Rakennusteollisuus syyttää tiehankkeiden panttaamisesta

Julkaistu:

Hallituksen tiistaina linjaamat ennätysmäiset liikennehankkeet tietävät kolmea lihavaa vuotta tie- ja rataurakoitsijoille. Rakentajia edustava Rakennusteollisuus RT ei silti ole tyytyväinen. Sen mielestä hallitus panttaa hankkeita vieläkin liikaa. Miehiä ja koneita riittäisi enempäänkin.
Hallitus suunnittelee toteutettavaksi hallituskaudella 2009–2012 ennätysmäärän uusia liikennehankkeita.

Suurin tiehanke lähivuosina on Helsingistä Vaalimaalle johtavan E18-moottoritien kunnostaminen. Muita suuria hankkeita ovat muun muassa Länsimetro ja Helsinki–Vantaan lentokentälle kulkeva kehärata.

Rakennusteollisuus RT ilmoitti tuoreeltaan olevansa tyytymätön esitettyihin summiin.

– Summat jäivät vaatimattomiksi eivätkä korvaa edes tiestön ja rautateiden korjaustarvetta. Sen lisäksi tulevaisuuden energia- ja ilmastovaatimukset eivät tällä vauhdilla toteudu, sanoo järjestön toimitusjohtaja Tarmo Pipatti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pipatin mukaan hankkeita on lykätty niin, että esimerkiksi vuodesta 2009 tulee rakentamiskuoppa.

– Monien tiehankkeiden, kuten Kirkkonummen kantatien ja Savonlinnan ohitustien, lykkääminen oli epäonnistunut suunnitelma. Rakennushankkeita ei ole osattu suunnitella tasaisesti, Pipatti kommentoi.

Uudet liikennehankkeet kasautuvat vuosiin 2010–2012. Tiehallinnon johtaja Aulis Nironen myöntää, että hankkeiden ajoittaminen on haasteellista.

– Aikataulu on suunniteltava ratahallinnon kanssa tarkkaan. Moni hanke ei voi olla urakkalaskelmavaiheessa samana vuonna.

Tiehallinto ei kuitenkaan pelkää hankesuman aiheuttavan rakennusalan ylikuumentumista.

– Ei näillä markkinoita kuumenneta. Suomesta löytyy tarpeeksi koneita ja työvoimaa toteuttamaan kaikki hankkeet. Ainoastaan työnjohdon osalta voi puhua työvoimapulasta, Nironen sanoo.

Samoilla linjoilla on myös Rakennusteollisuuden Pipatti.

– Ei pelkoa, ettei kapasiteettia olisi. Paljon miehiä ja koneita on tosin ulkomailla, koska rakentamismäärä on ollut niin alhainen.

Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti viime vuonna tie- ja ratahankkeiden kustannusarvioiden pitävyyttä. Selvityksen mukaan urakoitsijoille oli jonkin verran korjaamisen varaa kustannusarvioissaan. Selvityksen mukaan ei kuitenkaan voi puhua alan ylikuumenemisesta.

Ministeriö teetti selvityksen sen jälkeen, kun useat hankkeet osoittautuivat arvioitua kalliimmaksi. Arvioitua kalliimmiksi tulivat esimerkiksi Vuosaaren sataman liikenneyhteydet, Helsingin Hakamäentie sekä kakkostien parannus Vihdistä Poriin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    2. 2

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    3. 3

      Selvitys: Suomi on nyt maailman houkuttelevin maa kaivoksille

    4. 4

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    5. 5

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    6. 6

      Lintilä Altian listautumisesta: ”Kossuosake on herättänyt mielenkiintoa”

    7. 7

      Rovion kurssi kääntyi nousuun – romahti torstaina

    8. 8

      SSH:n perustaja Tatu Ylönen jää pois yhtiön johtoryhmästä

    9. 9

      Metsä Group haluaa ostaa puita omistajajäseniltään – täkynä tuplabonukset

    10. 10

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rovion kriisi: puhelinpalaveri vihaisille sijoittajille – osake syöksynyt jo lähes 50 prosenttia

    2. 2

      325 000 euron vuositulot ja pitää itseään keskiluokkaisena – näin asuinpaikka vaikuttaa

    3. 3

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    4. 4

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    5. 5

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    6. 6

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    7. 7

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    8. 8

      Ulkomaiset jättipankit myyvät Rovion osakkeita – suomalaiset piensijoittajat ostavat

    9. 9

      Analyytikko: Rovion pudotus odotettua rajumpi

    10. 10

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    2. 2

      Tällaisia ovat sopeutumiseläkettä nostavan Suvi Lindénin bisnekset

    3. 3

      Yrittäjä joutui ulosottoon summasta, jolla saa käytetyn Corollan: maksanut 5 vuodessa yli 60 000 euroa – eikä velka ole lyhentynyt

    4. 4

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    5. 5

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    6. 6

      Yksi asia unohtuu talvella – 3 vinkkiä: Näin suojelet arvokasta ilmalämpöpumppuasi

    7. 7

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    8. 8

      Katso keskipalkat 15 eri toimialalla – ”63–64 % suomalaisista saa pienempää palkkaa kuin keskiarvo”

    9. 9

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    10. 10

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    11. Näytä lisää