Verkkoseuranta yleistyy Suomessa

Julkaistu:

Verkkoseuranta on yrityksille yhä merkittävämpi keino löytää uusia asiakasryhmiä, linjata myynnin ja markkinoinnin toimenpiteitä sekä seurata niiden tehokkuutta.


Tieto käy ilmi verkkoseurantaa käsittelevästä selvityksestä, johon vastasi 191 suomalaista markkinoinnin, myynnin ja tietohallinnon ammattilaista useilta eri toimialoilta. Web-kyselyn toteutti suomalainen verkkomarkkinoinnin ja -myynnin asiantuntijayritys Get It Right Helsinki Oy.

Verkkoseurannalla (web analytics) tarkoitetaan ohjelmistoja ja toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivujen omistajat voivat seurata sivujensa liikennettä. Verkkoseuranta antaa tarkat tiedot siitä, mistä sivuille tultiin, mitä hakusanoja tai linkkejä sivuille tultaessa käytettiin, mitä ja kuinka pitkään sivuilla tehtiin, ja minne sieltä siirryttiin.

Seuranta ei paljasta kävijän henkilöllisyyttä, mutta kertoo internet-yhteyden omistavan organisaation tai palvelun tarjoavan operaattorin.

Selvä enemmistö vastaajien edustamista yrityksistä mittaa verkkosivujensa kävijöitä vähintään määrällisellä tasolla. Vain viidenneksessä vastaajien edustamista yrityksistä ei hyödynnetä vielä mitään verkkoseurannan mittaria.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Pidemmälle menevän seurannan osalta rivit kuitenkin harvenevat: 36 %:ssa vastaajien edustamista yrityksistä mitataan verkkosivujen kautta saatujen yhteydenottopyyntöjen määrää, ja 38 %:ssa yrityksistä tutkitaan yrityksen verkkosivuilla kävijöiden klikkauspolkuja.

- Verkkoseurannalla saatavan tiedon hyödyntämisessä ollaan osassa yrityksiä jo yllättävänkin pitkällä. Niissä ei jätetä seurantaa määrälliseen mittaukseen, vaan analysoidaan verkkosivuilla kävijöiden toimenpiteitä ja hyödynnetään tätä tietoa sekä sivustojen sisällön ja tyylin kehittämiseen että markkinointitoimenpiteiden kohdistamiseen, Get It Right Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Kristo Aaltonen kertoo.

Verkkoseurannan toimenpiteet tehdään selvityksen mukaan tyypillisesti organisaation omin voimin. Verkkoseurantaan erikoistuneen asiantuntija- tai ohjelmistoyrityksen apua käyttää 34 % vastaajista.

Seurantatietoa käytetään selvityksen mukaan myös verkkomainonnan toimivuuden arviointiin, mainosten kohdistamiseen ja sisältösuunnitteluun. Vastaajien edustamista yrityksistä 21 %:ssa verkkoseurantatietoa hyödynnetään kampanjaoptimoinnissa eli verkkomainosten kohdistamisessa ja näyttömäärissä.

Get It Rightin web-kysely oli avoinna 26.2. - 5.3.2008. Vastaajat kutsuttiin mukaan MicroMedia Oy:n suoramarkkinointirekisteristä saatujen tietojen perusteella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    2. 2

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    3. 3

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    4. 4

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    5. 5

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    6. 6

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    7. 7

      Viralliset luvut julki: Kiinan talous kasvoi lähes seitsemällä prosentilla

    8. 8

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    9. 9

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    10. 10

      Terrafamen yt-neuvottelut päätökseen – irtisanoo 37 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    5. 5

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    6. 6

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    7. 7

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    8. 8

      Elisan osake on lähtenyt reippaaseen laskuun

    9. 9

      Kommentti: Kiinan toivotaan luopuvan kasvutavoitteistaan, mutta niin tuskin käy

    10. 10

      Kommentti: Hullujen päivien maksulliset muovikassit ja Fortumin Uniper-tarjous – yritykset ovat pulassa, kun teot ja mielikuvat eivät kohtaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    9. 9

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    10. 10

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    11. Näytä lisää