Rakennusteollisuus syyttää tiehankkeiden panttaamisesta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Rakennusteollisuus syyttää tiehankkeiden panttaamisesta

Kuvituskuva
Julkaistu: 12.3.2008 20:01, Päivitetty 12.3.2008 19:45

Hallituksen tiistaina linjaamat ennätysmäiset liikennehankkeet tietävät kolmea lihavaa vuotta tie- ja rataurakoitsijoille. Rakentajia edustava Rakennusteollisuus RT ei silti ole tyytyväinen. Sen mielestä hallitus panttaa hankkeita vieläkin liikaa. Miehiä ja koneita riittäisi enempäänkin.

Hallitus suunnittelee toteutettavaksi hallituskaudella 2009–2012 ennätysmäärän uusia liikennehankkeita.

Suurin tiehanke lähivuosina on Helsingistä Vaalimaalle johtavan E18-moottoritien kunnostaminen. Muita suuria hankkeita ovat muun muassa Länsimetro ja Helsinki–Vantaan lentokentälle kulkeva kehärata.

Rakennusteollisuus RT ilmoitti tuoreeltaan olevansa tyytymätön esitettyihin summiin.

– Summat jäivät vaatimattomiksi eivätkä korvaa edes tiestön ja rautateiden korjaustarvetta. Sen lisäksi tulevaisuuden energia- ja ilmastovaatimukset eivät tällä vauhdilla toteudu, sanoo järjestön toimitusjohtaja Tarmo Pipatti.

Pipatin mukaan hankkeita on lykätty niin, että esimerkiksi vuodesta 2009 tulee rakentamiskuoppa.

– Monien tiehankkeiden, kuten Kirkkonummen kantatien ja Savonlinnan ohitustien, lykkääminen oli epäonnistunut suunnitelma. Rakennushankkeita ei ole osattu suunnitella tasaisesti, Pipatti kommentoi.

Uudet liikennehankkeet kasautuvat vuosiin 2010–2012. Tiehallinnon johtaja Aulis Nironen myöntää, että hankkeiden ajoittaminen on haasteellista.

– Aikataulu on suunniteltava ratahallinnon kanssa tarkkaan. Moni hanke ei voi olla urakkalaskelmavaiheessa samana vuonna.

Tiehallinto ei kuitenkaan pelkää hankesuman aiheuttavan rakennusalan ylikuumentumista.

– Ei näillä markkinoita kuumenneta. Suomesta löytyy tarpeeksi koneita ja työvoimaa toteuttamaan kaikki hankkeet. Ainoastaan työnjohdon osalta voi puhua työvoimapulasta, Nironen sanoo.

Samoilla linjoilla on myös Rakennusteollisuuden Pipatti.

– Ei pelkoa, ettei kapasiteettia olisi. Paljon miehiä ja koneita on tosin ulkomailla, koska rakentamismäärä on ollut niin alhainen.

Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti viime vuonna tie- ja ratahankkeiden kustannusarvioiden pitävyyttä. Selvityksen mukaan urakoitsijoille oli jonkin verran korjaamisen varaa kustannusarvioissaan. Selvityksen mukaan ei kuitenkaan voi puhua alan ylikuumenemisesta.

Ministeriö teetti selvityksen sen jälkeen, kun useat hankkeet osoittautuivat arvioitua kalliimmaksi. Arvioitua kalliimmiksi tulivat esimerkiksi Vuosaaren sataman liikenneyhteydet, Helsingin Hakamäentie sekä kakkostien parannus Vihdistä Poriin.

Tuoreimmat osastosta