Irmeli ja Olavi kehottavat varovaisuuteen – ”Asuntoa ei pidä ostaa taksikuskilta”

    3. 3

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    4. 4

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    5. 5

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Kommentti: Velka säästi Suomen syöksykierteeltä, jonka rinnalla ”hukattu vuosikymmen” on lastenleikkiä

    7. 7

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    8. 8

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    9. 9

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    10. 10

      Saksan ja USA:n poliittiset pulmat heiluttavat valuuttoja ja korkoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    4. 4

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    5. 5

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    7. 7

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    8. 8

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    9. 9

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    10. 10

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    11. Näytä lisää