Ruotsalaiset osaavat asemoimisen

Julkaistu: , Päivitetty:

Hankenin bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo uskoo, että brändiajattelu tulee yhä voimakkaammin myös suomalaiseen asumiseen. Selvää muutosta asenteissa on jo havaittavissa.


Pariisissa kaikki osaavat asettaa eri asuinalueet arvojärjestykseen ja New Yorkissakin jopa eri kortteleilla on oma imagonsa.

– Kyllä me tulemme tässäkin asiassa perässä ja brändiasuminen tulee meillekin. Muutamia esimerkkejä on jo, hän sanoo.

Lindberg-Repo ei ylläty, että asuntorakentamisessa brändiajattelua ovat Suomeen tuomassa juuri ruotsalaiset.

– Ruotsalaiset yritykset ovat olleet erittäin taitavia asemoimaan itsensä markkinoille ja rakentamaan selkeitä brändejä. Suomessa ollaan yleisesti ottaen tässä asiassa vähän jäljessä, hän sanoo.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Hyvä ruotsalaisesimerkki on Ikea. Se on pystynyt muuttamaan koko toimialan ja avannut uuden kategorian alan ajatteluun, kuten hyvän brändin ominaisuuksiin kuuluukin.

Rakennusalalla brändin vaikutus voi olla Lindberg-Revon mukaan vielä monia muita aloja suurempi.

– Rakentaminen ja uudisasuntokauppa on hyvin abstraktia, koska usein kaupanteon hetkellä tuleva asunto on vasta piirustuspöydällä.

– Ihmiset luottavat asuntomarkkinoilla paljon suosituksiin ja emotionaaliset asiat nousevat tärkeiksi. Halutaan, että joku herättää luottamuksen. Tällaisessa tilanteessa brändillä on vielä suurempi rooli lopullisessa päätöksenteossa, hän sanoo.

Yritykselle brändi on aina kilpailuvaltti, joka erottaa tuotteen kilpailijoista asiakkaan mielessä.

– Brändi tuo kilpailuetua ja tarjoaa pysyvän ratkaisun asiakkaan ongelmaan. Siksi ihmiset ovat kuluttajina valmiita maksamaan brändistä valtavia summia, Lindberg-Repo sanoo.

Lopullista brändiä yritys ei kuitenkaan pysty luomaan, Lindberg-Repo muistuttaa.

– Asiakas aina muodostaa brändin itse ja yritys pystyy vain luomaan mielikuvia sen tueksi. Brändi rakentuu aina kirkkaaseen visioon ja todelliseen asiakkaan kokemukseen, joka erottuu kunnolla muista.

– Markkinoinnilla voidaan luoda tunnettuutta, muttei rakentaa koko brändiä.

Kun yritykset etsivät uusia kilpailukeinoja, ne hakevat juuri erottuvuustekijöitä ja keinoja sitoa asiakasta omiin tuotteisiin.

– Asiakkaat ovat lojaaleja brändeille. Nyt rakennusliikkeetkin ovat alkaneet hakea kohteille ja alueille ominaisuuksia, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan ja joihin he ovat valmiit sitoutumaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Valtakunnansovittelija: Mekaanisen metsäteollisuuden työriitaan löytyi sopu – työnseisaukset peruuntuvat

    5. 5

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    6. 6

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    7. 7

      Saksan ja USA:n poliittiset pulmat heiluttavat valuuttoja ja korkoja

    8. 8

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    9. 9

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    10. 10

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Koti vain puolison nimissä, mutta molemmat maksavat lainaa ja 6 muuta tapaa hankkia ongelmia

    3. 3

      15 kysymystä: Testaa, kuinka vieraantunut olet arjesta

    4. 4

      Ministeriö linjasi: Aktiivimalli ei iske pienituloisimpiin – toimeentulotuki korvaa leikkauksen

    5. 5

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    6. 6

      Professori patistaa ihmisiä muuttamaan työn perässä – lukijat kommentoivat: ”Jos on kouluttautunut kirkonkattomaalariksi...”

    7. 7

      Vihreä Lanka: Aktiivimalli voi iskeä myös työkyvyttömään – Kela vahvistaa tilanteen ”jota lait eivät ota huomioon”

    8. 8

      Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – koskee 240 työntekijää

    9. 9

      IEA povaa ”räjähdysmäistä kasvua” USA:n öljyntuotantoon

    10. 10

      Haluatko parhaimman tuoton osakkeillesi? Tutkimus: Analyytikkojen kuunteleminen ei kannata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ylen juontaja haki asuntolainaa Nordeasta, virkailija kehotti palaamaan kotimaahan – näin vastaa pankki

    2. 2

      Oletko sinä ammatissa, jonka eläkeikä yhtäkkiä nousi? Katso lista

    3. 3

      Nyt pääministeri Sipilä kommentoi kuohuntaa aiheuttanutta aktiivimallia: ”Työttömän näkökulmaa tässä on haettu”

    4. 4

      30 vuotta maksajana riitti – ”Puoliso pistää rahansa tuulemaan ja on käsi ojossa pyytämässä minulta lisää”

    5. 5

      Alle 60-vuotiaana eläkkeelle – näissä ammateissa osalla on yhä vanha etu

    6. 6

      Työttömiä on jäänyt pois vapaapalokuntien toiminnasta – liiton mukaan syynä aktiivimalli

    7. 7

      7 asiaa, joista syntyy riitaa parisuhteessa – terapeutti kummeksuu sitä, että usein mies maksaa laskut

    8. 8

      Kolmen osakkaan taloyhtiössä yksi ei halunnut korjata tukimuuria – 35 000 euron sijaan maksoi lopulta 200 000 euroa

    9. 9

      Uusia ilmalämpö­pumppuja ei tarvitse sammuttaa pakkasella, mutta yksi asia on hyvä muistaa – ”Pumppu voi luulla, että on kesä”

    10. 10

      93 neliön vuokra-asunnossa asunut pariskunta väitti yhtäkkiä asunnon olevan 38,5 neliötä pienempi

    11. Näytä lisää