Markkinointiyhtiö rekrytoi tuhat ilmaista agenttia

Julkaistu: , Päivitetty:

Suusta suuhun -markkinointiin keskittyvä ruotsalaisyhtiö Buzzador on reilussa kuukaudessa kerännyt Suomesta noin tuhat vapaaehtoista. Näiden tarkoituksena on levittää sanaa tavaroista, joita he saavat ilmaiseksi käyttöönsä, kertoo toimitusjohtaja Pär Thunström.
Buzzador aloitti vapaaehtoisten "buzzadorien" rekrytoinnin marraskuussa ja ensimmäisen kampanjansa se tekee Suomessa tammi–helmikuun vaihteessa. Pär Thunström kertoo Taloussanomien haastattelussa, ettei voi paljastaa kampanjan tilannutta yhtiötä etukäteen.

Se on kuitenkin jokin kansainvälinen yhtiö. Ne ovat tottuneet käyttämään word of mouth -markkinointia muissa maissa. Buzzador pyrkii haalimaan asiakkaikseen myös puhtaasti kotimaisia yrityksiä ja on sitä varten perustamassa Suomeen omaa myyntiyksikköä.

Suusta suuhun -markkinointi on eräänlainen järjestetty puskaradio. Se on yksi voimakkaimmin kasvavista markkinoinnin lajeista, ja sillä on monia eri alalajeja. Buzzador harjoittaa vapaasti suomennettuna tuotteiden kylvämistä.

Se kerää joukon vapaaehtoisia, jotka saavat erilaisia tuotteita ilmaiseksi käyttöönsä sillä edellytyksellä, että kertovat tuotteista ystävilleen ja tuttavilleen sekä tekevät kampanjoista raportin. Palkkaa he eivät saa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Suusta suuhun -markkinoinnin läpimurto tapahtui Yhdysvalloissa 2002 ja siellä se on kehittynyt nopeimmin. Näemme saman kehityksen myös USA:n ulkopuolella, Thunström vakuuttaa.

Vastaava yritys on lahtelaisen mainostoimiston MBE:n Hopottajat. Alan suurimpia yhtiöitä ovat amerikkalaiset BzzAgent, Vocalpoint ja Tremor, joista kaksi jälkimmäistä omistaa kulutustavarajätti Procter & Gamble.

Kaksi vuotta sitten Ruotsissa aloittanut Buzzador on tähän mennessä kerännyt Pohjoismaissa 70 000 vapaaehtoista. Tavoitteena on sekä Suomessa että muualla Pohjoismaissa houkutella prosentti väestöstä buzzadoreiksi. Jo tämän vuoden aikana Buzzador pyrkii rekrytoimaan Suomesta 25 000 agenttia.

Tuotteen testaajaksi ei kelpuuteta ketä tahansa. Ihanteellinen agentti on mieluiten alle 40-vuotias innokas kokeilija, jolla on laaja verkosto.

– Yli 40-vuotiaat tavoitetaan vielä aika hyvin perinteisellä mainonnalla. Siksi keskitymme 15–40-vuotiaisiin.

Kuka ei kelpaa?

– Keskellä metsää asuva työtön, jolla ei ole ystäviä, Thunström karrikoi.

Nainen kelpaa viestinviejäksi paremmin kuin mies. Vapaaehtoisista 70 prosenttia on naisia. Thunströmin mukaan naisilla on paremmat verkostot ja he täyttävät tunnollisemmin vaadittavat raportit.

Suusta suuhun -markkinointi on herättänyt epäilyksiä eettisyydestä. Thunström myöntää, että alalla on pieniä yrityksiä, jotka saattavat toimia laittomuuden rajoilla.

– Me edellytämme buzzadoreilta, että he kertovat ihmisille, että he ovat saaneet tuotteen ilmaiseksi ja että heidän tehtävänään on kertoa siitä mielipiteensä. Muu on laitonta.

Tuotetta saa Thunströmin mukaan arvioida rehellisesti. Sanansaattajiksi pyritään kuitenkin valitsemaan ihmisiä, jotka todennäköisesti ihastuvat tuotteeseen. Kun Buzzador teki kampanjaa kahvibrändille, se valitsi tuotteen sen mukaan, millainen kahvinkeitin testaajalla on ja millaisesta kahvista hän pitää.

– Räätälöimme kullekin sopivan paketin.

Vapaaehtoiseksi päästäkseen pitää täyttää laaja kyselylomake, jossa udellaan esimerkiksi työstä, perheestä, palkasta, kiinnostuksen kohteista ja jopa kengännumerosta. Halu saada saada ilmaiseksi tuotteita on kuitenkin niin kova, ettei tietojen luovuttaminen ole noussut Thunströmin mukaan ongelmaksi.

Kampanjan onnistumisessa on olennaisinta tuotteen laatu, Thunström korostaa. Tästä oppineena Buzzador testaa tuotteet ensin sisäisesti ennen kuin suostuu tekemään kampanjan.

Voisi kuvitella, että alkaa ärsyttää ja markkinointi kääntyy itseään vastaan, jos kaveri alkaa säännöllisesti tuputtaa sponsoroituja tuotteitaan.

– Se riski on olemassa. Siksi rajoitamme kampanjoiden määrää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    2. 2

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    3. 3

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    4. 4

      Kommentti: Veikkaus valitsee hyväntekeväisyyden sijaan rahan

    5. 5

      Kiinteistönvälittäjät: Uusista osakeasunnoista on jo ylitarjontaa

    6. 6

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    7. 7

      Jyllands-Posten: Tanskan viranomaiset haluavat Nordean oikeuteen rahanpesutapauksesta

    8. 8

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    9. 9

      MobilePay sai uuden kumppanipankin Suomessa

    10. 10

      Kiinteistön­välittäjät: asunto­kaupoilla näkyy tänä vuonna voimakkaasti vanheneminen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    2. 2

      Ilmalämpöpumpun ostaja visaisen pulman edessä – kauppias ja virkamies antavat täysin eri neuvon

    3. 3

      Näin lukijat kommentoivat työttömille järjestettäviä kursseja: ”Fonttia vaihdettiin moneen kertaan ja valokuvaa ähellettiin 5 tuntia”

    4. 4

      MOT: Suomi maksaa työttömien valmennuksista 26 miljoonaa – kursseilla annetaan elämänohjeita

    5. 5

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    6. 6

      Näin sähkön hinta lähti omille teilleen – käyrä näyttää hurjan nousun

    7. 7

      Veikkaus aloittaa yt-neuvottelut – jopa 400 voi joutua irtisanotuiksi

    8. 8

      Havainnekuva: Merenkurkun liikenteeseen rakennetaan uusi matkustaja-autolautta – tilaa 800 matkustajalle

    9. 9

      Kommentti: Sähkö on Suomessa halpaa – kannattaako 85 euron lisälaskusta siis kitistä?

    10. 10

      EU kieltää muoviset kertakäyttömukit – synnyttää miljoonabisneksen Kotkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinnönjakoon liittyy yksi suuri harhakäsitys – leski ei välttämättä peri yhtään mitään

    2. 2

      Matti, 39, teki kotiinsa ison lämmitysremontin – sähkölasku ei laskenut yhtään: ”Ei se hirveästi innosta tekoihin”

    3. 3

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    4. 4

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    9. 9

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    10. 10

      Katariina, 47, myi puutalokotinsa ja muutti vuokralle pieneen yksiöön – ”Olin asunut lähinnä keittiössä ja makuuhuoneessa”

    11. Näytä lisää