Mainos muuttui palveluksi

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomeen tarvitaan lisää riskinottoa, puuskahtaa mediatoimisto Dagmarin suunnittelija Sami Salmenkivi.
– Palveluja ei uskalleta lanseerata heti esimerkiksi englanniksi, vaan edetään hissukseen ja odotetaan, josko malli toimisi ensin suomeksi.

Innovatiivisessa verkkomainonnassa uuden keksiminen on kuitenkin pitkälle juuri riskinottoa, sillä tulokset eivät välttämättä näy heti myyntiluvuissa. Salmenkiven mielestä Suomessa on totuttu liikaa siihen, että jokaisen mainoskeinon tehosta on tarkkaan tutkittua faktaa.

– Yhteisöllisistä nettikampanjoista ei ole samanlaisia tilastoennusteita kuin esimerkiksi banneri- tai televisiomainoksista. Yhteisöllinen markkinointi voi kuitenkin tavoittaa mitä tahansa 20 tai 20 miljoonan ihmisen väliltä. Riski on mahdollisuus.

Salmenkivi ei ole huolestunut suomalaisten mediatalojen jäämisestä kansainvälisten kilpailijoidensa jalkoihin. Hänen mukaansa perustyö on hyvällä mallilla.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sisältöyhteistyötä, kuten sisällön sponsorointia, on jo aloitettu ja bannerimainonnassa videot ja erikoisemmatkin animoinnit ovat arkipäivää. Uudet, innovatiiviset asiat kuitenkin uupuvat.

– Koko selaimen tilaa voisi käyttää vielä rohkeammin ja keskittyä selkeästi muutamaan kampanjaan sälän sijaan. Suurimmat mahdollisuudet ovat kuitenkin sosiaalisessa mediassa, erilaisissa verkostoissa ja yhteisöissä.

Ajatus johdattaa kuin varkain Salmenkiven kirjaan Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0, jonka hän julkaisi loppuvuodesta Niko Nymanin kanssa.

Siinä kirjoittajat vakuuttavat, että pelkästään bannereista ja mainoskampanjoista puhuminen alkaa olla verkkomainonnassa auttamattoman vanhanaikaista.

– Tulevaisuuden verkkomainonnassa on paljon enemmän kohdennettuja sisältöjä. Kuluttajat ovat kranttuja, haluavat viihtyä, osallistua ja saada hyötyä. Tämä toteutuu parhaiten netin yhteisöissä.

Salmenkiven mukaan on tultu siihen tilanteeseen, että kuluttajat tietävät tuotteesta jopa enemmän kuin itse yritys.

Kuluttajasta on tullut markkinointiin osallistuja ja jopa sen tuottaja.

– Markkinointi siirtyy siihen, että ihmiset haluavat olla mainosten kanssa tekemisissä, koska kokevat, että ne palvelevat tiedontarvetta tai viihtymistä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    2. 2

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    3. 3

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    4. 4

      Euron arvo lähestyy kymmentä kruunua – edellisestä kerrasta kahdeksan vuotta

    5. 5

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    6. 6

      Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

    7. 7

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    8. 8

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    9. 9

      Tuhat rekkaa päivässä  –  S-ryhmän valtavan logistiikkakeskuksen käyttöönotto etenee

    10. 10

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    2. 2

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    3. 3

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    4. 4

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    5. 5

      Näin 100 hehtaarin metsä tuottaa vuodessa eri maakunnissa: Päijät-Hämeessä 24 950 € – Lapissa vain 2 520 €

    6. 6

      Kuulutko tähän ikäryhmään? ”On ollut paljon huonoa onnea”

    7. 7

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    8. 8

      Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti: tältä vuodelta kasassa jo 587 riitaa

    9. 9

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    10. 10

      Marimekon toimitusjohtaja listaa, miksi japanilaiset fanittavat yhtiötä: ”Leikkisyys, omaperäisyys, pilke..”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Rainer, 62, aikoo muuttaa halvempaan maahan – ”45 vuotta töitä Suomessa kerrytti vain 1 000 euron eläkkeen”

    3. 3

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    4. 4

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    5. 5

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    6. 6

      Lääketesteissä kuoli 5 ihmistä – tapaukset saattavat liittyä suomalaisyrityksen lääkkeeseen

    7. 7

      Puolustusvoimien luolan hinta yllätti myyjän – kolme ostajaa kiritti toisiaan läpi illan

    8. 8

      Näin kävi asuntojen hinnoille Tallinnassa 10 vuodessa – ”Moni suomalainen teki hyvät kaupat”

    9. 9

      Cheekin firmalla miljoonien kassa – ura loppuu, mutta rahaa riittää

    10. 10

      Uusi Hehku-kauppaketju aloittaa tammikuussa – palkkaa jopa tuhat työntekijää

    11. Näytä lisää