Sosiaalinen media jyrää USA:ssa - jäävätkö suomalaiset väliin?

Julkaistu:

Sosiaalinen media on tehnyt vahvan läpimurron USA:ssa kuluvan vuoden aikana. Ilmiö lisää suosiotaan, mutta suomalaisten yritysten kyky muuttuvan tilanteen hyödyntämisessä näyttää Finpron mukaan haasteelliselta.


Finpro ja Tekes selvittivät yhdysvalloissa,
maailman suurimmilla sosiaalisen median markkinoilla, yhteisöllisten verkkopalvelujen takana olevia liiketoimintamalleja, liiketoimintamahdollisuuksia ja ekosysteemejä.

Projektin tarkoituksena on löytää yhteisiä kontaktipintoja sekä luoda uutta bisnestä suomalaisten ja amerikkalaisten toimijoiden välille.

- Suurin haaste suomalaisyrityksille näyttäisi olevan koko sosiaalisen median hyödyntämisen ymmärtäminen. USA:ssa erilaisia liiketoimintamalleja on syntynyt jo paljon, ja on ymmärretty nimenomaan se näkökulma, ettei kaikkea kannata tehdä alusta asti itse. Valmiita platformeja, kuten Facebook, on jo paljon. Niitä kannattaa hyödyntää ja rakentaa niihin yhteisöjä, kertoo FinNode-innovaatiokeskuksen sekä Finpron Piilaakson vientikeskuksen johtaja
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY
Pekka Pärnänen.

Pärnäsen mukaan yritysten pitäisi myös pystyä yhdistämään erilaiset kanavat, kuten internet,
mobiilit päätelaitteet ja sosiaalinen media.

- On vain ajan kysymys, kun mobiileista yhteisöpalveluista tulee maailmanlaajuinen ilmiö ja erityisesti suomalaisten mobiilialan osaajien pitäisi hyödyntää tilaisuus nyt.

Finoprosta tähdennetään, että sosiaalisen median rahavirrat syntyvät edelleen pääosin mainoksista. Vaikka verkkomainonta on lähtenyt käyntiin hitaammin kuin muutama vuosi sitten kuviteltiin, verkkomainonta on kasvanut Suomessakin noin 20 prosentin vuosivauhdilla.

Seuraavaksi suurimmat rahavirrat sosiaalisessa mediassa liikkuvat erilaisten tuotteiden ja palveluiden kaupankäynnin ympärillä. Erityisesti investoijat odottavat nyt yrityksiltä kykyä luoda uusia liiketoimintamalleja, jotka yhdistävät erilaisia tulonmuodostusmalleja.

Selvityksestä käy myös ilmi, että niin sanottujen freemium-palveluiden käyttö- ja kehittämismahdollisuudet sosiaalisessa mediassa ovat yrityksiltä vielä hyödyntämättä.

Freemium-palvelut perustuvat siihen, että käyttäjä saa suuren osan palvelusta ilmaiseksi ja liikevaihtoa luodaan siihen liittyvillä, laajemmilla maksullisilla palveluilla.

Freemium-palveluiden ympärillä käyty keskustelu siitä, onko kyse liiketoimintamallista vai markkinoinnista,  koskee sosiaalista mediaa myös
laajemmin. Sosiaalinen media tulisikin nähdä Finpron näkemyksen mukaan nimenomaan kokonaisvaltaisena markkinointikanavana.

- Sosiaalisen median hyödyntäminen bisnesmielessä perustuu pitkälti oman
asiakaskunnan tuntemiseen. Suurin hyöty saadaan irti, kun tunnetaan sekä asiakaskenttä että yhteisöjen käyttäjät ja profiilit tarpeeksi hyvin. Tämä
houkuttelee myös brandeja. Brandit hakevat yleisöä, ei teknologiaa, Pärnänen korostaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    2. 2

      Työkokeilu: Riitta, 53, teki raskasta työtä ”aidossa kaupan ympäristössä” – 9 euroa per päivä

    3. 3

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    4. 4

      TS: Kerrostalo vajosi Turussa 10 senttiä – Kojamo purkaa rakennuksen

    5. 5

      Kommentti: Ekonomistien näkemykset eroavat kovasti – ja nyt sen näkee kuka vain

    6. 6

      Syksyn yhteishaun tulokset julki: näihin ammattikorkeakouluihin oli vaikeinta päästä

    7. 7

      Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa nousi ennätykseen – toimitusjohtajia jo 9

    8. 8

      Alennuksessa jopa autoja ja asuntoja – Black Friday vyöryttää tarjouksia jo torstai-iltana

    9. 9

      Ajatushautomo: Brittien elintasoa uhkaa pisin heikkeneminen 60 vuoteen

    10. 10

      Rovion osake rajussa syöksyssä pörssissä – ”Brutaali pettymys”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rovion osake rajussa syöksyssä pörssissä – ”Brutaali pettymys”

    2. 2

      TS: Kerrostalo vajosi Turussa 10 senttiä – Kojamo purkaa rakennuksen

    3. 3

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    4. 4

      Purkupäätös: Kojamon kerrostalo vajosi nopeasti 10 cm – ”Jotain siellä on tapahtunut”

    5. 5

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    6. 6

      Yksin asuva, tulisitko toimeen 669 eurolla kuukaudessa?

    7. 7

      Rukalla ulosmarssi – hiihtokeskuksen työntekijät poistuivat hisseiltä iltakuudelta

    8. 8

      Työkokeilu: Riitta, 53, teki raskasta työtä ”aidossa kaupan ympäristössä” – 9 euroa per päivä

    9. 9

      Nyt tarkkana tv-ostoksilla – varmista, ettei laite vanhene parissa vuodessa

    10. 10

      Suomesta lähtee tänään 800 metriä pitkä junakuljetus Kiinaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    3. 3

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    4. 4

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    5. 5

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    6. 6

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    7. 7

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    8. 8

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    9. 9

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    10. 10

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    11. Näytä lisää