Mieluummin Korea kuin Ranska

Julkaistu: , Päivitetty:

Merenkulkutalouden professorin Jorma Tainan mielestä Suomen telakoilla on turvallisempi olla nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa kuin ranskalaisten ehdottamassa telakkayhtiössä.
Turun kauppakorkeakoulun professorin Jorma Tainan mielestä Ranskan presidentti Nicolas Sarkozyn ehdotus merkitsee telakkamonopolin syntymistä Eurooppaan.

Risteilylaivoja valmistava telakkayhtiö olisi kokonaan tai puoliksi valtio-omisteinen yhtiö. Yhtiön omistajia olisivat Italian, Ranskan ja Suomen valtiot. Yhtiö toimisi italialaisen Fincantierin alaisuudessa.

– Uusi risteilylaivayhtiö kävisi kilpailua sellaisia vastaan, joita ei ole olemassa, Taina sanoo risteilijämarkkinoista.

Laivanrakennuksen mersuluokka eli huippuristeilijöiden valmistus on keskittynyt Eurooppaan. Aasialaisilla ja amerikkalaisilla ei ole vastaavanlaista osaamista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Eurooppalanen osaaminen on saanut korealaiset tulemaan norjalaisen Aker-yhtiön omistajaksi. Korealaiset haluavat oppia eurooppalaisilta käsityötaitoja.

Nykyisessä norjalaiskorealaisessa Akerissa suomalaiset ovat Tainan mielestä turvassa.

Suomalaisilla osaajilla riittää töitä. Yhtiön heikoin lenkki on Ranska, jonka vanhanaikaiset telakat ovat ensimmäisinä liipasimella mahdollisessa saneerauksessa.

Presidentti Sarkozyn ehdotus yhdestä eurooppalaisesta telakkayhtiöstä onkin Tainan mielestä lähinnä isänmaallinen veto tulevalta EU:n puheenjohtajamaalta. Sakozy yrittää pelastaa maan telakat ja teolliset työpaikat.

Taina ei lähtisi ranskalaisten ehdottamaan hankkeeseen. Eurooppalaisessa telakkamonopolissa pohjoinen haara kärsisi ensimmäisenä.

– Jos valtio-omisteinen yhtiö pitää välttämättä synnyttää, ostakoon Suomen valtio mieluummin Akerilta risteilytoiminnot. Saataisiin Ranskan telakat kaupan päälle.

Taina viittaa telakkayhtiö Akerin vanhoihin yrityskauppoihin. Suomen Aker osti aikoinaan Ranskasta risteilylaivatelakat, kun sai huonokuntoiset telakat edullisesti.

Sarkozyn ehdotuksen taustalla Taina näkee Korea-peikon. Eurooppalaiset pelkäävät risteilyrakentamisen valuvan pikku hiljaa Aasiaan.

Taina ei pidä korealaisia suurena uhkana. Mikä tahansa perustelakka pystyy kyllä rakentamaan laivojen runkoja ja lohkoja. Sen sijaan loistoristeilijän rakentaminen on kuninkuuslaji.

– Loistoristeilijän rakentaminen vaatii ainakin kymmenen vuoden harjoitusta, Taina muistuttaa.

Loistoristeilijöitä ei voi rakentaa sarjatuotantona. Yhden aluksen rakentaminen on vaativaa käsityötä ja projektin hallintaa.

Suomen telakoilla riittää töitä vielä ainakin kolmeksi neljäksi vuodeksi. Eniten Tainaa huolestuttaa Helsingin telakan tulevaisuus.

– Helsinki on vuokramaalla ja umpiperän pohjalla.

Valoisimmat näkyvät ovat Turun ja myös Rauman telakoilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    2. 2

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    3. 3

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    4. 4

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    5. 5

      Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

    6. 6

      Marimekon toimitusjohtaja listaa, miksi japanilaiset fanittavat yhtiötä: ”Leikkisyys, omaperäisyys, pilke..”

    7. 7

      Tesla julkisti sähkökuorma-auton

    8. 8

      Tuhat rekkaa päivässä  –  S-ryhmän valtavan logistiikkakeskuksen käyttöönotto etenee

    9. 9

      Sanoma myy entisen päämajansa ulkomaalaiselle sijoittajalle

    10. 10

      Norjan öljyrahasto aikoo luopua öljy- ja kaasuteollisuudesta – työeläkeyhtiö Varma: Seuraamme päätöksiä tarkkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    2. 2

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    3. 3

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    4. 4

      Tesla julkisti sähkökuorma-auton

    5. 5

      Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

    6. 6

      Marimekon toimitusjohtaja listaa, miksi japanilaiset fanittavat yhtiötä: ”Leikkisyys, omaperäisyys, pilke..”

    7. 7

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    8. 8

      Nettikiristäjä voi tarjota uhrille apuaan kuin asiakaspalvelija – varo näitä neljää viheliäistä häirikköä

    9. 9

      Kansan­edustaja tyrmistyi Puolustus­voimien luolan huuto­kaupasta – ”Voi päätyä vääriin käsiin”

    10. 10

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    5. 5

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    6. 6

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    7. 7

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    8. 8

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Uusi Hehku-kauppaketju aloittaa tammikuussa – palkkaa jopa tuhat työntekijää

    11. Näytä lisää