Asko otti hajuraon Sotkaan

Julkaistu: , Päivitetty:

Huonekaluketju Asko kiillottaa brändiään 90-vuotisjuhliensa alla. Asko liukui takavuosina liian lähelle Keskon toista huonekaluketjua, edullisuudella ja rosoisuudella ratsastavaa Sotkaa.


Kuluttajien mielikuvaa Askosta pyritään kirkastamaan urakalla. Taustalla on Keskon pettymys huonekalukaupan kehitykseen.

– Huonekalukaupassa tulos on selvästi alle odotusten ja siinä on erilaista siivoustoimintaa tehty, totesi Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki yhtiön vuositulosta esitellessään.

Halmesmäki mainitsi, että Askon brändi nostetaan "sille kuuluvaan arvoon". Askoa ja Sotkaa pyörittävän Indoor Groupin toimitusjohtaja Pasi Mäkinen myöntää, että joitakin vuosia sitten Askon ja Sotkan brändit lähenivät toisiaan. Mäkisen mukaan ongelmaan tartuttiin jo tuolloin.

– Olen varsin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Tärkeää on, että Sotka ja Asko eivät mene päällekäin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mäkisen mukaan tämä on erityisen tärkeää siksi, että myymäläverkoston uudistamisen vuoksi Asko ja Sotka ovat entistä useammin lähellä toisiaan, jopa saman katon alla.

Askon brändiä kiillotetaan muun muassa vahvistamalla suomalaista huonekalusuunnittelua, joka on Mäkisen mukaan Askon perinteinen vahvuus.

– Haluamme tuoda nuoria lahjakkaita suunnittelijoita esille.

Huonekalukaupan kilpailu on Mäkisen mukaan parin viime vuoden aikana kiristynyt selvästi, kun kaikki ketjut ovat laajentaneet aktiivisesti myymäläverkostojaan. Kauppaketjuja on innostanut vuosikausia jatkunut voimakas sisustusbuumi.

– Kilpailun kiristymisen huomaa, kun katsoo huonekalukaupan markkinointiin käytettyä rahamäärää. Hintakilpailua on aiempaa enemmän.

Askon ja Sotkan myynti oli viime vuoden viimeisellä neljänneksellä hieman edellisvuotta pienempää, mutta koko vuosi oli kuitenkin plusmerkkinen.

Huonekalukaupan liiton toimitusjohtajan Arja Tammen tuntuma on, että viimeisellä neljänneksellä kasvu hieman hidastui koko alalla.

Huonekalukaupan viime vuoden tilastot eivät ole vielä valmiit, mutta suurimmista ketjuista kerätyn pikatilaston mukaan koko viime vuoden myynti kasvoi yli 9 prosenttia. Tammi arvioi, että pienet liikkeet mukaan laskettuna kasvu lienee 7–8 prosentin luokkaa.

Tästä vuodestakin ala odottivat hyvää ainakin vielä vuodenvaihteessa. Yritykset arvioivat myynnin kasvavan 6–9 prosenttia.

Myös viime vuoden markkinaosuustiedot saadaan vasta myöhemmin. Vuonna 2006 Indoor Group eli Asko ja Sotka haukkasivat suurimman siivun, vajaat 18 prosenttia huonekalujen myynnistä. Jos mukaan lasketaan huonekalujen lisäksi myös muut sisustustarvikkeet, Indoor Groupin osuus oli alle 14 prosenttia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Islanti on etsinyt öljyä 9 vuotta – nyt Kiina ja Norja vetivät maton jalkojen alta

    2. 2

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    3. 3

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    4. 4

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    5. 5

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    6. 6

      Orionin talousjohtaja: Diagnosticaa ei ole pakko myydä

    7. 7

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    8. 8

      Asiantuntija-arvion mukaan Suomen talouspolitiikka jopa suhdanteita kärjistävää –  Orpo ei niele kritiikkiä

    9. 9

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    10. 10

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    2. 2

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    3. 3

      Taksikilpailu vapautuu pian – Kovanen aloittaa kympin taksimatkat Helsingissä

    4. 4

      AKT ja Rakennusliitto päättivät: Työt seis 2. helmikuuta

    5. 5

      Nordean pankkineuvoja käski asiakasta painumaan kotimaahansa – pankki ei perkaa virkailijan aiempia lainakeskusteluja

    6. 6

      4 554 euroa enemmän käteen – näin asuinpaikka vaikuttaa keskituloisen perheen verotukseen

    7. 7

      Matti kertoi yli 100 000 euron tuloistaan ja rahapulasta – tämän takia ”rikkaiden köyhien” ongelmat jäävät piiloon

    8. 8

      Kuluttaja: Näin nopeasti television hinta putoaa jopa 57 prosenttia

    9. 9

      Maailman vastuullisimmat yritykset listattiin: Neste ja Outotec aivan kärkikahinoissa

    10. 10

      Ruotsissa asuntojen hinnat pudonneet jopa 1 000 euroa per neliö – ”Suomessa varoitellaan ihan turhaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Työttömän Jukan, 59, työmatka aktiivimallin tähden: 140 km per suunta – ”Palkka menee bensaan ja pysäköintiin”

    5. 5

      Yli 100 000 euroa vuodessa tienaavan Matin rahapula kummastuttaa – ”Että kehtaatkin valittaa”

    6. 6

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    7. 7

      Lähihoitaja Pirjo, 56, muutti Portugalin lämpöön – myy nyt karjalanpiirakoita Algarvessa

    8. 8

      Trump lätkäisi isot tuontitullit pesukoneille ja aurinkopaneeleille – näin markkinat reagoivat

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    11. Näytä lisää