Henkilöstön määrä kasvaa roimasti - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomi-Google talloo mainostoimistojen varpaita

Petri Kokko hakee työkavereita Suomen Googleen.

Petri Kokko hakee työkavereita Suomen Googleen.

Julkaistu: 15.1.2008 13:05, Päivitetty 16.1.2008 9:04

Hakukonejätti Google palkkaa viisi uutta työntekijää Helsingin toimistoon. Osa hakukonemarkkinointiin keskittyneistä yrityksistä pelkää, että Google ryhtyy myymään samoja palveluita kuin he.

Google palkkaa Suomeen viisi uutta työntekijää. Adsensen avulla mainostettavat avoimet työpaikat sijaitsevat Helsingin toimistossa ja keskittyvät asiakkuuksista vastaamisen ja liiketoiminnan kehittämisen ympärille.

– Uskomme vahvasti Suomen markkinoihin ja siksi investoimme tänne. Kysymyksessä ei ole "juuri nyt", vaan rekrytoinnit ovat luonnollista jatkumoa Suomen toimiston perustamiselle, sanoo Googlen Suomen johtaja Petri Kokko, jonka mukaan rekrytoitavien henkilöiden on määrä aloittaa mahdollisimman pian.

Mainosten mukaan Google etsii myös Account strategist -tittelillä varustettua henkilöä, jonka tehtävänä on parantaa Googlen asiakkaiden Adsense-mainosten tuottavuutta. Ilmoituksen mukaan Account Strategist "kirjoittaa ja uudelleen kirjoittaa mainostekstejä suorituskyvyn parantamiseksi".

Tämä on herättänyt hämmennystä osassa hakukonemarkkinointiin erikoistuneista suomalaisyrityksistä, sillä ne ovat tarjonneet samanlaisia palveluita asiakkailleen. Kolmansiin osapuoliin verrattuna Google tuntee ainakin tekniikkansa läpikotaisin

– Kyllä me olemme keskustelleet tästä kumppaneidemme kanssa. Vaikea nähdä, että mitä taustalla on, sanoo toimitusjohtaja Marko Hasa tamperelaisesta NoframE:stä.

Hasa kuitenkin arvioi, että Google ei välttämättä ryhdy tarjoamaan aivan identtisiä palveluita internet-markkinoijien kanssa.

Googlen Kokko ei miellä hakukonejätin kaappaavan kumppaneidensa markkinoita.

– Emme tee hakukoneoptimointia, vaan autamme suomalaisia yrityksiä tekemään parempaa mainontaa. Teemme siis suomalaisyritysten "konsultointia" jatkuvasti – se on liiketoimintaamme, Kokko sanoo.

Online-markkinointitoimisto Total Managementin toimitusjohtaja Risto Poutiainen suhtautuu rekrytointiuutisiin levollisesti. Hän ei koe, että Google olisi astumassa yhteistyökumppaneidensa varpaille.

Poutiainen muistuttaa, että esimerkiksi tv-kanavat tekevät mainosspotteja asiakkailleen.

– Se, että onko se asiakkaan etu... sitä en tiedä.

Tuoreimmat osastosta