VR pohtii juniin halpavuoroja

Julkaistu: , Päivitetty:

VR miettii uutta hinnoittelumallia tasoittamaan ruuhkahuippuja: hiljaisina kausina saisi halvemmalla junalippuja.
Junamatkojen suosio on lisääntynyt niin, että VR:llä ovat tulleet kasvun rajat vastaan. Ruuhka-aikoina junavuorot ovat entistä useammin loppuun myytyjä.

Ensi kesään mennessä VR:lle tulee 20 uutta kaksikerroksista päivävaunua liikenteeseen. Näiden tulon jälkeen VR ei aio hankkia enempää uutta kalustoa.

VR laskee, ettei sen kannata hankkia kallista kalustoa parin viikoittaisen kysyntäpiikin varalle.
Ainoa vaihtoehto on yrittää houkutella matkustajia liikkumaan ruuhkahuippujen laidoilla kulkevissa junissa. Niissä on vielä tilaa jäljellä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tämä voisi onnistua hinnoittelu- ja alennuskäytännöllä.

VR on tutustunut muiden maiden rautateiden ja matkailualan hinnoittelu- ja alennuskäytäntöihin. Uusia hinnoitteluratkaisuja VR joutuu pohtimaan tulevaisuudessa.

Matkailualalla on esimerkiksi lentoliikenteessä erilaisia alennuskausia. Hinnoittelu voi rajoitettuina aikoina perustua enemmän lippujen kysyntään.

VR myy jo nyt makuu- ja autopaikkoja huippusesonkien ulkopuolella edullisempaan hintaan kuin pahimpina ruuhkapäivinä.

VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen korostaa, ettei VR ole vielä tehnyt mitään päätöstä hinnoittelumallin muuttamisesta.

Ruuhkaisista junavuoroista on tullut Suomeen pysyvä ilmiö.

Tästä vuodesta on tulossa junaliikenteessä kaikkien aikojen ennätysvuosi. Junien asiakasmäärät rikkovat ennätyksiä jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Parhaiten kasvaneilla rataosuuksilla, Savon tai Joensuun radalla, junamatkustus on kasvanut vuodessa 20–30 prosenttia.

VR:n pääyhteysväleillä Helsingistä Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään ja Ouluun matkustus on kasvanut myös ennätystahtia.

Näillä osuuksilla VR on myynyt junalippuja 6–10 prosenttia enemmän kuin vuosi siten. Oulun junissa kasvu on ollut 20 prosenttia.

Junamatkailun suosiota on kasvattanut Lahden oikorata. Keravan ja Lahden välinen oikorata tuli käyttöön vuosi sitten syyskuussa.

Oikoradan tulo on näkynyt erityisesti Lahden lähiliikenteestä. Lahdessa junalla matkustaminen on vuodessa yli kaksinkertaistunut.

– Määrä on pois autoliikenteestä, Vanhanen lukee selvityksiä.

Oikoradan tulo heijastuu koko itä-Suomeen. Matka-aika esimerkiksi Kajaanista Helsinkiin on lyhentynyt yli tunnin.

– Vuosi sitten poistuivat yöjunat Helsingistä Kajaaniin ja Joensuuhun. Silloin sanottiin, että junamatkustus vähenee. Toisin on käynyt. Ihmiset ovat siirtyneet päivävuoroihin.

Pahinta ruuhka-aikaa junissa ovat perjantain ja sunnuntain iltapäivät. Kello 15–17 junavuorot ovat usein loppuunmyytyjä.

Junavuoroja VR ei kuitenkaan pysty lisäämään.

Päärata on ruuhka-aikana niin tiuhaan liikennöity, ettei Helsingin ja Riihimäen välille mahdu yhtään uutta junavuoroa. Uuden lisäkalustonsa, 20 vaunua, VR sijoittaa junien pidennyksiin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Työtön Jouni, 26, haki töitä: päätyi joulupukiksi Kiinaan – ”Päivällis­pöydässä on isketty eteeni jo koiraakin”

    3. 3

      Autoliiton testi: kahdelle turvaistuimelle surkea arvosana – istuin lensi halki testilaboratorion

    4. 4

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    5. 5

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    6. 6

      UPM kohensi tulostaan – liikevaihto jäi odotuksista

    7. 7

      Rautelle yli 21 miljoonan euron tilaukset Venäjältä

    8. 8

      Työllisyys paranee hiljalleen jos ollenkaan – hallituksen tavoite kaukana

    9. 9

      Tiedon tulos päihitti ennusteet – liikevaihto kasvoi

    10. 10

      Euroalueen teollisuuden tuotanto yllättäen kiihdyttänyt kasvuaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Wahlroos latasi palkan­korotuksista: ”Paperi­kone menee kiinni”

    3. 3

      5 keinoa selviytyä hometalon kanssa – ”Mies puolusti taloa sanomalla, että myyjä on pappi”

    4. 4

      Tutkija: ”Suuret ikäluokat rahoittavat aikuisten lasten elämää”

    5. 5

      Kulutusluottoa ottaneesta asiakkaasta tulee helposti lypsylehmä – ”Voi olla järkevämpää päästää velkansa ulosottoon”

    6. 6

      Työtön Jouni, 26, haki töitä: päätyi joulupukiksi Kiinaan – ”Päivällis­pöydässä on isketty eteeni jo koiraakin”

    7. 7

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    8. 8

      HOK-Elannon ex-päällikköä epäillään 800 000 euron lahjusten ottamisesta

    9. 9

      ”Puolalaisen putkimiehen” rahoista väännetty koko päivä

    10. 10

      EU voi antaa kovan iskun mänty­öljylle – vaikuttaisi 200 työn­tekijän tehtaaseen Lappeen­rannassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ari” on kuin ilmetty menestyvä ura­tykki – oikeasti perä­kamarin poika elää eläkeläis­vanhempiensa rahoilla

    2. 2

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    3. 3

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    4. 4

      Vuorolisiä jopa 1 460 €/kk – näissä ammateissa tienataan eniten lisillä

    5. 5

      Työttömyystuki yli 8 600 e/kk – ”Heitä on muutama Suomessa”

    6. 6

      Leski maksoi vuosia asuntolainaa, talo oli puolison nimissä – talouskoulutus on pelastanut jo 17 taloa pakkomyynniltä

    7. 7

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    8. 8

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    9. 9

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    10. 10

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    11. Näytä lisää