Market-Visio: - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Yritysten tietoliikennepalvelut kiskovat markkinat kasvuun

Market-Vision analyytikko Tommi Rinnemaa ennakoi kasvua tietoliikennemarkkinoille.

Market-Vision analyytikko Tommi Rinnemaa ennakoi kasvua tietoliikennemarkkinoille.

Julkaistu: 22.10.2007 14:28, Päivitetty 22.10.2007 14:26

Yrityksissä etenevä viestintäympäristön murros vauhdittaa merkittävästi Suomen tietoliikennemarkkinoiden kasvua lähivuosina, Market-Visio ennustaa. Kuluttajamarkkinoilla kasvun arvioidaan olevan selvästi pienempää.

Market-Vision tuoreen tutkimuksen Suomen tietoliikennemarkkinat 2006 - 2010 mukaan yritykset ja julkishallinnon organisaatiot kuluttavat tänä vuonna yhteensä noin 1,55 miljardia euroa kiinteän verkon ja matkaviestinverkon tietoliikennepalveluihin. Tämä tarkoittaa noin kahdeksan prosentin kasvua verrattuna vuoteen 2006.

Kokonaisuudessaan Market-Visio ennustaa Suomen tietoliikennemarkkinoiden kasvavan tänä vuonna noin neljä prosenttia vuoteen 2006 verrattuna.

- Yrityksissä etenevä murros tarkoittaa osin uudistuvia ratkaisuja, kuten yhden päätelaitteen mallia ja ip-puhetoteutuksia. Samalla kuitenkin myös toteutusten hankintatavat muuttuvat, sanoo Market-Vision analyytikko Tommi Rinnemaa.

Market-Vision mukaan muutos näkyy palveluntarjoajien reagoinnissa. Suurien alkuinvestointien sijaan asiakasorganisaatio voi entistä useammin hankkia esimerkiksi toimistoympäristössä, asiakaspalveluympäristössä tai liikkuvassa työssä tarvittavat työkalut kuukausihinnoiteltuna palveluna.

- Hyvänä esimerkkinä toimivat TeliaSonera ja Elisa, jotka molemmat panostavat contact center -ratkaisutarjonnassaan tällä hetkellä erityisesti kuukausihinnoiteltuun palvelumalliin, Rinnemaa huomauttaa.

Pk-sektorilla kommunikaatiopalvelut ostetaan Market-Vision arvion mukaan lähivuosina pääosin perinteisellä tavalla, vaikka palvelutarjonnan muutokset ulottuvat myös näihin yrityksiin.

Kuluttajamarkkinoiden kasvua heikentää muun muassa laajakaista- ja matkaviestinliittymien hidas kasvu sekä lisäarvopalveluiden hintaeroosio. Matkapuheluhintojen nousu puolestaan edistää kuluttajamarkkinoiden arvon kasvua vuonna 2007.

Tuoreimmat osastosta