Rakennusteollisuus syyttää tiehankkeiden panttaamisesta

Julkaistu:

Hallituksen tiistaina linjaamat ennätysmäiset liikennehankkeet tietävät kolmea lihavaa vuotta tie- ja rataurakoitsijoille. Rakentajia edustava Rakennusteollisuus RT ei silti ole tyytyväinen. Sen mielestä hallitus panttaa hankkeita vieläkin liikaa. Miehiä ja koneita riittäisi enempäänkin.
Hallitus suunnittelee toteutettavaksi hallituskaudella 2009–2012 ennätysmäärän uusia liikennehankkeita.

Suurin tiehanke lähivuosina on Helsingistä Vaalimaalle johtavan E18-moottoritien kunnostaminen. Muita suuria hankkeita ovat muun muassa Länsimetro ja Helsinki–Vantaan lentokentälle kulkeva kehärata.

Rakennusteollisuus RT ilmoitti tuoreeltaan olevansa tyytymätön esitettyihin summiin.

– Summat jäivät vaatimattomiksi eivätkä korvaa edes tiestön ja rautateiden korjaustarvetta. Sen lisäksi tulevaisuuden energia- ja ilmastovaatimukset eivät tällä vauhdilla toteudu, sanoo järjestön toimitusjohtaja Tarmo Pipatti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pipatin mukaan hankkeita on lykätty niin, että esimerkiksi vuodesta 2009 tulee rakentamiskuoppa.

– Monien tiehankkeiden, kuten Kirkkonummen kantatien ja Savonlinnan ohitustien, lykkääminen oli epäonnistunut suunnitelma. Rakennushankkeita ei ole osattu suunnitella tasaisesti, Pipatti kommentoi.

Uudet liikennehankkeet kasautuvat vuosiin 2010–2012. Tiehallinnon johtaja Aulis Nironen myöntää, että hankkeiden ajoittaminen on haasteellista.

– Aikataulu on suunniteltava ratahallinnon kanssa tarkkaan. Moni hanke ei voi olla urakkalaskelmavaiheessa samana vuonna.

Tiehallinto ei kuitenkaan pelkää hankesuman aiheuttavan rakennusalan ylikuumentumista.

– Ei näillä markkinoita kuumenneta. Suomesta löytyy tarpeeksi koneita ja työvoimaa toteuttamaan kaikki hankkeet. Ainoastaan työnjohdon osalta voi puhua työvoimapulasta, Nironen sanoo.

Samoilla linjoilla on myös Rakennusteollisuuden Pipatti.

– Ei pelkoa, ettei kapasiteettia olisi. Paljon miehiä ja koneita on tosin ulkomailla, koska rakentamismäärä on ollut niin alhainen.

Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti viime vuonna tie- ja ratahankkeiden kustannusarvioiden pitävyyttä. Selvityksen mukaan urakoitsijoille oli jonkin verran korjaamisen varaa kustannusarvioissaan. Selvityksen mukaan ei kuitenkaan voi puhua alan ylikuumenemisesta.

Ministeriö teetti selvityksen sen jälkeen, kun useat hankkeet osoittautuivat arvioitua kalliimmaksi. Arvioitua kalliimmiksi tulivat esimerkiksi Vuosaaren sataman liikenneyhteydet, Helsingin Hakamäentie sekä kakkostien parannus Vihdistä Poriin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    3. 3

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    7. 7

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    8. 8

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Ex-pomo kertoo: Kiinteistö­kuningatar-Kaisaan satsattiin ”niin paljon kuin rahkeet kesti” – huippu­palkka, kalliita autoja ja koulutuksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    10. 10

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    6. 6

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää