Silmälasien mainonta halutaan kuriin

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto vaatii optikkoliikkeitä selventämään markkinointiaan. Kuluttajan pitäisi saada parempi käsitys siitä, paljonko ostos kokonaisuudessaan maksaa.
Ongelma on Kuluttajaviraston lakimiehen Mika Hakamäen mukaan se, että optikkoliikkeiden mainonta ei edistä kuluttajan käsitystä silmälasien hinnasta.

– Alan markkinointi on ollut perinteisesti tyyppiä ”toinen linssi nolla euroa” tai ”kaksi linssiä yhden hinnalla”.

Hakamäki korostaa, että sinänsä tällainen markkinointi on sallittua. Kuluttajalle pitäisi kuitenkin antaa tieto siitä, mitä vähintään joutuu maksamaan, jotta saa mainostetun edun.

– En muista, että juuri mistään mainoksesta olisi löytynyt ”alkaen”-hintaa tai hintahaarukkaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hakamäen mukaan kerrottu hinta ei saisi olla mikään ääripää, vaan sellainen, mitä ihmiset keskimäärin käyttävät.

Kuluttajavirasto on ennen vuodenvaihdetta lähettänyt alan etujärjestölle aiheesta kirjeen ja pyytänyt välittämään sen jäsenistölleen. Mitään aikataulua virasto ei ole asettanut sille, mihin mennessä mainonta on korjattava.

– Edellytämme, että markkinointia muutetaan ja jos sitä ei tehdä, rankimmillaan se on markkinaoikeusasia. Mutta pyrimme välttämään sitä viimeiseen asti.

Hakamäki kertoo kuulleensa alalta näkemyksiä, ettei lainvastaisesti saisi toki mainostaa.

– Mutta epäilen, etteivät jotkut halua sitoutua siihen.

Kirjelmässä puututaan myös muun muassa siihen, että tarjouksen voimassaoloaika pitäisi näkyä mainoksesta. Lisäksi oheistuotteet eivät saa mainonnassa korostua päätuotteen sijaan.

Toisin sanoen esimerkiksi kaupan päälle tarjottavat aurinkolasit eivät saa olla mainonnassa pääosassa.

Suomen Silmäoptikkojen Liiton toimitusjohtaja Ilkka Liukkonen kertoo, että kirje on lähetetty jäsenistölle. Liukkosen mukaan Kuluttajaviraston kirjeessä puututtiin myös siihen, että ilmaukset ”ilmaiseksi” tai ”veloituksetta” pitäisi korvata muodoilla ”kaupan päälle” tai ”samaan hintaan”.

Tämä vaatimus on Liukkosen mukaan helposti noudatettavissa, samoin päätuotteen pitäminen ensisijalla ja tarjousajan ilmoittaminen.

Hän pitää kokonaishinnan ilmoittamista mainoksessa kuitenkin monissa tapauksessa mahdottomana. Silmälasien hankinta on hänen mielestään sama kuin kävisi räätälillä eli tuote koostuu asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesta kokonaisuudesta.

Jos saat toisen linssin samaan hintaan, kokonaishinta riippuu siitä, minkä hintaisen linssin ostat toiselle puolelle. Eli haluatko perusyksiteholinssin à parikymmentä euroa vai haluatko rajattoman moniteholinssin ohennettuna, automaattisesti auringonvalon mukaan vaihtuvalla värillä, heijastamattomalla ja kovalla pinnalla à monta sataa euroa.

”Alkaen xx euroa” -mainonta on Liukkosen mukaan alkanut jo yleistyä. Toisinaan laseja mainostetaan myös käänteisesti tyyliin: ”etusi arvo jopa xx euroa”.

Keskimääräinen hinta on yksi tapa ilmoittaa hintataso, toinen on skaala halvimmasta kalleimpaan tai halvin mahdollinen hinta.

Kuluttajien hintatietoisuus on viime aikoina lisääntynyt, koska markkinoille on tullut uusia halpaketjuja, kuten Eyen ja Specsavers.

– Hinta on esillä keskusteluissa aiempaa enemmän, kertoo Silmäasemat Marketingin toimitusjohtaja Vesa Vaine.

Silmäasemilla on Vaineen mukaan tehty hinnastoja, joista kuluttajan on helpompi tarkistaa, mitä mikäkin osa maksaa. Vielä hän ei pysty sanomaan, miten kiinnostus halpamalleihin näkyy myytävien lasien keskihinnassa.

Ilkka Liukkonen olettaa, että halpamallien kasvava kysyntä voi näkyä markkinoiden kasvuna. Näin keskihinta saattaa laskea, mutta keskihintaisten ja kalleimpien mallien kysyntä pysyä edelleen yhtä hyvänä kuin aikaisemminkin.

– Jos myydään paljon Ladoja, Mersun hinta ei halpene, Liukkonen rinnastaa.

Yhä useammat ovat Liukkosen mukaan alkaneet hankkia kakkos- tai kolmoslaseja, jotka voivat löytyä myös halvemmista vaihtoehdoista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Orpo tyrmäsi Ykkösaamussa eläkeläisten lisärahat: "Minä en sellaista lupausta voi antaa"

    2. 2

      Ilkka Herlin povaa vaikeita aikoja suomalaisille: ”Kasvun rajat on saavutettu”

    3. 3

      ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

    4. 4

      Taksijohtaja varoittaa uudesta ilmiöstä: lyhyt pikkujoulumatka saattaa sisältää ison hintalapun – ”Kannattaa skarpata hiukan”

    5. 5

      ”Olin aluksi liian varovainen” – naissijoittajat kehottavat aloittamaan sijoittamisen pelosta huolimatta

    6. 6

      Yli 200 lounastaukoa työnantajan piikkiin – kellokortilla kikkailu tuli duunarille kalliiksi

    7. 7

      Poliittinen epävarmuus laskee korkoja varsinkin Saksassa

    8. 8

      Tässä on Suomen pienin eläke – pärjäisitkö tällä summalla?

    9. 9

      Bloomberg: Deutsche Bank, Bank of America ja JP Morgan Chase linkitetty Dansken rahaliikenteeseen Virossa

    10. 10

      Ilkka myi Otavalle ison potin Alma Median osakkeita – Otavasta Alman suurin omistaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

    2. 2

      Yli 200 lounastaukoa työnantajan piikkiin – kellokortilla kikkailu tuli duunarille kalliiksi

    3. 3

      Tässä on Suomen pienin eläke – pärjäisitkö tällä summalla?

    4. 4

      Ensin joensuulaisfirmaan ei soittanut kukaan, sitten soitti pankinjohtaja – konttorissa istui huijari tyhjentämässä yhtiön tiliä

    5. 5

      Taksijohtaja varoittaa uudesta ilmiöstä: lyhyt pikkujoulumatka saattaa sisältää ison hintalapun – ”Kannattaa skarpata hiukan”

    6. 6

      ”Olin aluksi liian varovainen” – naissijoittajat kehottavat aloittamaan sijoittamisen pelosta huolimatta

    7. 7

      Ilkka Herlin povaa vaikeita aikoja suomalaisille: ”Kasvun rajat on saavutettu”

    8. 8

      Bloomberg: Deutsche Bank, Bank of America ja JP Morgan Chase linkitetty Dansken rahaliikenteeseen Virossa

    9. 9

      Aina Group myy ICT-liiketoimintansa Telialle

    10. 10

      Ilkka myi Otavalle ison potin Alma Median osakkeita – Otavasta Alman suurin omistaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nainen tyrmistyi, kun kylpyhuoneeseen ilmestyi putkiremontissa 16 sentin kynnys – nyt taloyhtiötä odottaa kallis lasku

    2. 2

      Tällaisia eläkkeet ovat eri puolilla Suomea – katso, mikä on kuntasi keskieläke

    3. 3

      Dieselautoilijoiden mitta täyttyi: ”Onko tässä enää mitään järkeä?”

    4. 4

      Välittäjä vaati kauppakirjaan ratkaisevan ehdon – mökkiseikkailu maksoi ostajalle 200 000 euroa

    5. 5

      Tässä on Suomen pienin eläke – pärjäisitkö tällä summalla?

    6. 6

      Padasjokelaisen omakotitalon hinnalla saisi 13 neliötä Helsingin kalliilta alueelta – ”On mahdotonta hyväksyä, ettei löydy ostajaa”

    7. 7

      ”Tyydyttäväkuntoinen” mökki olikin umpilaho – kauppakirjan yksi merkintä tuli ostajalle todella kalliiksi

    8. 8

      Yksin asuvan menoihin riittää 1130 e/kk pk-seudun ulkopuolella – katso, paljonko eri kotitaloudet tarvitsevat rahaa elämiseen

    9. 9

      Trokarit iskivät Fazerin uutuuteen – laatikollisesta suklaata pyydetään 299 euroa

    10. 10

      Jos dieselvero poistetaan, niin täällä se eniten vaikuttaa – katso, kuinka moni ajaa sinun kotiseudullasi dieselillä

    11. Näytä lisää