Silmälasien mainonta halutaan kuriin

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajavirasto vaatii optikkoliikkeitä selventämään markkinointiaan. Kuluttajan pitäisi saada parempi käsitys siitä, paljonko ostos kokonaisuudessaan maksaa.
Ongelma on Kuluttajaviraston lakimiehen Mika Hakamäen mukaan se, että optikkoliikkeiden mainonta ei edistä kuluttajan käsitystä silmälasien hinnasta.

– Alan markkinointi on ollut perinteisesti tyyppiä ”toinen linssi nolla euroa” tai ”kaksi linssiä yhden hinnalla”.

Hakamäki korostaa, että sinänsä tällainen markkinointi on sallittua. Kuluttajalle pitäisi kuitenkin antaa tieto siitä, mitä vähintään joutuu maksamaan, jotta saa mainostetun edun.

– En muista, että juuri mistään mainoksesta olisi löytynyt ”alkaen”-hintaa tai hintahaarukkaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Hakamäen mukaan kerrottu hinta ei saisi olla mikään ääripää, vaan sellainen, mitä ihmiset keskimäärin käyttävät.

Kuluttajavirasto on ennen vuodenvaihdetta lähettänyt alan etujärjestölle aiheesta kirjeen ja pyytänyt välittämään sen jäsenistölleen. Mitään aikataulua virasto ei ole asettanut sille, mihin mennessä mainonta on korjattava.

– Edellytämme, että markkinointia muutetaan ja jos sitä ei tehdä, rankimmillaan se on markkinaoikeusasia. Mutta pyrimme välttämään sitä viimeiseen asti.

Hakamäki kertoo kuulleensa alalta näkemyksiä, ettei lainvastaisesti saisi toki mainostaa.

– Mutta epäilen, etteivät jotkut halua sitoutua siihen.

Kirjelmässä puututaan myös muun muassa siihen, että tarjouksen voimassaoloaika pitäisi näkyä mainoksesta. Lisäksi oheistuotteet eivät saa mainonnassa korostua päätuotteen sijaan.

Toisin sanoen esimerkiksi kaupan päälle tarjottavat aurinkolasit eivät saa olla mainonnassa pääosassa.

Suomen Silmäoptikkojen Liiton toimitusjohtaja Ilkka Liukkonen kertoo, että kirje on lähetetty jäsenistölle. Liukkosen mukaan Kuluttajaviraston kirjeessä puututtiin myös siihen, että ilmaukset ”ilmaiseksi” tai ”veloituksetta” pitäisi korvata muodoilla ”kaupan päälle” tai ”samaan hintaan”.

Tämä vaatimus on Liukkosen mukaan helposti noudatettavissa, samoin päätuotteen pitäminen ensisijalla ja tarjousajan ilmoittaminen.

Hän pitää kokonaishinnan ilmoittamista mainoksessa kuitenkin monissa tapauksessa mahdottomana. Silmälasien hankinta on hänen mielestään sama kuin kävisi räätälillä eli tuote koostuu asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesta kokonaisuudesta.

Jos saat toisen linssin samaan hintaan, kokonaishinta riippuu siitä, minkä hintaisen linssin ostat toiselle puolelle. Eli haluatko perusyksiteholinssin à parikymmentä euroa vai haluatko rajattoman moniteholinssin ohennettuna, automaattisesti auringonvalon mukaan vaihtuvalla värillä, heijastamattomalla ja kovalla pinnalla à monta sataa euroa.

”Alkaen xx euroa” -mainonta on Liukkosen mukaan alkanut jo yleistyä. Toisinaan laseja mainostetaan myös käänteisesti tyyliin: ”etusi arvo jopa xx euroa”.

Keskimääräinen hinta on yksi tapa ilmoittaa hintataso, toinen on skaala halvimmasta kalleimpaan tai halvin mahdollinen hinta.

Kuluttajien hintatietoisuus on viime aikoina lisääntynyt, koska markkinoille on tullut uusia halpaketjuja, kuten Eyen ja Specsavers.

– Hinta on esillä keskusteluissa aiempaa enemmän, kertoo Silmäasemat Marketingin toimitusjohtaja Vesa Vaine.

Silmäasemilla on Vaineen mukaan tehty hinnastoja, joista kuluttajan on helpompi tarkistaa, mitä mikäkin osa maksaa. Vielä hän ei pysty sanomaan, miten kiinnostus halpamalleihin näkyy myytävien lasien keskihinnassa.

Ilkka Liukkonen olettaa, että halpamallien kasvava kysyntä voi näkyä markkinoiden kasvuna. Näin keskihinta saattaa laskea, mutta keskihintaisten ja kalleimpien mallien kysyntä pysyä edelleen yhtä hyvänä kuin aikaisemminkin.

– Jos myydään paljon Ladoja, Mersun hinta ei halpene, Liukkonen rinnastaa.

Yhä useammat ovat Liukkosen mukaan alkaneet hankkia kakkos- tai kolmoslaseja, jotka voivat löytyä myös halvemmista vaihtoehdoista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Radiojuontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    3. 3

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    4. 4

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    5. 5

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    6. 6

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    7. 7

      Haluatko parhaimman tuoton osakkeillesi? Tutkimus: Analyytikkojen kuunteleminen ei kannata

    8. 8

      Suomalaiset ovat kiintyneet pahvisiin koodiläpysköihinsä – 20 vuotta, eikä edes Nordea uskalla vielä luopua

    9. 9

      Professori HS:ssa: ”Yhteiskunnan tehtävä ei ole tarjota koulutusta vastaavaa työtä”

    10. 10

      Uniper: Fortumin tarjous edelleenkään ei houkutteleva

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Radiojuontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    3. 3

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    4. 4

      Professori HS:ssa: ”Yhteiskunnan tehtävä ei ole tarjota koulutusta vastaavaa työtä”

    5. 5

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    6. 6

      Haluatko parhaimman tuoton osakkeillesi? Tutkimus: Analyytikkojen kuunteleminen ei kannata

    7. 7

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    8. 8

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    9. 9

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    10. 10

      Suomalaiset pörssiyhtiöt maksavat tänä vuonna reippaat osingot – sukanvarteen jää silti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Radiojuontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    3. 3

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    7. 7

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    10. 10

      Wärtsilä ei toimita Krimille laivamoottoreita – päätös ihmetyttää Venäjällä: ”Miten voi kieltäytyä rahasta?”

    11. Näytä lisää