Asiakas tulee ensin

Julkaistu:

Tämän päivän ja tulevaisuuden markkinoinnin avainsanaa ei tarvitse kauan miettiä: se on asiakas. Tätä mieltä olivat niin mainostoimistojätti DDB:n luova johtaja Bob Scarpelli kuin muutkin Suomen markkinointiliiton MARKin Idea-päivässä Helsingissä puhuneet visionäärit.


Bob Scarpelli näkee markkinajohtajia yhdistävänä tekijänä sen, että ne ovat onnistuneet luomaan tiiviin vuorovaikutussuhteen asiakkaiden ja brändin välille.

– Kun saat kuluttajat puhumaan tuotteestasi tai palvelustasi, markkinointisi on hyvissä uomissa, Scarpelli sanoi.

Informaatiotulvan keskellä kuluttajat luottavat läheistensä suosituksiin ja mielipiteisiin. Siksi brändien on päästävä kiinni kuluttajien keskinäiseen vuoropuheluun.

– Brändin laajennus on hyvä tapa päästä kaikkien huulille. Tärkeää on tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Tom Kelley innovaatio- ja designfirma Ideosta kiteytti sen, mikä monelle markkinointiviestintää suunnittelevalle on jo tuttua: yritysjohto pitää innovaatioita tärkeinä, mutta rutiinien keskellä niille ei juuri liikene aikaa.

– Jos innovaatiot jättää huomiseen ja taas huomiseen, alalle tulee joku toinen, joka toteuttaa ne, Kelley varoitti.

Kelleyn mukaan enää ei riitä, että tekee innovaatioita silloin tällöin, vaan niihin on panostettava jatkuvasti. Positiivisena esimerkkinä Kelley mainitsi Samsungin, joka määrätietoisen innovaatiotoimintansa seurauksena on kirinyt myynnissä kilpailijansa Sonyn ohi.

Kirjassaan Ten faces of Innovation Kelley esittelee kymmenen innovaatiotoiminnan keskeisintä roolia. Puheessaan hän kiinnitti huomiota etenkin antropologin rooliin.

– Antropologit ovat hyviä löytämään ongelmia, jotka ovat olleet piilossa kauan. Me markkinoijat ja yritysväki olemme usein liian lähellä niitä huomataksemme ongelmakohdat.

Yrityksille Kelleyllä oli selkeä viesti.

– Yritysten tulisi madaltaa innovaatiokynnystä. Innovaatioiden kautta yritys oppii tuntemaan myös omaa toimintaansa entistä paremmin.

Luottokorttiyhtiö American Expressin mediasuhteista ja sponsoroinnista vastaava Adam Rothschild kiinnitti huomion vuosituhannen vaihteessa tapahtuneeseen muutokseen. Vielä viime vuosituhannen lopulla riitti, kun brändi kertoi olemassaolostaan kuluttajille. Nyt kuluttajat haluavat vuorovaikutukseen yritysten ja brändien kanssa.

Rothschild muistutti myös yrityksen jokaisen työntekijän tärkeydestä markkinointityössä.

– On tärkeä muistaa, että brändi arvioidaan jokaisessa asiakaskontaktissa. Jos se ei kykene lunastamaan lupaustaan joka kerta, sen arvo heikkenee.

Rothschildin mielestä uuden ajan haaste on saada kuluttajat puhumaan brändeistä.

– Ihmiset rakastavat tarinoita ja muistavat hyvät tarinat. Tarinoilla voi luoda vuoropuhelua brändin ja kuluttajan välille.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Työkokeilu: Riitta, 53, teki raskasta työtä ”aidossa kaupan ympäristössä” – 9 euroa per päivä

    2. 2

      Purkupäätös: Kojamon kerrostalo vajosi nopeasti 10 cm – ”Jotain siellä on tapahtunut”

    3. 3

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    4. 4

      Ajatushautomo: Brittien elintasoa uhkaa pisin heikkeneminen 60 vuoteen

    5. 5

      Kommentti: Ekonomistien näkemykset eroavat kovasti – ja nyt sen näkee kuka vain

    6. 6

      TS: Kerrostalo vajosi Turussa 10 senttiä – Kojamo purkaa rakennuksen

    7. 7

      Rovion osake rajussa syöksyssä pörssissä – ”Brutaali pettymys”

    8. 8

      Syksyn yhteishaun tulokset julki: näihin ammattikorkeakouluihin oli vaikeinta päästä

    9. 9

      Alennuksessa jopa autoja ja asuntoja – Black Friday vyöryttää tarjouksia jo torstai-iltana

    10. 10

      Talvivaaran Kaivososakeyhtiö haudataan – yhtiökokous vahvisti uuden nimen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    2. 2

      Rovion osake rajussa syöksyssä pörssissä – ”Brutaali pettymys”

    3. 3

      Rukalla ulosmarssi – hiihtokeskuksen työntekijät poistuivat hisseiltä iltakuudelta

    4. 4

      TS: Kerrostalo vajosi Turussa 10 senttiä – Kojamo purkaa rakennuksen

    5. 5

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    6. 6

      Kaleva: Rukan työntekijät marssivat ulos työpaikaltaan – syynä työnantajan työsulku

    7. 7

      Purkupäätös: Kojamon kerrostalo vajosi nopeasti 10 cm – ”Jotain siellä on tapahtunut”

    8. 8

      Nyt tarkkana tv-ostoksilla – varmista, ettei laite vanhene parissa vuodessa

    9. 9

      Suomesta lähtee tänään 800 metriä pitkä junakuljetus Kiinaan

    10. 10

      Työkokeilu: Riitta, 53, teki raskasta työtä ”aidossa kaupan ympäristössä” – 9 euroa per päivä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juho muutti Puolaan töihin palvelemaan suomalaisia – ”Muistan yllättyneeni katsoessani ensimmäistä palkkakuittia”

    2. 2

      Talo Thaimaassa ja citykämppä Espanjassa: Annika, 63, kertoo, miten Lahti vaihtui halpaan elämiseen auringossa

    3. 3

      Näin tukiloukku napsahtaa työtä tekevälle: palkkaa lisää 1 000 €/kk – tilille vain 209 € enemmän

    4. 4

      Riku Aallon yli 5 000 euron palkankorotus suututti kentän – osa erosi jo Teollisuusliitosta

    5. 5

      Suomen 100 suurinta metsänomistajaa: listan ykkösen metsät peittäisivät Kehä I:n sisälle jäävän Helsingin

    6. 6

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    7. 7

      Suomalaisesta nollan euron setelistä tuli hitti – joidenkin arvo voi nousta huimasti

    8. 8

      Ilkka, 62, nostaa eläkettä ja käy kokopäivätöissä – ”Kyllä tässä pääsee voitolle”

    9. 9

      Kuljetusyrittäjän tuska: 13 harjoittelijaa eikä yksikään pärjännyt – mukana ufotutkija, ja toinen viihtyi töissä 3 tuntia

    10. 10

      Riku, 24, kilpailutti kahta pankkia: 9. tarjous asuntolainasta kelpasi – säästöä 7 000 euroa

    11. Näytä lisää