Totuus Suomen talousmedioista

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolumni
Nimeni on Syvä Kurkku. Niin kuin ehkä arvaattekin, kyse on salanimestä. Toivon, että sinänsä arveluttava nimimerkin käyttö ei häiritse teitä. Puolivallattoman sinkkutytön täytyy nimittäin ajatella uraansa, eikä julkinen paljastelu olisi kenenkään intresseissä.
Vaikka kirjoitan nimimerkin suojasta, lupaan vastalahjaksi olla mielipiteissäni mahdollisimman rehellinen.

"Kerro minulle, mistä pidät, ja minä kerron sinulle, kuka olet", kuuluu vanha viisaus.

Jotta voisimme heti tutustua, paljastan ensimmäiseksi, mitä pidän mainosalaa käsittelevistä talousjulkaisuista täällä Suomessa:

M&M

Jos oma urasuunnitteluni menee putkeen, niin minusta tulee Mömmön seuraava (tai sitä seuraava) päätoimittaja. Osaan jutella sujuvasti lounaan lomassa, ja järjestää erikorkuisia ja viinanhuuruisia leirejä mukavissa paikoissa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Niihin askareisiin onkin hyvä syventyä, kun ensin myöntää, että M&M:n omat toimittajat eivät ole oikeastaan tipan tippaa kiinnostuneet lehden aihepiiristä – jota muuten ei sitten enää ihmettele, kun pääsee kerran tapaamaan alan porukkaa, kuuntelemaan näiden omakehua ja lukemaan toimistoista valuvien valheellisten tiedotteiden jatkuvaa tulvaa.

Mömmö oli ennen alan johtava juorulehti, mutta se oli silloin, kun alalla vielä oli tähtiä, joista kirjoittaa.

Kampanja

Ihmeen sitkeähenkinen mainoslehti, joka on aina vähintään pari viikkoa myöhässä ajan hermolta.

Pääsisi varmaan kärsimyksistään, jos joku muu aviisi oivaltaisi palkata pois Petri Nevalaisen, joka olisi hyvä toimittaja mille tahansa alan lehdelle.

Viimeisen omistajanvaihdoksen jälkeen Soprano yllättäen romahti Kampanjan tekemässä imagotutkimuksessa, syytä kannattanee kysyä aiemmat tutkimukset tehneeltä Risto Sinkolta.

Maine

Markus Leikolan kätilöimänä väkisin uudelleensynnytetty lehti, jonka missio on vähintäänkin epäselvä, mutta MTL:n jäsentoimistojen maksamilla rahoilla voi tukea kaikenlaista harrastustoimintaa. Virolaisen Pekka on kyllä ammattireiska, mutta avustajien nimilista on ihan toiselta vuosituhannelta.

Kauppalehti

Lukijamäärältään maan suurin talouslehti, jota lukiessa syntyy helposti mielikuva että markkinointiviestintä ei juurikaan kuulu suomalaiseen yritystoimintaan.

Alan juttuja saa Kauppalehdestä hakea suurennuslasin ja vainukoiran kanssa, mitä nyt silloin tällöin hienosti alan tunteva Cilla Bhose kirjoittaa jotain, jos viitsii.

Helsingin Sanomat

Pääsee mukaan syväanalyysiini, koska Hesari on ylivoimainen yrityspäättäjien tavoittaja ja koska sen mainostulot elättävät koko Sanoma-konsernin.

Toimitus tosin pitää mainontaa ja markkinointialaa vastenmielisenä ja halveksittavana ilmiönä, josta ei kannata kirjoittaa kuin kerran vuodessa täysin asiantuntematon juttu.

Päätoimittajat eivät varmaan ole koskaan montaa mainosmiestä tavanneetkaan, mutta toimitusjohtaja Pekka Soini onkin sitten hyvää pataa lähes jokaisen mainospomon kanssa.

Taloussanomat.fi

Tämän lehden suhteen olen jäävi, koska päätoimittaja Juha- Pekka Raeste on söpö. Hänen vakaa pyrkimyksensä on saada sinut ja kaikki kollegasi lukemaan tätäkin kolumnia.

JP:n mukaan minun pitää kirjoittaa siitä miten asiat oikeasti ovat, joten tässä tulee:

TalSan uusi saitti on vanhaa huonompi. Olisivat edes säästäneet sen keltaisen värin, josta brändi tunnettaan ja käyttäneet lööppimäistä otsikkotyyppiä, vaikka eivät osaakaan lööppimäisiä otsikoita kirjoittaa.

Talouselämä

Vieläkö se ilmestyy?

Muistan että isäni luki sitä joskus nojatuolissa tupakkatakki päällä. Silloin isukki odotti aina TE:n mainostoimistojen imagotutkimuksen julkaisua kuin vuosittaista trilleriä.

Nykyinen päätoimittaja Pekka Seppänen on nouveau vieux -pohdiskelija, joka ei ilmeisestä älykkyydestään huolimatta osaa päättää pitäisikö nojata tehtaanpiippuun vai uusmediaan.

Mainostaja

Huhupuheiden mukaan tällainenkin lehti maassa ilmestyy, lähinnä silloin kun sitä vähiten odotetaan. Minun eteeni sellainen ei ole vielä eksynyt, vaikka olenkin päättämässä suuren kulutustavaramainostajan markkinointirahojen käytöstä.

En muuten ole muitakaan Mainostajan lukijoita tavannut, varmaan aika fiiniä porukkaa.

TiVi ja muut tietotekniikan lehdet

Jos vähänkin seuraa markkinointialaa jostain muualta kuin ylläolevista lehdistä, niin on selvillä, että kuuminta hottia on digitaalinen markkinointi, yhteisöt, Facebookit, mikrosaitit, Googlet ja kampanjasaitit.

Siksi luen suomalaisia(kin) tietotekniikan lehtiä, joissa alan kehityksestä kerrotaan asiantuntevammin ja enemmän taustoittaen kuin kaikissa maan markkinointi- ja talouslehdissä yhteensä.

Siinä se

Nyt kaikki markkinointialan journalistit on haukuttu tasapuolisesti. Tästä on hyvä aloittaa. Jään nöyrästi odottamaan vastahaukkuja ja vihanpurkauksia.

Ne voi ihan tällä samalla istunnolla lähettää osoitteeseen syv.kurkku@gmail.com.

Samaan postilaatikkoon vastaanotetaan myös kiitollisuudella juttuideat, vinkit ja juorut - mitä mehevämpi, sen parempi.

Rakkain terveisin,

S. Kurkku

PS.

Bongasin kaupungilla SEKin tämänhetkisen toimitusjohtajan Marco Mäkisen.

Ryhti oli vähän huono ja pukukin roikkui, on tainnut olla aika kiireinen alkuvuosi, kun johtaa maan suurinta mainostoimistoa samalla kun suunnittelee uutta toimistoa itse poispotkimiensa duunikavereiden kanssa ja etsii puheenjohtajana uutta toimitusjohtajaa MARKille pian eläköityvän Kari Hämäläisen tilalle.

Voihan olla että valinta osuu itseensä etsijään, kuulostaisi ainakin kivalta puhelimessa:

"Hi, this is Marco from MARK."

PS 2. Pyysin toimitusta poistamaan kommentoinnin kolumnieni lopusta. Lukijoiden ölinä on minusta usein rahvaanomaista. Näin varsinkin, jos keskusteluissa erehdyttäisiin arvelemaan sitä, kuka minä olen.

XXX

Syvä Kurkku on markkinointi-, media- ja mainosalaa tiiviisti seuraava femme fatale, jonka vakituinen työpaikka on suuren suomalaisen kulutustavaramarkkinoijan palveluksessa. Hän kirjoittaa häveliäästi nimimerkin takaa, mutta siihen häveliäisyys sitten loppuukin. Syvä Kurkku ei säästele mielipiteitään eikä peittele sympatioitaan tai antipatioitaan. Hän kertoo kirjoituksissaan asioista ja henkilöistä oikeilla nimillä ja tuo julki sen, minkä kaikki asiaa syvällisesti tuntevat jo tiesivätkin, mutta jota kukaan ei kehdannut sanoa ääneen.

syv.kurkku@gmail.com


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    3. 3

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    4. 4

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    5. 5

      ”Puolalaisen putkimiehen” rahoista väännetty koko päivä

    6. 6

      EU voi antaa kovan iskun mänty­öljylle – vaikuttaisi 200 työn­tekijän tehtaaseen Lappeen­rannassa

    7. 7

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    8. 8

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    9. 9

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    10. 10

      Valiokunta linjasi: Turvemailta korjattu puu kestävää bioenergiaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    3. 3

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    4. 4

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    5. 5

      Tero Sarkkinen, 46, käyttää yrityskaupasta saamiaan rahoja enkelisijoituksiin – ”Samoilla rannekelloilla tässä mennään”

    6. 6

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    9. 9

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    10. 10

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    2. 2

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    3. 3

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    4. 4

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    10. 10

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    11. Näytä lisää