Pankit salaavat yhä asiakkaiden luokittelun - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pankit salaavat yhä asiakkaiden luokittelun

Kuvituskuva
Julkaistu: 5.2.2008 6:01, Päivitetty 5.2.2008 10:48

Pankkiasiakkailla ei ole vieläkään oikeutta saada tietää, millaisella arvosanalla pankki on luokitellut heidän takaisinmaksukykyään. Tietosuojavaltuutettu puuttui pankkien henkilöasiakkaiden salaisiin luottoluokituksiin jo viime kesänä, mutta pankit eivät ole lisänneet avoimuutta.

Pankit ylläpitävät henkilöasiakkaistaan luottoluokituksia, jotka toimivat samalla tavalla kuin yritysten luottoluokitukset. Asiasta kertoi viime kesänä Helsingin Sanomat.

Luottoluokitusyhtiöt luokittelevat yrityksiä vakavaraisimmista AAA-luokan yrityksistä heikoimpiin C-luokan yrityksiin. Henkilöasiakkaiden kohdalla tällainen luokittelu on yleistynyt tietojärjestelmien kehityksen myötä.

Kullakin pankin asiakkaalla on kirjaimista tai kirjaimien ja numeroiden yhdistelmistä koostuva arvosana, joka otetaan huomioon lainapäätöstä tehdessä ja korkomarginaalia arvioidessa.

Asiakkaille heidän luokitustaan ei kerrota. Pankit vetoavat liikesalaisuuteen.

Tieto henkilöasiakkaiden luottoluokittelusta tuli viime kesänä yllätyksenä myös tietosuojavaltuutettu Reijo Aarniolle. Hän vaati välittömästi pankkeja saattamaan järjestelmänsä asiakastietolain mukaisiksi.

Aarnion mukaan pääsääntö on se, että asiakastietolain mukaan henkilöllä on oikeus saada itsestään rekisteriin kirjatut tiedot.

Aarnio sanoo, että pankkien oikeus vedota liikesalaisuuteen on iso akateeminen kysymys, joka jäi viime kesänä vain sanailun asteelle. Tiedonsaantioikeutta ei ikinä mitattu.

– Ei ole tuomioistuimen päätöstä siitä, että onko liikesalaisuuteen vetoaminen pätevää vai ei, Aarnio sanoo.

Aarnio on kuitenkin iloinen siitä, että Finanssialan keskusliittoon on perustettu tietosuoja-asioita käsittelevä jaosto. Tätä kautta pankkien avoimuus voisi lisääntyä.

– Siellä on tarkoitus käsitellä tämän tapaisia asioita, sanoo Aarnio.

Pankit korostavat, että henkilöasiakkaan luottopäätös tehdään aina tapauskohtaisesti ja henkilökohtaisesti. Lainahakemus on siis merkitsevämpi kuin asiakkaan luottoluokitusjärjestelmässä saama arvosana.

Asiakkaiden luottokelpoisuus on pankkien mukaan pysynyt ennallaan, vaikka taantuman uhkaa on maalailtu.

– Luottotappioiden määrä ei ole kasvussa, sanoo yksikönjohtaja Jussi Mekkonen Nordeasta.

Pankit eivät syynää asiakkaitaan vain itsensä takia. Lähivuosina voimaan tuleva Basel 2 -säännöstö edellyttää pankeilta jatkuvaa asiakkaiden takaisinmaksukyvyn arviointia.

Tuoreimmat osastosta