Asiakas, valita oikein Sampo Pankille

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto vaatii Sampo Pankkia selvittämään järjestelmäuudistuksen sotkut. Nyt hämmentyneiden asiakkaiden tueksi on laadittu valitusmalli.


Kuluttajavirasto pyysi viime viikolla Sampo Pankilta selvitystä, miten yritys aikoo korjata tietojärjestelmänsä muutoksesta aiheutuneet sotkut.

Ongelmistaan hyvitystä haluavien asiakkaiden on tehtävä Sampo Pankille valitus, jossa on eritelty aiheutuneet vahingot ja korvausvaatimukset. Kuluttajavirasto on laatinut valitusmallin pettyneiden asiakkaiden käyttöön.

Johtaja Anja Peltonen kertoo, että Kuluttajavirastoon on tullut valituksia useaa eri kanavaa pitkin.

– Ajattelimme, että on parempi antaa ihmisten tueksi valitusmalli, koska kuluttajien yhteydenottojen perusteella alkoi tuntua siltä, että valituksen tekeminen on hankalaa. Tämä on lisätuki, jotta myös Sampo Pankin on mahdollisimman helppo selvittää näitä asioita.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Ihmisille on ollut ongelmallista miettiä, mihin osoitteeseen reklamaation voi laittaa. Ei myöskään ole kuluttajan asia tietää, onko vika esimerkiksi kauppiaan järjestelmässä vai pankissa.

– Sampo Pankin nettisivuilta ei kovin helposti löydy, mihin osoitteeseen reklamaatio pistetään, Peltonen sanoo.

Asiakkaat eivät ole muun muassa pystyneet käyttämään verkkopankkia eivätkä pankkikorttejaan. Myös maksuliikenteessä on ollut viiveitä, eivätkä asiakkaat ole saaneet palkkojaan ja etuuksiaan eikä laskujen suoraveloitus ole toiminut.

Kuluttajavirasto korostaa, että samoja keskusteluita on käyty useiden isojen firmojen kanssa.

– Yritykset ilmeisesti ajattelevat, että kaikki menee putkeen. Pitäisi oppia muistamaan, että on hyvin suuri riski, että tietojärjestelmäuudistuksissa tulee häiriöitä. Etukäteen pitäisi miettiä, onko asiakaspalvelijoita tarpeeksi ja mihin osoitteeseen reklamaatiot ohjataan, Peltonen sanoo.

Sampo Pankin lisäksi muun muassa Elisa, Hobby Hall ja Vattenfall ovat kompuroineet omien järjestelmämuutostensa kanssa. Yrityksillä ei ole ollut varasuunnitelmaa siltä varalta, että jotain menee pieleen.

Ongelmatilanteissa Kuluttajaviraston vähimmäisvaatimus on, että yrityksellä on riittävästi työvoimaa vastaamaan asiakkaiden yhteydenottoihin, ja kuluttajaneuvojille pitäisi olla oma suora linja.

Lisäksi asiakkaille on selkokielisesti kerrottava, mihin hyvitysvaatimukset lähetetään.

– Ylioptimistia lupauksia tilanteen korjaantumisesta on syytä välttää, tiedotteessa todetaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    2. 2

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    3. 3

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    4. 4

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    8. 8

      Timo Tirroniemi, 62, haki alkupääoman pankin takaoven kautta ja on nyt miljonääri

    9. 9

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    10. 10

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    2. 2

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    3. 3

      3 perhettä kiisteli homepommista, keskimmäinen joutui maksajaksi – ”Tuomioiden takana on paljon inhimillistä kärsimystä”

    4. 4

      Veikko Salli, 81, loi roskiksista menestysbisneksen – ”Olen urallani moneen kertaan suistunut ja ylös noussut”

    5. 5

      Kommentti: Pitäisikö ”työn välttelijöiltä” viedä tuet? Ei mitään hyötyä

    6. 6

      Kommentti: 10 sytykettä seuraavaan finanssikriisiin

    7. 7

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Maiden eläkejärjestelmät vertailtiin – näin Suomi sijoittui

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    10. 10

      Viljami, 15, puhdistaa vanhoja golfpalloja ja myy ne voitolla – ”Olen suunnitellut jo vähän laajentamistakin”

    11. Näytä lisää