Verkkoseuranta yleistyy Suomessa

Julkaistu:

Verkkoseuranta on yrityksille yhä merkittävämpi keino löytää uusia asiakasryhmiä, linjata myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä sekä seurata niiden tehokkuutta.


Tieto käy ilmi verkkoseurantaa käsittelevästä selvityksestä, johon vastasi 191 suomalaista markkinoinnin, myynnin ja tietohallinnon ammattilaista useilta eri toimialoilta. Web-kyselyn toteutti suomalainen verkkomarkkinoinnin ja -myynnin asiantuntijayritys Get It Right Helsinki Oy.

Verkkoseurannalla (web analytics) tarkoitetaan ohjelmistoja ja toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivujen omistajat voivat seurata sivujensa liikennettä. Verkkoseuranta antaa tarkat tiedot siitä, mistä sivuille tultiin, mitä hakusanoja tai linkkejä sivuille tultaessa käytettiin, mitä ja kuinka pitkään sivuilla tehtiin, ja minne sieltä siirryttiin.

Seuranta ei paljasta kävijän henkilöllisyyttä, mutta kertoo internet-yhteyden omistavan organisaation tai palvelun tarjoavan operaattorin.

Selvä enemmistö vastaajien edustamista yrityksistä mittaa verkkosivujensa kävijöitä vähintään määrällisellä tasolla. Vain viidenneksessä vastaajien edustamista yrityksistä ei hyödynnetä vielä mitään verkkoseurannan mittaria.

Pidemmälle menevän seurannan osalta rivit kuitenkin harvenevat: 36 %:ssa vastaajien edustamista yrityksistä mitataan verkkosivujen kautta saatujen yhteydenottopyyntöjen määrää, ja 38 %:ssa yrityksistä tutkitaan yrityksen verkkosivuilla kävijöiden klikkauspolkuja.

- Verkkoseurannalla saatavan tiedon hyödyntämisessä ollaan osassa yrityksiä jo yllättävänkin pitkällä. Niissä ei jätetä seurantaa määrälliseen mittaukseen, vaan analysoidaan verkkosivuilla kävijöiden toimenpiteitä ja hyödynnetään tätä tietoa sekä sivustojen sisällön ja tyylin kehittämiseen että markkinointitoimenpiteiden kohdistamiseen, Get It Right Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Kristo Aaltonen kertoo.

Verkkoseurannan toimenpiteet tehdään selvityksen mukaan tyypillisesti organisaation omin voimin. Verkkoseurantaan erikoistuneen asiantuntija- tai ohjelmistoyrityksen apua käyttää 34 % vastaajista.

Seurantatietoa käytetään selvityksen mukaan myös verkkomainonnan toimivuuden arviointiin, mainosten kohdistamiseen ja sisältösuunnitteluun. Vastaajien edustamista yrityksistä 21 %:ssa verkkoseurantatietoa hyödynnetään kampanjaoptimoinnissa eli verkkomainosten kohdistamisessa ja näyttömäärissä.

Get It Rightin web-kysely oli avoinna 26.2. - 5.3.2008. Vastaajat kutsuttiin mukaan MicroMedia Oy:n suoramarkkinointirekisteristä saatujen tietojen perusteella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    2. 2

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    3. 3

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    4. 4

      Halpalentoyhtiö Ryanair sulkee tukikohtiaan 737 Max -koneen ongelmien vuoksi

    5. 5

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    6. 6

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    7. 7

      Velkajärjestelyjen määrä putosi kolmanneksen – syynä neuvonnan siirtäminen kunnilta valtiolle

    8. 8

      Näin asennetaan paskalain vaatima jätevesi­järjestelmä – katso kuvat urakasta vaihe vaiheelta

    9. 9

      USA:ssa muhii uusi teknokupla

    10. 10

      Lentoyhtiö voi joutua maksamaan toisen yhtiön myöhästymisen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    2. 2

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    3. 3

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    4. 4

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    5. 5

      Lentoyhtiö voi joutua maksamaan toisen yhtiön myöhästymisen

    6. 6

      Kiisteltyä Matteo Salvinia odotetaan Suomeen – sisäministeri Ohisalo vaatii toimia Välimerellä

    7. 7

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    8. 8

      Näin asennetaan paskalain vaatima jätevesi­järjestelmä – katso kuvat urakasta vaihe vaiheelta

    9. 9

      Kuluttajahintojen nousu vaimeaa kesäkuussa

    10. 10

      USA:ssa muhii uusi teknokupla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko köyhä – tässä menevät nyt rajat Suomessa

    2. 2

      Maatila myynnissä, lähtöhinta euron – tällaisia asumuksia Suomesta saa pikkurahalla

    3. 3

      Suomessa vain neljä ”viinamaakuntaa” – katso kuinka kotiseudullasi juodaan

    4. 4

      36 eduskunnan ulkopuolelle jäänyttä löysi käyttöä sopeutumisrahalle – katso, ketkä kaikki hakivat kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa

    5. 5

      ”Markalla Mallorcalle, kahdella Kanarialle!” – tällainen oli Keihäsmatkat perustanut ja seksikylää Kihniöön suunnitellut yrittäjälegenda

    6. 6

      Lukijat paljastivat omat nuukailu­menetelmänsä – Tiskitablettien pilkkomiselle rutkasti vastakaikua

    7. 7

      Taksiuudistus lopetti päivystysvelvollisuuden, eteläsavolainen taksiyrittäjä äimistelee kuljettajien reaktiota: ”Menkööt sitten tehtaalle töihin”

    8. 8

      Tiskitabletit puoliksi ja hernekeiton herneet uusiokäyttöön – Miksi säästävää nuukailua pidetään nolona?

    9. 9

      Näin paskalaissa vaadittava laitteisto pitää asentaa kesämökille – IS seurasi suorana

    10. 10

      Mies otti parin tonnin pikavipin – joutui lopulta maksamaan 35 000 euroa

    11. Näytä lisää