MediaCom kyllästyi säästölinjaan

Julkaistu:

Mediatoimisto MediaCom panostaa aiempaa myyntilähtöisempään kohderyhmä- ja kanavasuunnitteluun. Ensimmäinen askel on projektijohtaja Henrikki Korhosen nappaaminen asiakkuushallinnan ja -markkinoinnin palveluja tarjoavasta Itella TGM:stä.


Toimitusjohtaja Tuomas Teinilän mukaan mediatoimistotyö on painottunut liikaa kohderyhmäkontaktoinnin kustannustehostamiseen.

– Minua on alkanut ärsyttää, että markkinoijista on tullut säästäjiä. Markkinoinnin päämäärä on kannattava kasvu, Teinilä linjaa.

– Mediatoimistot ovat pitkään huudelleet kohderyhmäymmärryksen puolesta, mutta mitään konkretiaa ei ole näkynyt. Kasvua pitäisi rakentaa olemassa olevien asiakkaiden pohjalta, jatkaa MediaComin plannerina runsas viikko sitten aloittanut Korhonen.

Kannattavan kasvun tarpeisiin vastaaminen vaatii Teinilän ja Korhosen mukaan asiakasprofiloinnin tarkentamista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

–  Kannattavan asiakkaan kuva antaa parhaan käsityksen kannattavista kohderyhmistä, Korhonen sanoo.

Hän lupaa tuoda uusia näkökulmia mediatoimistotyöhön asiakastietokantoja pöyhimällä ja jäsentämällä sekä yhdistämällä niitä viranomaistietokantoihin ja asiakkuusmarkkinoinnin kanaviin.

Asiakastietokantoihin ja asiakkuusohjelmiin ovat markkinoijat toki panostaneet jo pitkään. Niiden hyödyntämisessä sen sijaan on parantamisen varaa.

– Asiakasdatan kerääminen on ollut liian teknologiavetoista, mahdotonta pipertämistä, Teinilä arvostelee.

Entä miten tarkasti Suomen pienillä markkinoilla ylipäänsä tarvitsee asiakkaita profiloida?

– Jos tavoitteet ovat mielikuva- ja tunnettuustasolla, kovin tarkkaa segmentointia ei tarvita. Mutta jos haluaa rakentaa myyntiä muusta kuin hintanäkökulmasta, kannattavat asiakkaat pitää erotella ei-kannattavista, Korhonen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Headhunter varoittaa koodareita: CV-keräilijät vaanivat LinkedInissä – osaava tekijä tienaa pk-seudulla 5000–7000 e/kk

    2. 2

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    3. 3

      Teemu laittoi 160 neliön omakotitaloon maalämmön – nyt lämmityskulut vuodessa 600–700 euroa

    4. 4

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    5. 5

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    8. 8

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    9. 9

      Nokia nousi kolmanneksi vahvimmaksi telebrändiksi: huima 71 prosentin hyppy – ”Täydellinen esimerkki”

    10. 10

      Brittipankki Barclays nosti Nesteen tavoitehintaa 43 prosenttia – suositus tasolla ”ylipainota”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    2. 2

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    3. 3

      Teemu laittoi 160 neliön omakotitaloon maalämmön – nyt lämmityskulut vuodessa 600–700 euroa

    4. 4

      Altia aikoo listautua pörssiin – valtio aikoo omistaa yhtiöstä vähintään kolmanneksen

    5. 5

      ”Taloyhtiöstä voi tulla pikavippaaja asuntosijoittajalle”

    6. 6

      Nokia nousi kolmanneksi vahvimmaksi telebrändiksi: huima 71 prosentin hyppy – ”Täydellinen esimerkki”

    7. 7

      Näin Rovio rauhoitteli sijoittajia puhelimessa: ”Kehitämme jatkuvasti uusia pelejä” – osake edelleen -50 %

    8. 8

      Rovion kurssi kääntyi nousuun – romahti torstaina

    9. 9

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    10. 10

      Brittipankki Barclays nosti Nesteen tavoitehintaa 43 prosenttia – suositus tasolla ”ylipainota”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kahvilayrittäjä sai oudon puhelun kassahihnan päähän – Nordea oli palauttamassa rahoja takaisin hänen asiakkailleen

    2. 2

      Tähän on tultu Suomen rakennusalalla: juuri koulusta päässeet pyytävät yli 6000 e/kk

    3. 3

      Pankki varoittaa: Kunnon rytinä on vasta tulossa markkinoille

    4. 4

      Yksi asia unohtuu talvella – 3 vinkkiä: Näin suojelet arvokasta ilmalämpöpumppuasi

    5. 5

      Yhden Kari Voutilaisen tekemän rannekellon hinnalla saa kymmenen Rolexia

    6. 6

      Kommentti: Suomi toipuu, mutta yksi sukupolvi putoaa kelkasta – 3 synkkää graafia työelämästä

    7. 7

      Autotallivenkoilu maksoi 40 000 euroa – taloyhtiön mielestä osakas ei asunut talossa vaikka maksoi vesimaksunsakin

    8. 8

      Kommentti: Sipilän ”mahdoton” tavoite on toteutumassa – yksi ilmiö selittää työllisyysihmeen

    9. 9

      Aktiivimallin ensimmäinen leikkuri lähestyy: 5 tapaa välttää tuen vähennys

    10. 10

      5 erilaista taloa: Näin paljon maalämpö­pumppu säästää vuodessa – pakkas­päivinä yli 10 e/vrk

    11. Näytä lisää