Kuluttajavirasto uudistaa perintäohjeet - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kuluttajavirasto uudistaa perintäohjeet

Julkaistu: 22.2.2008 14:18, Päivitetty 22.2.2008 14:18

Kuluttajavirasto valmistelee yrityksille tarkoitetun hyvän perintätavan ohjeiden uudistamista. Tarkoitus on tarkentaa erityisesti perintäkulujen määrittämistä ja velallisen tiedonsaantia käsitteleviä kohtia.

Kuluttajavirasto kokosi viime vuoden lopussa yhteen linjaukseen kuluttajien perintätoimistoja koskevat huomautukset puolentoista vuoden ajalta.

Viraston lakimiehen Juha Jokisen mukaan kuluttajia huolettavat erityisesti epäselvät perintäkulut sekä tiedonpuute esimerkiksi omien velkojen suuruudesta tai velkojan yhteystiedoista.

Talous- ja velkaneuvontojen välityksellä Kuluttajaviraston käsittelyyn on tullut tapauksia, joissa lain mukaisia perintäaikoja ei ole noudatettu, velalliselta on pyydetty kohtuuttomia palkkioita, velan perintää on jatkettu velkajärjestelyistä huolimatta tai velkaa on peritty väärältä henkilöltä.

Ongelmia on tullut esimerkiksi silloin, jos laskutus on ulkoistettu ja laskutettavassa tuotteessa on ollut jotain vikaa.

Perinnän aikarajoitukset ja enimmäispalkkiot on kirjattu perintälakiin. Jokisen mukaan perintätoimistot kuitenkin usein käyttävät lain enimmäiskorvauksia. Velalliselta on yritetty myös saada lisäkorvauksia pitkittämällä perimisprosessia tai veloittamalla sama hinta uusista perintäkirjeistä, vaikka niiden käsittely vaatii vähemmän työtä.

Valitukset eivät kohdistuneet minkään yksittäisen perintätoimiston toimintaan, vaan ne jakautuivat suurimpien toimijoiden välille. Jokisen mukaan suurilla toimistoille on suurimmat volyymit, joten virheitäkin sattuu.

Kuluttajavirasto aikoo päivittää muutaman vuoden takaista hyvän perintätavan ohjeistusta tänä vuonna.

– Voi olla, että vuonna 2005 päivitetty perintälakikin vaatisi avaamista, Jokinen sanoo.

Tuoreimmat osastosta