Mainos pulpahtaa kotioveen ja pizzalaatikkoon

Julkaistu: , Päivitetty:

Oletko törmännyt viiniviestiin kotiovessasi, vaatekatalogiin vuokra-dvd:n välissä tai vakuutusmainokseen pizzalaatikon kannessa? Mainosmedian käsite on laajentunut koskemaan kaikkea, missä potentiaalinen asiakas voidaan kohdata.


Moni on kotiin tullessaan jäänyt ihmettelemään oveen läiskäistyä lappua, jossa on voinut lukea, "Rakas, muistitko viinin". Viesti ei ollutkaan puolisolta, vaan alkoholifirmalta. Paitsi viiniä, kotiovissa on mainostettu vakuutuksia, laajakaistayhteyksiä, puhelinyhtiön palveluita ja margariinia.

Näitä lappuja on Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa levittänyt suoramainonnan jakeluyhtiö Letterbox. Sen kehitysjohtaja Jukka Kuusanmäki kertoo, että idea on yhdysvaltalaisen mainontatyypin kotimaistettu versio. Yhdysvalloissa mainoksia ripustetaan ovinuppeihin, mutta koska suomalaisovissa ei nuppeja ole, päädyttiin post it -lappuihin.

Yhtä lailla Pizzataksi on voinut kiikuttaa kotiin laatikon, jossa mainostetaan uutta elokuvaa tai maksullista tv-kanavaa. Vuokraelokuvan kotelosta puolestaan on saattanut sujahtaa vaikkapa vaatefirman luettelo.

Media on
kaikkialla


Mediatoimisto Happi Mindsharen suunnittelujohtaja Kaisa Barkman kertoo, että toimisto on pyrkinyt vauhdittamaan "media on kaikkialla" -ajattelua. Siinä yritykset etsivät lehtien, radion, television, internetin ja kännyköiden rinnalle paikkoja, joissa voivat kohdata kuluttajan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Perinteisen mainonnan teho on laskenut. Mainostajien täytyy olla avarakatseisia. Nyt haetaan uudenlaisia, entistä tehokkaampia ratkaisuja. Aikaisemmin haviteltiin isoja volyymejä, mutta enää ei pelätä kohdistaa viestiä pienellekään porukalle, sanoo Barkman.

Kuusanmäen mielestä trendi on selkeä. Hän huomauttaa, että yleensä, kun puhutaan uusista mainoskanavista, oletetaan että kyseessä on netti- ja kännykkämainonta, mutta unohdetaan, että painetulla medialla ja printillä on paikkansa.

Leipämainos
margariinipakettiin


Barkman kertoo, että mainostajat ovat hyvin kiinnostuneita hetkistä, jolloin tehdään ostopäätöksiä ja paikoista, missä ihmiset kokoontuvat.

Usein kyse on vain silmien avaamisesta. Monilla yrityksillä on Barkmanin mukaan jo lähipiirissään käyttämätön mainoskanava. Se voi olla jakelutie, autokalusto tai oma henkilökunta. Vastaisuudessa siis yhä useampi auto voi olla kääritty mainokseen.

– Tuotepakkaukset ovat jo itsessään vahva media ja niistä voidaan myydä mainostilaa, sanoo Barkman.

Tämä tarkoittaa, että johonkin pakettiin liitetään tätä tukevan toisen brändin mainos. Vaikkapa margariinipaketin päällimmäisen kannen alta voi löytyä ruisleipämainos.

Erilaisten ryhmien suunnannäyttäjät voivat olla oivallisia mainostelineitä. Saippua- tai deodoranttifirma voi esimerkiksi ryhtyä käyttämään jumppaohjaajaa medianaan.

Tiukkapipoisuus
ei sovi oviin


Jo nyt on yrityksiä, jotka auttavat uuden mainosmedian kuvittamisessa. Esimerkiksi Fresh Outdoor tekee mainoksia paitsi pizzalaatikoihin myös seiniin, autoihin ja vaikka zeppeliiniin. Barkman uskoo, että tällaisten firmojen määrä lisääntyy.

– Kyse on oikeastaan vain siitä, miten mainokset saadaan teknisesti toteutettua, sanoo Kuusanmäki.

Myös viranomaiset ja julkisivulautakunta voivat hillitä suuntausta. Samoin touhua rajoittaa se, että mainoksen läpimenon kannalta olennaista on sopiva tilanne.

– Idean pitää olla sen tyyppinen, että viesti on positiivinen kuluttajalle. Se ei voi olla hirveän klassinen eikä tiukkapipoinen, sanoo Kuusanmäki.

Ovimainokseksi kävisi hänen mielestään vaikkapa Sirkus Finlandian mainos, joka olisi sirkustirehtöörin muotoon leikattu. Letterboxissa on myös mietitty, että Stockmannin hulluja päiviä voitaisiin mainostaa haamulogolla ovissa.

Tärkeää on Kuusanmäen mielestä se, että kuluttajaa ei kyllästetä. Ovimainoksia ei aiota jakaa yhteen oveen enempää kuin korkeintaan kerran kuukaudessa. Ei mainoksia -kylttejä kunnioitetaan: näin merkityt ovet pysyvät puhtaina vastaisuudessakin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    6. 6

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    7. 7

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Pohjois-Karjalan mahtimiehiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää