Kuluttajavirasto äkämystyi tv-mainosten pieneen pränttiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto selvittää, että erikoistarjouksia mainostetaan televisiossa usein markkinointityylillä, jossa asiakkaan huomio kiinnitetään edulliseen hintaan, kylkiäiseen tai muuhun etuun. Sen sijaan tarjouksen ehdot ja rajoitukset näkyvät vain lyhyen aikaa pienellä kirjasinkoolla ruudun alareunassa.


Mainoksen lopussa vilahtavassa pienessä tekstissä kerrotaan yleensä kuluttajan ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot: palvelun tai tuotteen todellinen hinta sekä tarjouksen saamiseen tai käyttämiseen liittyvät rajoitukset. Jos
nämä tiedot esitetään epäselvästi, kuluttaja saa tarjouksesta harhaanjohtavan kuvan, kuluttajavirastosta huomautetaan.

Pientä pränttiä ovat perinteisesti suosineet erityisesti operaattorit, mutta nyt ilmiö on nyt levinnyt muillekin aloille. Esimerkiksi Delta-Auto lupasi mainoksessaan huomiota herättävästi auton ostajalle kaupan päälle 1 000 euron polttoaineet. Pikkupräntissä kuitenkin kerrottiin, että etu koski vain yli 10 000 euroa maksavia autoja. K City-Marketin mainoksessa puolestaan kerrottiin
näyttävästi, että asiakas saa kassalla ostoksistaan viiden prosentin pikaedun. Mainoksen
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
lopussa välähti nopeasti tieto siitä, että edun saadakseen asiakkaan ostosten
loppusumman on ylitettävä 200 euroa.

- Kuluttajille voi tarjota huippuetuja ja kaupanpäällisiä, mutta silloin on
kerrottava reilusti, millä ehdoilla ne voi saada. Kuluttajalle ei saa selvitä vasta ostohetkellä, että mainoksen pääviestinä olleen edun saa vain tiettyinä ajankohtina tai että sen voi käytännössä saada vain murto-osa asiakkaista, toteaa johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Pikkupräntti hämärtää myös kuluttajan hintatietoisuutta. Kun mainoksissa vyörytetään yksittäisiä edullisia hintaesimerkkejä  ja piilotellaan rajoituksia, asiakkaan on entistä vaikeampi saada selville, mitä tuote tai palvelu todella maksaa. Hän ei myöskään pysty vertailemaan tuotteita ja palveluita keskenään eikä valitsemaan itselleen parasta vaihtoehtoa.

Virasto muistutti puolitoista vuotta sitten kahdeksaa yritystä tarjousmarkkinoinnin pelisäännöistä. Näille yrityksille painotettiin, että pelkkä rajoitusten ja ehtojen kertominen ei riitä, vaan kuluttajien on todella pystyttävä lukemaan ne ilman pinnistelyä.

Osa yrityksistä korjasi mainontaansa. Lisäksi K City-Market on luvannut, että muuttaa pikaetumainostaan, jos vielä jatkaa kampanjaa tulevaisuudessa. Sen sijaan osa huomautuksen saaneista yrityksistä, kuten Delta-Auto, Plus-Tv ja
R-kioski, käyttävät edelleen pikkupränttiä.

- On täysin mahdollista rakentaa mainoskampanja, joka on sekä lainmukainen että kuluttajaa kiinnostava. Olennaisia tietoja ei ole silloin väkisin sullottu mainoksen loppuun, vaan asia on ratkaistu jollain muulla tavalla. Esimerkiksi Tele Finland ohjaa ulkomainoksessaan kuluttajat hakemaan
lisätietoja liittymästä ilmaisella tekstiviestillä. Myös vakuutusala on perinteisesti välttänyt pienen präntin sudenkuopat, mainitsee Peltonen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      TS: Kerrostalo vajosi Turussa 10 senttiä – Kojamo purkaa rakennuksen

    2. 2

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    3. 3

      Maailman ensimmäinen hyönteis­leipä myyntiin perjantaina

    4. 4

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    5. 5

      Rovion tulos heikkeni selvästi – syynä investoinnit

    6. 6

      Rukalla ulosmarssi – hiihtokeskuksen työntekijät poistuivat hisseiltä iltakuudelta

    7. 7

      Jopa yli 15 000 euron kulut kaksiossa – näin tupakointi tärvelee asunnon

    8. 8

      Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa nousi ennätykseen – toimitusjohtajia jo 9

    9. 9

      Nordean joulukysely: Suomalainen käyttää tänä vuonna joululahjoihin noin 490 euroa

    10. 10

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    2. 2

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    3. 3

      Rukalla ulosmarssi – hiihtokeskuksen työntekijät poistuivat hisseiltä iltakuudelta

    4. 4

      Ulkomaisten verkkokauppojen 3 sudenkuoppaa – Tulli ohjeistaa: Älä haksahda näihin

    5. 5

      Nyt tarkkana tv-ostoksilla – varmista, ettei laite vanhene parissa vuodessa

    6. 6

      Kaleva: Rukan työntekijät marssivat ulos työpaikaltaan – syynä työnantajan työsulku

    7. 7

      Suomesta lähtee tänään 800 metriä pitkä junakuljetus Kiinaan

    8. 8

      TS: Kerrostalo vajosi Turussa 10 senttiä – Kojamo purkaa rakennuksen

    9. 9

      Virossa hallitus pui alkoholiveron korotuksen perumista – kyseessä pienempi korotus kuin heinäkuussa

    10. 10

      Kommentti: Kännykkäni pimeni puoleksitoista vuorokaudeksi – arki meni aivan sekaisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    3. 3

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    4. 4

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    5. 5

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    6. 6

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    7. 7

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    8. 8

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    9. 9

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    10. 10

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    11. Näytä lisää