Kanta-asiakkuus koukuttaisi kännykkäpalveluihin

Julkaistu:

Mobiilipalveluja kauppaavilla yrityksillä on entistä kovempi työ miettiä, miten ihmiset houkutellaan oman palvelun vakioasiakkaiksi.
Soittoääniä, logoja, karttapalveluita ja muita sisältöjä matkapuhelimiin markkinoi moni taho. Harva käyttäjä edes tietää, minkä palveluntarjoajan sisällöissä hän surffaa.

Käytön helppous, nopeus ja palvelun edullinen hinta ovat ihmisille tärkeitä, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan ne eivät sitouta tietyn palveluntarjoajan asiakkaaksi. Sen sijaan hauska käyttökokemus houkuttaa kuluttajan palaamaan yrityksen palvelun pariin.

– Itse teknologia voi tuoda tekemiseen hauskuutta ja luoda myös tunteellista arvoa käyttäjälleen. Joku voi esimerkiksi nauttia siitä, että onnistuu maksamaan raitiovaunulipun puhelimella ja välttää kiusallisen tilanteen ilman käteistä, kertoo kauppatieteiden maisteri Minna Pihlström.

Hän tutki markkinoinnin väitöskirjassaan, mitä käyttäjät arvostavat mobiilipalveluissa. Suomalaiset jakaantuivat kahteen ryhmään. Hauskanpitäjät käyttävät etenkin viihteellisiä palveluita. Mukavuudenhaluiset taas arvostavat helposti ja nopeasti saatavaa tietoa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Asiakasuskollisuuteen johtavat kuitenkin tunnearvon lisäksi etenkin sosiaaliset tekijät. Esimerkiksi nuoret pelaavat kännykkäpelejä usein yhdessä.

– Mobiilipalveluja käytetään usein sosiaalisissa tilanteissa maineen kartuttamiseen. Matkapuhelin on eräänlainen statussymboli ja halutaan näyttää, että mobiilipalveluja osataan käyttää, Pihlström sanoo.

Hän arvioi, että tulevaisuudessa menestyvät kännykän sisältöpalvelut, jotka helpottavat ihmisten elämää aikaan ja paikkaan sidotuissa tilanteissa.

– Mobiilipalvelujen erityispiirre on, että niitä käytetään etenkin kun on kiire. Sisältöjä haetaan, jos halutaan esimerkiksi välttää jonotusta tai tarvitaan tietoa vieraalla paikkakunnalla.

Kohdentamalla palveluja eri kohderyhmille ja tilanteisiin voisi lisätä asiakasuskollisuutta. Koska matkapuhelimen avulla voidaan tunnistaa paikka, aika ja asiakas, kuluttajille pitäisi tarjota massapalvelujen sijasta nykyistä räätälöidympiä palveluja.

– Mobiilipalveluilta vaaditaan entistä henkilökohtaisempaa viestintää, jotta asiakkaat erottavat palveluntarjoajat toisistaan.

Pihlströmin väitöskirja tarkastetaan ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa Hankenilla perjantaina. Kyselyihin ja haastatteluihin osallistui yli 1 500 mobiilipalvelujen käyttäjää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    3. 3

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    4. 4

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    5. 5

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    6. 6

      Kommentti: Talouskasvun varjopuoli: euroalueen ylijäämä on jo epänormaalin suuri

    7. 7

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    8. 8

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    9. 9

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    10. 10

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Tullimaksu voi yllättää tylysti: nettisivulla edullisempi saattaa tulla reilusti kalliimmaksi – 3 esimerkkiä

    3. 3

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    4. 4

      Rovaniemellä asuva Marko, 44, osti kaupunkikämpän Tallinnasta – ”Tarkoitus myös käyttää paljon itse”

    5. 5

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    6. 6

      Kommentti: Talouskasvun varjopuoli: euroalueen ylijäämä on jo epänormaalin suuri

    7. 7

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    8. 8

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    9. 9

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    10. 10

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    5. 5

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    8. 8

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    9. 9

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    10. 10

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    11. Näytä lisää