Merkit likoon - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kolumni: Vanhat säännöt eivät enää päde

Taloussanomat muuttuu vuoden lopussa ilmaiseksi, verkossa ilmestyväksi lehdeksi. Kuulostaa selkeältä ratkaisulta kustannuspaineiselle lehdelle.

Antti Öhrling on mainostoimisto Contran hallituksen puheenjohtaja ja yksi teleoperaattori Blykin perustajista.

28.11.2007 9:30 | Päivitetty 27.11.2007 16:09

Ja trendikkäältä, onhan Rupert Murdoch tekemässä osittain samaa Wall Street Journalille. Financial Times lienee kohta ainoa verkossa ilmestyvä maksullinen talouspäivälehti – kuinkahan kauan?

Uudistus herättää silti joukon kysymyksiä.

Matkustan paljon ja olen tottunut siihen, että lentokoneesta, hotellista tai toimistosta löytyy aina Kauppalehti, Hesari, Taloussanomat. Vaan ei löydy enää. Taloussanomat muuttuu näissä paikoissa virtuaaliseksi, näkymättömäksi.

Luen paperilehteä aivan eri tavalla kuin verkkolehteä. Verkosta haen lyhyitä, selkeitä ja ajankohtaisia uutisia. Taustat saan kymmenien bloggaajien ja syötteiden avulla – voin seurata maailman, talouden, markkinoinnin ja tekniikan asioita monipuolisesti. Tarvitsenko siis suomalaista talousalan verkkolehteä?

Hyvän verkkolehden pitäisi olla räätälöitävissä omien toiveideni ja kiinnostukseni mukaan. Ehkä saan myös otsikot matkapuhelimeeni, maksutta? Hyvä hakukone arkistoihin ja artikkeleihin tarvitaan tietysti. Ja lehti joka päivittyy jatkuvasti, viikon ja vuorokauden ympäri. Lehti voisi hyvin sisältää videodokumentteja, haastatteluita ja muuta liikkuvaa kuvaa, kun se ei enää ole rajoittunut painettuun muotoon.

Verkkomediassa usein liioitellaan käyttöliittymää. Tärkeä se on totta kai, mutta sisältö ratkaisee verkossakin. Toisaalta verkkolehden toimittaminen on erilaista kuin printin puolella.

Guardianin mediajohtaja totesi minulle taannoin, että he eivät ole enää sanomalehti vaan uutismedia. Taloussanomien haaste on olla talousuutismedia, jonka ääni kuuluu julkisessa keskustelussa.

Lehden markkinointi muuttuu varmasti myös. Virtuaalilehti, virtuaalimarkkinointi. Mistä minut tavoittaa verkossa, kiinteässä tai matkapuhelinympäristössä? Mikä on minulle lukijana sellainen etu, että se ilahduttaa ja tuo minut aina takaisin lehden pariin, verkkoon? Mikä saa minut lukijana suosittelemaan lehteä muillekin?

Muutos verkkolehdeksi on vielä suurempi kuin aluksi ajattelee. Vanhat säännöt eivät uudessa ympäristössä pelaa. Toiminnan tehokkuuden ja onnistumisen seurantamittaristo vaihtuu, toimituksen ja markkinoinnin termit ja kieli muuttuvat. Lehti tarvitsee koko organisaation yhteistyötä paljon enemmän kuin ennen.

Toivotan Taloussanomille onnea, menestystä ja ennakkoluulottomuutta tällä uudella taipaleella.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?