Eurooppa nousemassa Aasian konttivirran pääimuriksi

Julkaistu: , Päivitetty:

Euroopan odotetaan ohittavan Pohjois-Amerikan Aasiasta lähtevien tavaravirtojen merikuljetusten pääteasemana. Talouskasvun hidastuminen leikkaa konttiliikennettä Aasiasta Yhdysvaltoihin, mutta Suezin kanavan laivajonojen arvioidaan yhä kasvavan.
Global Insight -tutkimuslaitoksen arvion mukaan jo viime vuonna konttiliikenne Aasiasta Eurooppaan ylitti viime vuonna 12 miljoonaa teuta. Teu-yksikkö viittaa kuusi metriä pitkään peruskonttiin.

Aasiasta Yhdysvaltoihin suuntautuvan konttiliikenteen määrä oli laskentatavasta riippuen noin 12-14 miljoonaa teuta, mutta tutkimuslaitos povaa Euroopan ohittavan tänä vuonna tilastoissa Amerikan.

– Euroopan painottuminen on trendinä alkanut jo näkyä. Yhdysvaltain kysyntä hidastuu, mutta alan ennusteissa globaalin konttiliikenteen odotetaan yhä kasvavan noin kymmenen prosentin luokkaa, sanoo erikoistutkija Tapio Karvonen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksesta.

Itämeren konttiliikenteen kasvuodotukset ovat vielä korkeammalla, vaikka maailman suurimmat valtamerialukset eivät täälläpäin seilaakaan. Merenkulkulaitoksen selvityksen mukaan lähivuosikymmeninä Itämeren konttikuljetusten määrä nousee kolminkertaiseksi nykyisestä alle seitsemästä miljoonasta teusta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Itämeren meriliikenne paisuu, koska vaurastuva Venäjä alkaa imeä kiihtyvällä tahdilla muualla maailmassa tuotettuja tavaroita. Ainakaan lähivuosina aasialaistehtaiden tuotteita ei kannata suuressa mitassa siirtää Venäjälle kiskoilla.

– Merikuljetusten mittakaavaetu on niin massiivinen verrattuna rautatiekuljetuksiin. Kun iso valtamerilaiva pystyy kuljettamaan 10 000 konttia kerralla, niin jokainen voi kuvitella, miten pitkä jono jo yhden laivan tavaramäärästä syntyy kiskoille, kuvailee Karvonen.

Venäjä varautuukin tulevaan rakentamalla jättimäistä konttisatamaa Ust-Lugaan ja Puolassakin suunnitellaan isojen alusten satamaa. Euroopan suurimmat konttisatamat Rotterdam ja Hampuri ovat kuitenkin vastanneet kasvuhaasteisiin lähinnä laajentamalla kontinkäsittelyalueitaan.

– Satamien läpäisykyky ja kapasiteetti alkaa Pohjanmerellä olla jo äärirajoilla. Niiden häiriötilanteiden kesto on alentunut, esimerkiksi kova myrsky tai työntekijöiden lakko voi saada Pohjanmeren satamien logistiikan nopeasti sekaisin, arvioi Karvonen.

Merkkejä kapasiteettiongelmistakin on jo ilmassa, sillä kontteja valtamerialuksista eteenpäin siirtävien syöttöalusten kilpailu laituripaikoista on kiristynyt. Valtamerisatamat ovat alkaneet suosia isokokoisia syöttöaluksia.

– Ja se heijastuu lopulta Suomenkin satamiin, odotettavissa on isompaa kalustoa. Lisäksi meilläkin on alkanut näkyä konttiliikenteen tasapaino-ongelma, sillä satamista lähtevien tyhjien konttien määrä on ollut syksystä asti kasvussa, lisää Karvonen.

Osa Suomeen täysinä tulevista konteista lähtee paluumatkalle tyhjinä, koska metsäteollisuuden vienti on supistunut. Sama epätasapaino on jo pitempään jäytänyt Aasian konttiliikennettä, sillä arviolta yli kolmannes Yhdysvalloista ja Euroopasta palaavista konteista on tyhjiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    2. 2

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    3. 3

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    4. 4

      Capman perustaa uuden pohjoismaisiin kiinteistöihin sijoittavan avoimen rahaston

    5. 5

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    6. 6

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    7. 7

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    8. 8

      Telian toimitusjohtaja: Kulujen vähentäminen ja kassavirran vahvistaminen tuottavat tulosta

    9. 9

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    10. 10

      Telian käyttökate supistui odotetusti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    2. 2

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    3. 3

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    4. 4

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    5. 5

      Analyytikko: Elisan osakesyöksyn syy on liittymien kova vaihtuvuus

    6. 6

      VR uudisti varausjärjestelmäänsä: Junalippuja ei voi nyt varata talvilomiksi

    7. 7

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    8. 8

      Kommentti: Vuosiluku päättyy 7:ään ja on syksy – 40 vuoden ajan se on tiennyt rytinää markkinoilla

    9. 9

      Elisan osake on lähtenyt reippaaseen laskuun

    10. 10

      Viralliset luvut julki: Kiinan talous kasvoi lähes seitsemällä prosentilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Yli 300 kunnan selvitys: Näin omakotitalojen hinnat ovat kehittyneet alueellasi

    6. 6

      Tiina ja Vesa myivät 12 vuotta vanhan talonsa hetkessä – ”Emme tehneet muuta kuin perussiivoukset”

    7. 7

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    8. 8

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    9. 9

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    10. 10

      200 vai 600 euroa? Kokosimme 6 vinkkiä palkankorotusta pyytävälle

    11. Näytä lisää