Silmälasien mainonta halutaan kuriin

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto vaatii optikkoliikkeitä selventämään markkinointiaan. Kuluttajan pitäisi saada parempi käsitys siitä, paljonko ostos kokonaisuudessaan maksaa.
Ongelma on Kuluttajaviraston lakimiehen Mika Hakamäen mukaan se, että optikkoliikkeiden mainonta ei edistä kuluttajan käsitystä silmälasien hinnasta.

– Alan markkinointi on ollut perinteisesti tyyppiä ”toinen linssi nolla euroa” tai ”kaksi linssiä yhden hinnalla”.

Hakamäki korostaa, että sinänsä tällainen markkinointi on sallittua. Kuluttajalle pitäisi kuitenkin antaa tieto siitä, mitä vähintään joutuu maksamaan, jotta saa mainostetun edun.

– En muista, että juuri mistään mainoksesta olisi löytynyt ”alkaen”-hintaa tai hintahaarukkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hakamäen mukaan kerrottu hinta ei saisi olla mikään ääripää, vaan sellainen, mitä ihmiset keskimäärin käyttävät.

Kuluttajavirasto on ennen vuodenvaihdetta lähettänyt alan etujärjestölle aiheesta kirjeen ja pyytänyt välittämään sen jäsenistölleen. Mitään aikataulua virasto ei ole asettanut sille, mihin mennessä mainonta on korjattava.

– Edellytämme, että markkinointia muutetaan ja jos sitä ei tehdä, rankimmillaan se on markkinaoikeusasia. Mutta pyrimme välttämään sitä viimeiseen asti.

Hakamäki kertoo kuulleensa alalta näkemyksiä, ettei lainvastaisesti saisi toki mainostaa.

– Mutta epäilen, etteivät jotkut halua sitoutua siihen.

Kirjelmässä puututaan myös muun muassa siihen, että tarjouksen voimassaoloaika pitäisi näkyä mainoksesta. Lisäksi oheistuotteet eivät saa mainonnassa korostua päätuotteen sijaan.

Toisin sanoen esimerkiksi kaupan päälle tarjottavat aurinkolasit eivät saa olla mainonnassa pääosassa.

Suomen Silmäoptikkojen Liiton toimitusjohtaja Ilkka Liukkonen kertoo, että kirje on lähetetty jäsenistölle. Liukkosen mukaan Kuluttajaviraston kirjeessä puututtiin myös siihen, että ilmaukset ”ilmaiseksi” tai ”veloituksetta” pitäisi korvata muodoilla ”kaupan päälle” tai ”samaan hintaan”.

Tämä vaatimus on Liukkosen mukaan helposti noudatettavissa, samoin päätuotteen pitäminen ensisijalla ja tarjousajan ilmoittaminen.

Hän pitää kokonaishinnan ilmoittamista mainoksessa kuitenkin monissa tapauksessa mahdottomana. Silmälasien hankinta on hänen mielestään sama kuin kävisi räätälillä eli tuote koostuu asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesta kokonaisuudesta.

Jos saat toisen linssin samaan hintaan, kokonaishinta riippuu siitä, minkä hintaisen linssin ostat toiselle puolelle. Eli haluatko perusyksiteholinssin à parikymmentä euroa vai haluatko rajattoman moniteholinssin ohennettuna, automaattisesti auringonvalon mukaan vaihtuvalla värillä, heijastamattomalla ja kovalla pinnalla à monta sataa euroa.

”Alkaen xx euroa” -mainonta on Liukkosen mukaan alkanut jo yleistyä. Toisinaan laseja mainostetaan myös käänteisesti tyyliin: ”etusi arvo jopa xx euroa”.

Keskimääräinen hinta on yksi tapa ilmoittaa hintataso, toinen on skaala halvimmasta kalleimpaan tai halvin mahdollinen hinta.

Kuluttajien hintatietoisuus on viime aikoina lisääntynyt, koska markkinoille on tullut uusia halpaketjuja, kuten Eyen ja Specsavers.

– Hinta on esillä keskusteluissa aiempaa enemmän, kertoo Silmäasemat Marketingin toimitusjohtaja Vesa Vaine.

Silmäasemilla on Vaineen mukaan tehty hinnastoja, joista kuluttajan on helpompi tarkistaa, mitä mikäkin osa maksaa. Vielä hän ei pysty sanomaan, miten kiinnostus halpamalleihin näkyy myytävien lasien keskihinnassa.

Ilkka Liukkonen olettaa, että halpamallien kasvava kysyntä voi näkyä markkinoiden kasvuna. Näin keskihinta saattaa laskea, mutta keskihintaisten ja kalleimpien mallien kysyntä pysyä edelleen yhtä hyvänä kuin aikaisemminkin.

– Jos myydään paljon Ladoja, Mersun hinta ei halpene, Liukkonen rinnastaa.

Yhä useammat ovat Liukkosen mukaan alkaneet hankkia kakkos- tai kolmoslaseja, jotka voivat löytyä myös halvemmista vaihtoehdoista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Hiihtäjät löysivät kahvilan: yrittäjä sai pankilta oudon puhelun Lidlin kassalla – ”Olivat minun rahojani palauttamassa”

    2. 2

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    3. 3

      Koboltti on nyt ennätyksellisen kallista – hinta liki kolminkertaistui kahdessa vuodessa

    4. 4

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    5. 5

      NYT: Kryptorikkaiden uusi uhka ympäri maailmaa – rikolliset kaappaavat ja vaativat virtuaalirahaa

    6. 6

      Hoiva-alalle tulossa kolme lakkoa: työriita iskisi satoihin toimipisteisiin

    7. 7

      Suomen tulli takavarikoinut liki 2 000 bitcoinia – mutta mitä niille tehdään?

    8. 8

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    9. 9

      Osakas häiritsi remonttia – taloyhtiö turvautui äärimmäiseen keinoon: huoneisto haltuun ja riitapukarille 40 000 euron lasku

    10. 10

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    2. 2

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    3. 3

      Hiihtäjät löysivät kahvilan: yrittäjä sai pankilta oudon puhelun Lidlin kassalla – ”Olivat minun rahojani palauttamassa”

    4. 4

      Osakas häiritsi remonttia – taloyhtiö turvautui äärimmäiseen keinoon: huoneisto haltuun ja riitapukarille 40 000 euron lasku

    5. 5

      Aktiivimallin ensimmäinen leikkuri lähestyy: 5 tapaa välttää tuen vähennys

    6. 6

      Hoiva-alalle tulossa kolme lakkoa: työriita iskisi satoihin toimipisteisiin

    7. 7

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    8. 8

      Menestynyt hävikkiruokayritys paljastui kopioksi – perustaja tuomittiin yrityssalaisuuden rikkomisesta

    9. 9

      Suomen tulli takavarikoinut liki 2 000 bitcoinia – mutta mitä niille tehdään?

    10. 10

      ”Yhä useampi työmarkkinoilta tippunut palaa nyt takaisin työnhakuun”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tällaisia ovat sopeutumiseläkettä nostavan Suvi Lindénin bisnekset

    2. 2

      Jukka kyllästyi sähköyhtiöiden ”rosvoukseen”: asensi katolleen 29 aurinkopaneelia – säästöä 443 euroa vuodessa

    3. 3

      Yrittäjä joutui ulosottoon summasta, jolla saa käytetyn Corollan: maksanut 5 vuodessa yli 60 000 euroa – eikä velka ole lyhentynyt

    4. 4

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    5. 5

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    6. 6

      Yksi asia unohtuu talvella – 3 vinkkiä: Näin suojelet arvokasta ilmalämpöpumppuasi

    7. 7

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    8. 8

      Katso keskipalkat 15 eri toimialalla – ”63–64 % suomalaisista saa pienempää palkkaa kuin keskiarvo”

    9. 9

      Hiihtäjät löysivät kahvilan: yrittäjä sai pankilta oudon puhelun Lidlin kassalla – ”Olivat minun rahojani palauttamassa”

    10. 10

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    11. Näytä lisää